A többek közt a folyó torkolatának áthelyezését is megvalósító beruházást a Mészáros és a Kötiviép kivitelezte.
Június 23-án a torkolati műtárgynál megtartották a Mosoni-Duna torkolati szakaszát fejlesztő projekt zárórendezvényét. A folyó vízszint rehabilitációját megvalósító beruházást a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezte.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság közös beruházásában a Mosoni-Duna kis- és közepes vízszintjei süllyedését szüntették meg, amelyet a Dunán az 50-es évektől elindult jelentős medersüllyedés okozott.
A fejlesztésben megépült műtárgy az árvízkapu funkciót is biztosító
Mindezeken túl a projekt egyik legjelentősebb mérföldköve a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése volt, amellyel a Mosoni-Duna érkező vízhozama immár teljes egészében a műtárgyon keresztül érkezik.
Az eseményről kiküldött sajtóközlemény a beruházás szükségességét szintén a Duna medersüllyedésével indokolta, melynek következtében a Mosoni-Duna torkolatánál a kisvízszintek közel 2 métert süllyedtek. Ennek eredményeként a dunai kisvizek leszívták a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket. A kedvezőtlen hatás még Győrnél, sőt a Rába alsó szakaszán is érzékelhető volt. Mindezek mellett komoly gondot okozott az árvízszintek emelkedése; legutóbb 2013-ban vonult le rekord méretű árhullám a Dunán.
A fenti összetett kérdésekre egy komplex műtárgy kialakítása jelentette megoldást. A kivitelezést végző Mosoni-Duna 2017 Konzorcium 2017 decemberében vette át a munkaterületet és kezdte meg az árvízkapu funkciót is biztosító létesítmény kivitelezését.
A projekt részeként az üzemelési, fenntartási munkák elvégzéséhez egy üzemi hidat is kialakítottak a műtárgy fölött, valamint egy kétszintes kezelőépület is létesült a hajózsilip mellett. A vízi turistákra való tekintettel a kajakok, kenuk kézi átemelési lehetőségének megteremtésére csónakátemelő rámpákat és sólyákat alakítottak ki.
A projekt keretében a Mosoni-Duna torkolatát áthelyezték, mely részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül, a korábbi torkolat felett mintegy másfél kilométerrel feljebb vezeti most már a Mosoni-Duna vizét a Dunába. A korábbi medret a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő felett áttöltötték. A mederáttöltéseken az árvízvédelmi töltés a mértékadó árvízszintre épült ki a vonatkozó rendeletnek megfelelően.
Az 1950-60-as évekre jellemző torkolati vízszintek visszaállítása lehetővé vált a vizes élőhelyek rehabilitációját is. A projekt további kedvező hatást gyakorol a hajózhatóságra, a győri városkép javítására és a vízszint rehabilitáció hatásterületén az árvízvédelmi biztonság növelésére.
A vízszintemeléssel az igazgatóság korábbi projektjeinek („Mosoni-Duna és Lajta folyó térségi vízgazdálkodási rehabilitációja” és a „Szigetközi mentett oldali és hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai célú továbbfejlesztése”) céljai is maradéktalanul teljesülnek. A beruházás eredményeként a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő medencés kikötővé vált.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.