2024.04.24, Szerda
A régiót lekörözi, a nyugati cégekkel versenyre kel az új mohácsi vágóhíd

A régiót lekörözi, a nyugati cégekkel versenyre kel az új mohácsi vágóhíd

magyarepitok.hu

2016.09.08. 18:29 - Hegedűs Gergely

A Market Építő közel jár a mohácsi vágóhíd átadásához, melynek építésénél az óriási mennyiségű lakatosmunka, a kivitelezéssel párhuzamosan folyó tervezés, a különleges padlóburkolat és a mindent felülíró technológia jelentették a legnagyobb kihívást. A kivitelezőnél és a beruházó MCS Vágóhídnál is utána jártunk a mintegy 20 milliárd forintos projekt részleteinek.

Hirdetés

Elkészültek a Mohácson épülő vágóhíd szociális részei, átadásuk folyamatosan halad – értesült a magyarepitok.hu a kivitelező Market Építő Zrt.-től. „Az épület istálló és vágóhídi része is kész építészeti oldalról, ezeken a területeken a technológia kiépítése folyik szeptember végéig” - nyilatkozta Kiss István, a magyar tulajdonú cég műszaki igazgatója. „A további részek, a csontozó, a csomagoló és a tároló átadása a technológia készültsége függvényében ütemezetten történik, szintén 2016 szeptember végéig.”

 

Kulcsszerepben az acélszerkezet

A szakmában kiemelkedő méretűnek számító létesítmény egy műszakban évi egymillió sertés vágására és darabolására lesz alkalmas, kivitelezése több szempontból is komoly kihívást jelentett a Marketnek. „Az egyik kiemelkedő feladatot a roppant mennyiségű és nagy precizitást igénylő lakatosmunka adta” – fogalmazott Kiss István. „A gépészet és a feldolgozó rész elválasztása egy külön gépészeti szint kialakítását tette szükségessé, melyet teljes egészében acélszerkezettel oldottunk meg.”

Ennek az acélszerkezetnek kellett a gépészetet, a higiéniai álmennyezetet és a technológiát is tartani, ami nagyon pontos tervezést és kivitelezést igényelt. A műszaki igazgató elmondta, a feladatot a rövid határidő miatt csak több lakatos alvállalkozóval párhuzamosan tudták kivitelezni. „Nagy szolgálatot tett a Market hasonló szerkezeteknél szerzett tapasztalata, illetve az alvállalkozóinkkal létrejött sokéves munkakapcsolat.”

 

A tervezésnek le kellett hajráznia a kivitelezést

A lapunknak interjút adó szakember hosszasan kitért a tervezésre, melynek speciális követelményeknek kellett megfelelnie. „A tervezés egész kivitelezést végigkísérte, és kíséri még most az átadás előtti időszakban is, tekintve, hogy a Market feladatainak befejezése után a technológia 
építése, kiegészítése még hónapokig folytatódik.”

A vágóhíd tenderterveit egy az élelmiszeripari tervezésben jártas, nagy múltú osztrák tervező cég, az ATP készítette. A Market tőle vette át a kiviteli tervezést. „A tenderterveken kívül a beruházó adatszolgáltatása állt rendelkezésre a kiviteli tervek elkészítéséhez, mellyel párhuzamosan Mohácson a kivitelezés is elkezdődött” - fogalmazott Kiss István. „Három nagyon sűrű hónap alatt a tervezés olyan előnyre tett szert a kivitelezéssel szemben, mely már nem jelentett veszélyt az építési ütemezésre.”

 

Amikor a 3D kivédi a költséges ütközéseket

A tervezés során a szokásos feladatokon túl folyamatos egyeztetést tett szükségessé a vágóhídra telepítendő technológia. „A tendertervekhez képest tervezőink az épületet több szempontból is használhatóbbá, a beruházó igényeihez jobban illeszkedővé tették” – árulta el az igazgató. „Kezdték ezt az épület szerkezetének áttervezésével, mely nagyobb fesztávok építését tette lehetővé az épületen belül.

A bonyolult épület szükségessé tette a teljes épület 3D-s modellezését. „Ezzel egyrészt fel tudtuk deríteni a térbeli ütközéseket, másrészt a szintén 3D-ben tervező holland technológiai beszállító, az MPS terveit is be tudtuk illeszteni a saját modellünkbe.”

A hatékony tervezésnek hála, a kivitelezéskor szokásos, helyszínen megoldandó ütközések ebben a projektben jóval kisebb számban fordultak elő. „A Hollandiában készülő technológia gyakorlatilag probléma nélkül került elhelyezésre az épületbe szinte teljesen kitöltve azt.” Kiss István hozzátette, az MPS mellett más technológiai beszállítókkal is építették a vágóhidat. „Sok kapcsolódási pont volt az istálló technológia, a technológiai ajtók, a ládamanagemet és a higiéniához kapcsolódó technológiáknál is.”

