2020.07.09, Csütörtök
Így halad a Velencei-tavi partfal rehabilitációja
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Így halad a Velencei-tavi partfal rehabilitációja

magyarepitok.hu

2020.05.28. 07:15 - Almási Krisztina

A Colas Alterra és a SWIETELSKY kivitelezésében, valamint a Leier és a Colas által kifejlesztett egyedi műszaki megoldás segítségével valósul meg ez a nagy volumenű vízparti projekt.

Hirdetés

2017-ben kezdődött meg a Velencei-tó partfalának rehabilitációja a Colas Alterra Zrt. és a SWIETELSKY Magyarország Kft. kivitelezésében több mint 9,8 milliárd forint értékben, melynek munkálatai jelenleg is folyamatosan zajlanak. Az egyes munkálatok megvalósításához a Leier előregyártott termékeit használják, valamint egy kizárólag ennél a projektnél használt műszaki megoldást alkalmaznak a szakemberek.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában megvalósuló projekt kivitelezési munkáinak befejezése 2021 júniusában várható. A fejlesztés során felújítják a tó elavult partvédműveit, valamint a természetvédelmi területeken áramlásjavító, a vízfolyások torkolati szakaszán és az öblökben vízminőség-védelmi kotrások történnek. Legutóbb tavaly tavasszal számoltunk be a projektről, amikor 25 %-os készültségi szintnél tartott a fejlesztés.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

A kivitelezők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a nyári szezonban strandolásra használt partszakaszok ideiglenes használatra a standszezon idejére az üzemeltető részére megállapodás megkötésével átadhatók legyenek.

A nyári hónapokban a turisztikailag kevésbé frekventált helyekre helyezik a hangsúlyt, és ott folytatják a partfal építési munkát, ahol csak kis mértékben zavarják látogatók kikapcsolódását (pl. Cserepes sziget).


Egyedi technológai megoldásokkal készül a projekt

A Leier és a Colas közös gondolkodásának eredményeként kifejlesztettek egy olyan egyedi műszaki megoldást, melyet eddig kizárólag ennél a projektnél alkalmaztak.

Mindeddig egyesével kellett a cölöpveréssel telepített elemeket megvalósítani, ez azonban nagy zajhatással járt, hiszen nagyon sok elemet kellett volna ezzel a módszerrel bejuttatni, ami a hanghatás mellett többletidőt is jelentett.

Ezen nehézségek kiküszöbölésére született az az ötlet, hogy olyan acéltartó oszlopokat helyezzenek el, amiket csak 3-4 méterenként kell leverni, ezáltal kisebb a zajhatás és csak bedaruzott vagy úszólétesítményről beemelt elemek valósulnak meg. Ez a műszaki megoldás esztétikailag is egységes megjelenést biztosít, így összességében egy minden szempontból jól használható technológiát sikerült kifejleszteni. Fontos szempont volt a terméknél, hogy a környezeti korróziónak ellenálló magas minőségű betonból (szulfátálló cement) készüljön.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Alapvetően bevett vízépítési technológiákat használnak a projekt során, de a függőleges partfalak felújításánál kifejezetten az erre a feladatra kifejlesztett és optimalizált megoldásokat alkalmaznak, melynek része:

  • a horganyzott acélgerendák közé elhelyezett, előregyártott Leier vasbeton-panelek,
  • olyan vasbeton pallók, melyek alkalmasak a mederbe történő leverésre,
  • valamint a meglévő szögtámfal stabilizálása előregyártott Leier vasbeton-kéregpanellel, melyet kihorgonyoznak.

A projekt során a kivitelezők számára az egyedi technológiai megoldásokon kívül jelentős kihívást jelentenek a Velencei-tó környezetvédelmi és turisztikai státuszából eredő korlátozások, és az összesen 47 helyszínen időbeni átfedésekkel történő munkavégzés koordinálása.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu


29 kilométeres partvédőmű épül a fejlesztésben

A kotrási munkálatok keretében a Velencei-tóba torkolló vízfolyások és öbölszakaszok kotrása valósul meg mintegy 114 150 köbméternyi iszapkotrással. A természetvédelmi, áramlásjavító és vízminőségvédelmi kotrások mintegy 39 600 köbméternyi mederanyag eltávolításával történik.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Ennek megfelelően együttesen több mint 150 ezer köbméternyi munkálatot végeznek el a helyszínen, melyek részben NATURA 2000 érintettségű területeken, valamint 1,3–1,7 méteres üzemi vízszint mellett valósulnak meg. A kiemelt iszap és egyéb anyagok elhelyezéséhez zagytér kerül kialakításra a Cserepes-szigeten, illetve a Dinnyési zagytéren.

A projekt keretében 29 kilométernyi partvédőmű újul meg az érintett települések belterületén, valamint 6 darab természetes ívóhely és 2 darab fenntartható halbölcső is létesül.

A kivitelezők a lapunkhoz eljutatott információk alapján nagyra értékelik a Velencei-tavi települések közösségének megértését és türelmét, amelyet a munkájuk iránt tanúsítanak.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

 

Galéria

VízgazdálkodásLeier Hungária Kft.Colas Alterra Zrt.Swietelsky Magyarország Kft.VelenceVelencei-tóvízgazdálkodás

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés