Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
Leválasztják és külön szervezeti egység lesz a pályaműködtetési terület a MÁV-csoportban. A 3+1 szervezeti egységet a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából megalakuló MÁV Személyszállítási Zrt., a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt., és a már említett MÁV Pályaműködtetési Zrt. alkotja, ezeket csoportirányítóként a MÁV Zrt. fogja majd össze.
A jövő év elején megvalósuló változásokat Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára jelentette be Budapesten, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete rendezvényén. Felszólalásában ismertette a 2025-re vonatkozó terveket is. Ezek közül kiemelte a pályafelújításokat, a magyarországi vasúthálózat 8218 kilométer hosszú, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Nagy Bálint hozzátette, utóbbiból 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van.
A menetrendtartási képesség szempontjából a legnagyobb kihívás a vonalak műszaki állapota, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák. A vasútfejlesztésre fordítható uniós források Magyarországra érkezése bizonytalan, így saját forrásból és hitelből kezdődhetnek el a beruházások.
Az államtitkár elmondta, a jövő év elején 1 milliárd euró hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amelyet 1 milliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így összesen mintegy 800 milliárd forint összegben indulhatnak beruházások.
A szakaszok korszerűsítésével javulhat egy-egy vasútvonal átbocsátó képessége és a pályasebesség emelésével pontosabban közlekedhetnek a járatok. Felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.
A járműállományt három módon újítanák meg: az új járművek beszerzésével, használt járműveket bérlésével, valamint a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, és mielőbbi visszatérésével. Már elkezdték száz szerelvény felújítását.
Mindössze 14 hónap alatt épült meg a Duna-Tisza-csatorna felett átívelő 54,4 méter hosszú kétvágányos vasúti híd.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.