A kivitelezés feszített tempóban, napi 24 órában valósult meg mindössze három hónap alatt.
December 9-én elkészült a MÁV 1-es számú Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalán a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz felújítása – derült ki a MÁV közleményéből. A 29 kilométer hosszú, kétvágányú pálya felújítása a vállalt határidőre teljesült a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG kivitelezésében. A munkák lezárása után december 10-től ismét két vágányon járnak a vonatok az 1-es fővonalon, már nem kell átszállni pótlóbuszokra.
A projekt jelentőségét az adja, hogy a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal hazánk legforgalmasabb vasúti pályája, amelyen félóránként és irányonként elhalad egy-egy InterCity Szombathelyre, Sopronba, illetve Railjet Bécsbe és tovább Nyugat-Európába. Mindeközben járnak a személyvonatok is a győri, tatabányai, oroszlányi és a budapesti előváros összekapcsolódásaként. A tehervonatok jelentős többsége is ezen a pályán közlekedik megteremtve a kapcsolatot nyugat és kelet között.
A közleményben azt írják, az előkészítés és az átépítés több mint 1100 MÁV-munkatárs példaértékű összefogásával, közreműködésével zajlott. „A felújításban részt vevők a három hónap során napi 24 órában két műszakban - akár esőben, szélben, fagyban is – azon dolgoztak, hogy a felújított pályát az új menetrend holnapi hatályba lépéséig ütemterv szerint vissza tudjuk adni az utasoknak és az árufuvarozó társaságoknak” – olvasható a beszámolóban.
Ahogy azt korábban is megírtuk, az érintett vonalszakaszon az eredetileg a jövő esztendő első negyedévére tervezett felújítási munkákat előrébb hozták, mert felgyorsult a korábban feltárt állapotromlás üteme.
Az elmúlt három hónapban a kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszon, 120 kilométernyi sínszál alatti csaknem százezer betonaljat, azok alatt pedig több mint százezer tonna zúzott követ cseréltek az ágyazatban. A felújítás háromhetes teljes kizárással járó időszakában az összes olyan munkát – például a vízátvezetést vagy az altalajjavítást – elvégezték, amelyhez mind a két vágányon szüneteltetni kellett a közlekedést.
A teljes forgalomszünetelés ideje alatt Biatorbágyon, Herceghalmon, Bicskén és Szár megállóhelyen egyéb, az utazási komfortot javító karbantartást is elvégeztek. Megújultak a peronok: mintegy 150-200 méteren új egyenletes aszfaltburkolatot terítettek le az említett helyszíneken. Ezenkívül az állomási épületek homlokzatát, továbbá a várótermek, a mosdók és az aluljárók falait is javították, kifestették, valamint tisztították, javították az esőbeállókat és a padokat is.
Fontos tudni, hogy kezdetben még csak 80 km/órával közlekedhetnek a vonatok a felújított jobb oldali szakaszon, az ágyazat és az alépítmény végleges tömörítését a forgalom alatti terhelés adja majd meg. Várhatóan jövő év elejére válik biztosítottá az eredeti 140 km/órás sebesség – a bal vágányon várhatóan az év végéig, a jobb vágányon pedig az év elejétől. Ebben a „bejáratós” szakaszban a személyvonatoknál 5-6 perccel, a távolsági vonatoknál 8-10 perccel hosszabb menetidők várhatók, amiről utasainkat előre tájékoztatjuk.
A közlemény szerint 2024 tavaszán az utómunkálatokat is elvégzik a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti. Többek közt vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték feszességének a beállítását. „Mindez azonban kényelmetlenséggel azonban már nem jár az utasoknak” – áll a közleményben.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.