A Colas Alterra és a SWIETELSKY kivitelezésében, valamint a Leier és a Colas által kifejlesztett egyedi műszaki megoldás segítségével valósul meg ez a nagy volumenű vízparti projekt.
2017-ben kezdődött meg a Velencei-tó partfalának rehabilitációja a Colas Alterra Zrt. és a SWIETELSKY Magyarország Kft. kivitelezésében több mint 9,8 milliárd forint értékben, melynek munkálatai jelenleg is folyamatosan zajlanak. Az egyes munkálatok megvalósításához a Leier előregyártott termékeit használják, valamint egy kizárólag ennél a projektnél használt műszaki megoldást alkalmaznak a szakemberek.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában megvalósuló projekt kivitelezési munkáinak befejezése 2021 júniusában várható. A fejlesztés során felújítják a tó elavult partvédműveit, valamint a természetvédelmi területeken áramlásjavító, a vízfolyások torkolati szakaszán és az öblökben vízminőség-védelmi kotrások történnek. Legutóbb tavaly tavasszal számoltunk be a projektről, amikor 25 %-os készültségi szintnél tartott a fejlesztés.
A kivitelezők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a nyári szezonban strandolásra használt partszakaszok ideiglenes használatra a standszezon idejére az üzemeltető részére megállapodás megkötésével átadhatók legyenek.
A nyári hónapokban a turisztikailag kevésbé frekventált helyekre helyezik a hangsúlyt, és ott folytatják a partfal építési munkát, ahol csak kis mértékben zavarják látogatók kikapcsolódását (pl. Cserepes sziget).
A Leier és a Colas közös gondolkodásának eredményeként kifejlesztettek egy olyan egyedi műszaki megoldást, melyet eddig kizárólag ennél a projektnél alkalmaztak.
Mindeddig egyesével kellett a cölöpveréssel telepített elemeket megvalósítani, ez azonban nagy zajhatással járt, hiszen nagyon sok elemet kellett volna ezzel a módszerrel bejuttatni, ami a hanghatás mellett többletidőt is jelentett.
Ezen nehézségek kiküszöbölésére született az az ötlet, hogy olyan acéltartó oszlopokat helyezzenek el, amiket csak 3-4 méterenként kell leverni, ezáltal kisebb a zajhatás és csak bedaruzott vagy úszólétesítményről beemelt elemek valósulnak meg. Ez a műszaki megoldás esztétikailag is egységes megjelenést biztosít, így összességében egy minden szempontból jól használható technológiát sikerült kifejleszteni. Fontos szempont volt a terméknél, hogy a környezeti korróziónak ellenálló magas minőségű betonból (szulfátálló cement) készüljön.
Alapvetően bevett vízépítési technológiákat használnak a projekt során, de a függőleges partfalak felújításánál kifejezetten az erre a feladatra kifejlesztett és optimalizált megoldásokat alkalmaznak, melynek része:
A projekt során a kivitelezők számára az egyedi technológiai megoldásokon kívül jelentős kihívást jelentenek a Velencei-tó környezetvédelmi és turisztikai státuszából eredő korlátozások, és az összesen 47 helyszínen időbeni átfedésekkel történő munkavégzés koordinálása.
A kotrási munkálatok keretében a Velencei-tóba torkolló vízfolyások és öbölszakaszok kotrása valósul meg mintegy 114 150 köbméternyi iszapkotrással. A természetvédelmi, áramlásjavító és vízminőségvédelmi kotrások mintegy 39 600 köbméternyi mederanyag eltávolításával történik.
Ennek megfelelően együttesen több mint 150 ezer köbméternyi munkálatot végeznek el a helyszínen, melyek részben NATURA 2000 érintettségű területeken, valamint 1,3–1,7 méteres üzemi vízszint mellett valósulnak meg. A kiemelt iszap és egyéb anyagok elhelyezéséhez zagytér kerül kialakításra a Cserepes-szigeten, illetve a Dinnyési zagytéren.
A projekt keretében 29 kilométernyi partvédőmű újul meg az érintett települések belterületén, valamint 6 darab természetes ívóhely és 2 darab fenntartható halbölcső is létesül.
A kivitelezők a lapunkhoz eljutatott információk alapján nagyra értékelik a Velencei-tavi települések közösségének megértését és türelmét, amelyet a munkájuk iránt tanúsítanak.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.