A Mészáros és Mészáros, valamint a Kötiviép’B konzorciumának munkájával megépülő műtárgyba a héten megkezdték a közel 50 tonnás szegmenselzáró táblák beemelését.
Számos tekintetben hasznára válik a térségnek a Mosoni-Duna rehablitációs projektje, melyben a folyóág torkolati műtárgyát kivitelezik: nem csupán az élővilágnak, a mezőgazdaságnak és a győri városképnek tesz jót, hanem az árvízvédelemben is szerepet vállal és a hajózást is biztosítja.
A kivitelezés, melyről legutóbb áprilisban számoltunk be, most fontos ponthoz érkezett:
megérkezett a helyszínre két 48 tonnás szegmenstábla,
melyek a számos feladat ellátására alkalmas komplex létesítmény szerves részét képezik majd. Ennek kapcsán tartottak délelőtt sajtótájékoztatót, melynek során daruval beemeltek egy elemet (az esemény előtt próbaemelés is zajlott).
A projekt, mely jelenleg mintegy 60 százalékos készültségi szinten van, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik le. A mérnöki feladatokat pedig a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosítja.
A beruházás helyszínei a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában fekvő Torda sziget és a közeli ártéri területek, melyek a Győrtől északkeletre fekvő Vének közelében találhatóak. A fejlesztés kifejezett célja a Mosoni-Duna kis- és közepes vízszintjei süllyedésének megszüntetése: ezt a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.
Az épülő összetett műtárgy
Emellett egy üzemi hidat is átadnak, illetve egy kétszintes kezelőépületet építenek fel. A műtárgyhoz árvízvédelmi töltések is csatlakoznak majd, illetve csónakátemelő rámpák és sólyák fogják biztosítani a vízi turisták szabad mozgását.
Dr. Dézsi Csaba András győri polgármester hangsúlyozta: a műtárgy a megyeszékhely szempontjából is rendkívüli jelentőséggel bír, mivel a város folyói vízszintjének stabilizálódásával Győr régi vízi élete újjáéledhet. Elmondta:
jó látni, hogy egy ilyen óriási beruházás teljesen nyitott a publikum számára.
Ha az emberek látják hogyan épül meg a létesítmény, sokkal inkább a magukénak érzik az egészet és türelmesebben várják, hogy vége legyen - tette hozzá.
Láng István, a beruházó Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) vezetője elmondta: mivel a helyszín felett a Dunán több mint 30 vízlépcső található, a vízjárás nem tekinthető természetesnek. A szélsőségesen alacsony és magas vízjárásokat kompenzálni kell, mivel a mesterséges alacsony vízszinteknél természetes területek száradnak ki, míg a magasaknál nagymértékű védekezésre van szükség – derült ki szavaiból.
A műtárgy építése jól haladt, jó minőségben dolgoztak a kivitelezők, akiket bíztat arra, hogy így folytassák tovább is
- mondta el, illetve megköszönte a tervezők és a kivitelezők munkáját is. Végül rámutatott: a próbaüzem után a tervek szerint 2022-ben már üzemelni fog a műtárgy.
Kara Ákos miniszteri biztos kiemelte: a beruházásban elmúlt hónapokban a járványhelyzet ellenére is, a résztvevők jó szervezésének köszönhetően biztosítani tudták a gördülékeny munkavégzést. Így lehetett eljutni oda, hogy várhatóan határidőre, a megfelelő minőségben teljesülhetnek a beruházás céljai – derült ki szavaiból. Szintén elismerését fejezte ki a kivitelező és mérnöki munkálatokat elvégző szakembereknek és vezetőknek is.
Németh Tamás a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője a kivitelező konzorcium nevében elmondta: a 30 hónapja zajló kivitelezésben
Rámutatott: a sajtóesemény középpontját jelentő munka, az elzárószerkezetek beszerelése azért fontos pontja a kivitelezésnek, mert a beemelésük és beüzemelésük után
a Mosoni-Dunát a műtárgyon keresztül fogják vezetni: új helyre kerül a torkolati szakasza.
Azzal, hogy átvezetik a Mosoni Dunát, el tudják végezni az áttöltést, így tud teljessé válni az árvízvédelmi rendszer. A műtárgy részét alkotó híd első gerendáit várhatóan a hétvégén emelik be – tette még hozzá.
A vezető a műtárgyról további adatokat is közölve elmondta:
A felszólalások végén Német József, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője mondott pohárköszöntőt a beruházási mérföldkő sikeres elérésének alkalmából. Ezt követően emeltek be egy 48 tonnás elzáró táblát, majd motorcsónakról is bemutatták a projektet a sajtó képviselőinek.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.