2022.12.01, Csütörtök

A Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal az országos és nemzetközi vasúthálózat meghatározó részeként hozzájárulhat a kedvezőbb, fennakadásmentes átmenő és belföldi teherforgalomhoz.

Hirdetés

Februárban elkészül az a javaslat, amely alapján dönteni lehet a V0 vasútvonal Kecskemét és Székesfehérvár közötti nyomvonaláról − jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Budapesten Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter.

Korábban már beszámoltunk arról, hogy a vasúti áruszállítás versenyképességének növelése érdekében 2020 végén döntöttek a fővárost délről elkerülő új teherforgalmi vasútvonal, a V0 előkészítéséről.

Palkovics László közölte, hogy gazdasági és környezeti szempontokat egyaránt figyelembe vesznek a vonalszakasz kijelölésekor. A döntés a lehető leggyorsabb lesz, így a beruházás már azt megelőzően elkezdődhet, hogy a Déli Körvasút fejlesztési munkálatai véget érnének.

Simicskó István országgyűlési képviselő, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója
Fotók: Illyés Tibor/MTI

 

A Déli Körvasút fejlesztésének első, már megkezdett üteméről, a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítéséről lapunkban rendszeresen tudósítunk. A projekt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) együttműködésében valósul meg, a generálkivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. Az engedélyezési terveket és a híd kiviteli terveit a Főmterv Zrt., a MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették. A mélyalapozási munkálatokat pedig a HBM Soletanche Bachy Kft. szakemberei és gépei végezték el.

A miniszter a projekt legfontosabb eredményeként említette, hogy a ferencvárosi pályaudvarra érkező tehervonatok száma jelentősen csökken, ezzel együtt eltűnik a Budapesten áthaladó teherforgalom túlnyomó része.

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter

 

A vasúti fejlesztések hozzájárulnak a klímacélok eléréséhez

A Déli Körvasút közelében élőknek az is kedvez, hogy a szakasz fejlesztésével jelentősen csökken a vonatok okozta zajterhelés, élhetőbbé és zöldebbé válnak a körülötte megújuló városrészek.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint vasúti fejlesztések nélkül a klímacélok nem teljesülhetnek, hiszen ez a leginkább környezetbarát utazási és szállítási megoldás, a közlekedés okozta környezeti terhelésnek csekély hányadáért felelős.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója

Korszerűsítésekre azért is szükség van, mert a magyar vasúti hálózat túlzottan fővárosközpontú, csaknem minden második tehervonat áthalad Budapesten, a szűkös áteresztőképesség az egyik legnagyobb akadály a további fejlődés előtt − hangsúlyozta.

Simicskó István, Újbuda országgyűlési képviselője szerint a V0 mielőbbi megépítése a helyieknek a legfontosabb, hiszen a fővárost érintő vasúti teherforgalom jelentős része ezen a városrészen halad át.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) január végi közleményében a Záhonyt Győrrel és Sopronnal összekötő V0 vasútvonal fejlesztését a magyar-orosz együttműködés ígéretes lehetőségeként említették. Az orosz vasútépítői részvételről nemzetközi tender kiírásával születhet döntés – tette hozzá a miniszter.

Simicskó István országgyűlési képviselő

 

VasútfejlesztésV0 vasúti elkerülőteherforgalomInnovációs és Technológiai MinisztériumDéli körvasútDéli összekötő vasúti Duna-hídDuna Aszfalt Zrt.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.HBM Kft.Budapest Fejlesztési Központ (BFK)Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Speciálterv Építőmérnöki Kft.MSC Kft.

Hírlevél