 

A megfelelő padlót több körön át keresték

A tervezésen túl további komoly kihívást jelentett a speciális padlóbevonat elkészítése, ami végigkíséri az állatok teljes feldolgozását a vágástól az elszállításig. Ennek a felületnek jelentős terhelés mellett a takarításból származó hőhatással, illetve kémiai hatásokkal szemben is ellenállónak kell lennie. „Itt már a megfelelő anyag kiválasztása is eleve sok munkánkba került” – hangsúlyozta Kiss István. „Több körös tesztelést végeztünk, majd fel kellett derítenünk az anyagok beépítésére alkalmas kivitelezői kapacitást, és csak ezután lehetett a bevonat építését megkezdeni.” A többlépcsős folyamatban egy 10 és 20 milliméter vastagságú bevonatrendszer készül, komoly síkpontossági és higiéniai követelményekkel.

 

A technológia mindent felülírt

A beruházás két szakaszra oszlik, a második ütemben épül meg a vágóhidat kiszolgáló logisztikai és csomagoló üzem. Utóbbi a legmodernebb technológiát képviseli, ami lehetővé teszi a beruházó MCS Vágóhíd Zrt. számára, hogy a legtávolabbi piacokat is elérje áruival. Kiss István arról számolt be, hogy a Market részéről nagy rugalmasságra volt szükség a technológiához kapcsolódó építészeti, elektromos és gépészeti feladatoknál. „Ezek voltak a legnehezebben teljesíthető igények. A technológia itt minden esetben előnyt élvezett a kapcsolódó épületrészekkel szemben, akár azon az áron is, hogy egyes területeken a már megépített szerkezeteket át kellett alakítanunk.”

 

Mohácson egy szinttel feljebb lépett a Market

Kiss István hangsúlyozta, a Market eddig is jelen volt az élelmiszeripari beruházások területén, elég csak a Givaudan makói ízesítőanyag-gyártó üzemének felépítésére gondolni, a mostani munkával azonban egy magasabb szintre lépett a magyar cég. „A mohácsi kivitelezés során olyan tapasztalatokat szereztünk, mellyel teljessé vált szakmai tudásunk ezen a területen. Bátran ki merem jelenteni, az a jövőbeli beruházó, aki a Marketre bízza hasonló jellegű épületének kivitelezését, nem fog csalódni.”

 

A Távol-kelet, a Pick és a magyar kiskerhálózat a célkeresztben

A vágóhidat építtető MCS Vágóhídtól a magyarepitok.hu úgy értesült, az új üzem az első műszakban alapvetően három piac folyamatos kiszolgálását látja majd el. E három piac veszi fel a termékeik 90 százalékát.

  • Egyrészt a hazai kiskereskedelemben széles körű, friss kínálattal lesznek jelen,
  • másrészt Távol-keleti export piacokra (Kína, Japán, stb.) magas minőségű, speciálisan megmunkált húsrészeket szállítanak,
  • harmadrészt a Pick Szeged Zrt. alapanyagigényét elégítik ki a lehető legjobb minőségű, friss, hazai sertéshússal.

 

A rugalmasság lehet a legfőbb versenyelőny

Az MCS Vágóhídtól írásban kapott válaszok szerint a legmodernebb technológia alkalmazásával egyrészt hatékonyságban (azaz működési költségben), másrészt élelmiszerbiztonságban (azaz a termékek szavatossági idejében) kerülnek előnybe a hazai és régiós versenytársakhoz képest.

Azt ugyanakkor elismerik, hogy a nagy, Nyugat-európai versenytársak szintjét még csak elérik, velük mennyiségben nem tudják felvenni a versenyt. „Ezért lesz fontos elem a hatékonyságon és az élelmiszerbiztonságon túl a rugalmasság. Ez azt jelenti, hogy olyan speciális piaci igényeket is igyekszünk kielégíteni majd (pl. Távol-keleti vevők), amelyeket a nagy versenytársaink méretüknél fogva nem tudnak” – áll a tájékoztatóban. „Itt természetesen támaszkodunk majd a Pick Szeged szakembereinek évtizedes- és a cég másfél évszázados húsipari tapasztalatára és szaktudására.”

 

Ugrás a minőségben: percekkel a csontozás után kész a csomagolás

Az üzemben kézi-, vákuum-, és védőgázas csomagolósor is kiépül. Ezek mindegyike más-más igényeket elégít majd ki, a védőgázas egység például friss darált húst szolgáltat a hazai piacra. A háromféle eljárásban három dolog közös: a tökéletes higiénia, a rugalmasság és a gyors feldolgozás.

A gyorsaság komoly előrelépést biztosít a termékek minőségében azáltal, hogy a darabolás és csontozás után percek múlva zárt csomagolásba kerül a húsáru. „Ez minden piacunkra egyaránt fontos ahhoz, hogy a lehető legmagasabb minőségű hústermékekkel tudjuk ellátni a fogyasztóinkat” – fogalmazott a cég tájékoztatója.

A fagyasztott húsrészek hűtött konténerekben, vízi úton jutnak el kínai, szingapúri, Hong-kongi és japán kikötőkbe. „A Mohácson kialakított üzemben olyan tiszta tereket és gyors feldolgozást biztosító technológiákat alkalmazunk, melyekkel még a távoli országokban történő értékesítés kockázatai is minimalizálhatóak.”

Galéria

Market Építő Zrt.AktuálisüzemépítésMohács

Hírlevél

Hirdetés