Uniós program segíti a természetes Duna-szigetek megőrzését. A WILDisland projektben a Duna-Dráva Nemzeti Parkban lévő Korpádi-szigeten két ütemben – a folyószabályozási kőművek átépítésével és mederkotrással – érnék el a vízi élőhely rehabilitációját.
Több mint 900 sziget található a Dunán, ebből már csak mindössze 147 maradt meg természetes - vad - formájában. Ezek mentőövet jelentenek számos állat- és növényfajnak és kulcsfontossággal bírnak a biológiai sokféleség védelmében is.
Az „utolsó megmaradt vad szigetek" megóvása érdekében projektet hívott életre a Duna-menti védett területeket kezelő szervezeteket tömörítő DANUBEPARKS hálózat. Az ausztriai Donau-Auen Nemzeti Park koordinálásával elindított LIFE WILDisland programban 2027-ig 14,2 millió eurós beruházás valósul meg a víziutak kezelőivel, erdészeti hatóságokkal, és erőművek üzemeltetőivel közösen.
A cél 34 dunai sziget természetes állapotának helyreállítása átfogó helyreállítási intézkedésekkel, ami összesen 48 km folyóvíz és 1267 ha folyó menti terület revitalizálásához járul hozzá.
A magyarországi tevékenységeket az Alsó-Duna-Völgyi Vízügyi Igazgatóság, a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, és a Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság hajtja végre.
A WILDisland projektben valamennyi Duna menti ország képviselteti magát. A nemzetközi összefogásnak is köszönhetően két ütemben megvalósíthatják a Korpádi-sziget rehabilitációját. A közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből kiderül, hogy a kivitelezési munkálatok elvégzésének első ütemével, a folyószabályozási védművek átépítésével a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Hajózási és Vízépítő Kft.-t bízták meg.
A Duna-Dráva Nemzeti Park megbízásából Őcsény és Sükösd térségében a Duna1493+300 és 1494+000 fkm-nél az alábbi munkálatok elvégzését tervezik a Korpádi-sziget rehabilitációja érdekében:
1. rész: Folyószabályozási kőművek átépítése
2. rész: Élőhelyrehabilitációs célú mederkotrás
A beavatkozással érintett részen négy sziget alakult ki a groynok és a T-alakú gyakorlófalak között.
Ezek a szigetek alkotják a Duna-Dráva Nemzeti Park legnagyobb homokpad-komplexumát, alacsony vízállás esetén a homokpad szélessége eléri az 50 métert.
A szigetek a szukcesszió különböző fázisait képviselik a nyílt homokfelületektől a puhafás gyepeken át a fűzbokrokon át a puhafa galériaerdőig.
A közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint jelenleg csak az első művelet elvégzése kezdődhet el. A mederkotrás forráshiány miatt később valósulhat meg.
A Korpádi kanyarulat jobb part felé eső, zátonyos gátmezői hosszirányú átjárhatóságának javítása érdekében a Duna 1493+300 és 1494+000 fkm szelvényében meglévő jobb parti folyamszabályozási kőművek korrekciója szükséges. A kivitelezés során szakaszosan megbontják a ezek koronaszintjét. A mederzárásból kikerülő kőanyagot felhasználják a kotrással érintett mellékág part felőli oldalának stabilizálásához és az erózió elleni védelméhez 60 cm-es réteg kialakításával.
A hirdetmény szabályozza azt is, hogy a mederelzárás átépítését a vízről kell az úszó munkagépnek elvégeznie.
A tervezett keresztgát átépítések főbb műszaki paraméterei:
A projekt részét képezi bozót és cserjeirtás, valamint a mederben felhalmozódott uszadék eltávolítása is.
A Korpádi kanyarulat jobb part felé eső, zátonyos gátmezői hossz-irányú átjárhatóságának javítása érdekében a tervek szerint elvégzik majd a feltöltődött szakaszok csekély mértékű mederkotrását is. A mellékági kotrás főbb paraméterei:
A közbeszerzési hirdetményben közöltek alapján a kivitelező a mederkotrást hidromechanizációs rendszerű (szívó-nyomó) úszókotróval vagy úszótagon elhelyezett hidraulikus kotróval is elvégezheti. Mindkét technológia alkalmazásának esetében a munkaterület a Duna felől vízen megközelíthető.
Az alkalmazott technológiák vízi munkavégzést és szállítást jelentenek, a szárazföldi élőhelyek munkavégzéssel kapcsolatos igénybevétele a személyzet munkahely megközelítésére korlátozódik.
Hidromechanizációs földmunka során a mederanyagot a kitermelés után a vízfelszínen, úszótagokon elhelyezett szállítócsövön történik, így geodéziai emelőmagasság leküzdésével nem kell számolni. Legnagyobb szállítási távolság: 856 méter.
A hirdetményből kiderül, hogy nem áll rendelkezésre a beérkezett ajánlatok alapján a szerződéskötéshez szükséges forrás.
A hirdetmény rögzíti, hogy tilos a tervezett a tervezett fenékszintet meghaladó mértékű túlkotrás. Továbbá előírják a kotrás előtt a Duna-Dráva Nemzeti Park illetékeseinek bevonásával kizárólag a szükséges mértékben a mederben élő növények eltávolítását. A kikotort mederanyagot a Duna sodorvonalába helyezik el.
Több mint 1500 négyzetméteren újítják fel a burkolatot műemléki környezetben.
Többek közt közel 4 kilométernyi nyomócső épül ki a korábbi kivitelezésben elkészült szakaszhoz kapcsolódva, feltételes közbeszerzésben.