Újra 140 km/órával közlekednek a vonatok Biatorbágy és Szárliget között
Mától újra 140 km/órás maximális sebességgel közlekedhetnek a vonatok a győri fővonal ősszel felújított pályaszakaszának jobb vágányán – áll a MÁV közleményében. Az elmúlt napokban Biatorbágy és Szárliget között elvégezték az előírt méréseket a MÁV munkatársai, amelynek kiértékelése után a harmadik, december 9-ig tartó fázisban felújított jobb vágányon is vissza lehetett állítani a pályasebességet.
A szakaszon ezzel jelentősen rövidül a menetidő.
Amint arról többször mi is beszámoltunk, a rekonstrukció során a korábban, novemberben befejezett bal vágányon már december közepén megszüntették a sebességkorlátozást, így azóta azon akár 140 km/órával is haladhatnak a személyszállító vonatok.
Most pedig az ország egyik legforgalmasabb vonalszakaszán, mintegy 30 kilométeren, Biatorbágy és Szárliget között – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül közlekednek a vonatok mindkét vágányon.
A győri fővonalon szeptember közepétől december 9-ig három ütemben elvégzett pályarekonstrukciót követően a vágányokon – a vonatkozó technológiai és biztonsági előírásokat betartva – a forgalomba helyezési eljárást követően átmenetileg 80 km/órás sebességkorlátozás mellett közlekedhettek a vonatok, ugyanis a maximálisan engedélyezhető sebesség csak az új zúzottkő ágyazat forgalom alatti tömörödését követően, az ilyenkor szükséges méréseket, ellenőrzéseket követően fokozatosan, néhány hét után érhető el. A korábbi, második fázisban befejezett bal vágányon december közepén hagyták jóvá a MÁV szakemberei a pálya építésekor meghatározott 140 km/órás sebességet.
Az elmúlt két napban a MÁV leányvállalata, a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. (KFV) újra elvégezte a vágánygeometriai és járműdinamikai méréseket az FMK-007-es jelzésű merőkocsijával, amely az aljára erősített lézeres mérőegységekkel, gyorsulásmérő szenzorokkal, valamint egyéb tehetetlenségi (inercális) erőket mérő egységekkel vizsgálta a kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszt, így mára mindkét vágányon visszaállíthatták a 140 km/órás sebességhatárt, amellyel biztonságosan közlekedhetnek a vonatok.
Tavasszal az utómunkálatokat is elvégzik majd a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét. Mindez már nem jár az őszi felújításhoz hasonló kényelmetlenséggel az utasoknak, azonban az átépített szakaszon egy - egy vágányt érintően vágányzárak, ezzel együtt menetrendmódosítások várhatók.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.