A Penta Kft. és a Colas Alterra Zrt. konzorciumának munkájával zajlik a mintegy kétmillió ember egészséges ivóvízellátását biztosító hálózat rekonstrukciója.
Nagyszabású program keretében javítják a főváros ivóvíz ellátásbiztonságát. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás részleteiről lapunkban korábban már beszámoltunk. A projekt tervezési és kivitelezési feladatait a Penta Kft. és a Colas Alterra Zrt. konzorciuma valósítja meg összesen több mint nettó 19 milliárd forint értékben. A fejlesztés Európai Uniós forrásból valósul meg a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretein belül.
A projekt egyik fő eleme egy új DN1100 KPE cső behúzása Budafokon a Gyár utca közelében a Duna alatti meglévő medercsőbe, melynek célja a vízminőség javítása. A munkát 2022. december 1-jén és 2-án végezték el.
„A meglévő DN1200-as Duna alatti acélcső használaton kívül volt műszaki okok miatt, mellette egy DN800-as acélcső üzemelt. A túlméretezett csőszakaszok kisebb átmérőjűre történő kiváltásával az áramlási sebességek növelhetők, a tartózkodási idők pedig csökkennek. A feladatot a Bonex Kft., mint alvállalkozó tervezte és kivitelezte a Penta Kft. jelentős segítségével” – tudatta lapunkkal Bajzát Antal, a Penta Kft. munkahelyi mérnöke.
A hazai és európai szinten is jelentős kihívást jelentő feladatról a szakember részletes tájékoztatást adott.
„Az 550 méter hosszú csővonatot 12 méter hosszú elemek összehegesztésével állítottuk össze. A hegesztés a helyszínen történt a húzás indítóaknájától megközelítőleg 600 méter távolságban. A hegesztést a Bonex Kft. végezte.”
Az összehegesztett elemeket a Penta Kft. 30 tonnás kotrógépével mozgatták tovább, majd a hegesztőgéphez helyeztek egy újabb elemet egy másik kotrógéppel hevederekkel beemelve a helyére. A csővonatot külön erre a projektre gyártott görgősorra helyezve mozgatták, elejére egy behúzófejet hegesztettek.
A hegesztéssel párhuzamosan indítógödör készült a Duna budai oldalán, ehhez a Penta Kft. biztosított kotrógépet, juhláb hengert, dózert és teherautókat. A gödör helyén a rézsűt elbontották, majd az indítógödör kialakítása érdekében feltöltés épült a part mellett a Dunában.
A munkaszint a Duna vízszintje alatt volt, ezért 18 méter hosszú szádlemezekkel határolták le az indítógödröt, ezt megerősítették egy acél keretszerkezettel, és vízzáró JET falat és paplant építettek.
A meglévő DN1200-as acél medercső felszálló ágát elbontották, a gödörben levő vízszintes rész felső felét pedig levágták. Ide egy a Penta Kft. gödi telephelyén gyártott görgőkkel ellátott leszorítószerkezetet betonoztak be, amelynek célja az új cső függőleges irányú megvezetése és a meglévő medercsőbe való bevezetése.
Az indítógödör alját a felúszás megakadályozása érdekében bebetonozták. A part felől a szádlemezeken egy nyílást vágtak, ahol az új csövet be tudták húzni. Az esetlegesen a gödörbe beszivárgó vizek miatt zsompokat és szivattyúkat helyeztek el.
A DN1100 KPE csővonat meglévő medercsőben való áthúzásához a csepeli oldalon egy 100 tonnás csörlőt helyeztek el, melynek drótkötele 52 milliméter átmérőjű, hossza pedig több mint 550 méter, ezért jelentős súlya miatt a budafoki oldalra való átjuttatásához búvárokra volt szükség.
„A helyi adottságok miatt a csővonatot a Dunával párhuzamosan állítottuk össze, azonban be kellett fordítani erre merőleges irányban. Emiatt acél I-tartókból a behúzási sugárnak megfelelően lokálisan megtámasztásokat alakítottunk ki. Az I-tartókat a Penta Kft. 70 tonnás autódaruja vert le a talajba” – ismertette.
A csővonat közel 117 tonna, ezért a mozgatása nagy erőket és körültekintést igényelt. A parton a cső alatti görgők miatt a csővonat egyenes irányú mozgatásához elegendő volt a Penta Kft. 30 tonnás lánctalpas kotrógépe, azonban a befordításnál már nagyobb erőre és több gépre volt szükség. Összesen 3 db pentás kotrógép mozgatta a csővonatot. 2 kotrógép hevederekkel emelve fordította és mozgatta be a csövet az indítógödörbe, aminek az alja a parti szinttől több méterrel lejjebb volt.
A csővonat végét megemelve a negyedik kotrógép haladt előre a behúzás folyamatának megfelelően, közben a már nem szükséges görgőket pentás munkatársak mozgatták el a gép útjából.
„A Penta Kft. és a Bonex Kft. műszaki, fizikai és gépkezelő munkatársai munkájának nagyfokú összehangolására volt szükség a behúzás során, mindeközben pedig a csepeli oldalon levő csörlőkezelő csapattal is tartani kellett folyamatosan a kapcsolatot” – fűzte hozzá végül Bajzát Antal.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.