Az Operaház Eiffel Műhelyháza mellé költözik a Közlekedési Múzeum is, Magyarországon ez az első ilyen jellegű fejlesztés.
A 2009-ben bezárt MÁV Északi Járműjavító területén tavaly kezdte el a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának építését a Strabag. A kőbányai ipari műemlékből most igazi kulturális városközpont születik: a Műhelyház mellé költözik a Közlekedési Múzeum is.
Magyarországon ez az első olyan nagyberuházás, amely egy rozsdaövezetet kulturális központtá alakít át
– a fejlesztés részleteiről kedden számolt be Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere, György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Révész Máriusz kormánybiztos, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Az Eiffel-csarnok átalakítása 20 milliárd forintból 2019-ben készülhet el. Ókovács Szilveszter ismertetése szerint lesz benne próbacentrum, műhelyközpont, raktárrendszer és képzőhely. A két, operaházival méretazonos színpadon párhuzamosan két produkció próbálhat, és az egyik ezek közül méretazonos zenekari árokkal és mobil nézőtérrel is rendelkezik majd, így hétvégenként barokk, 20. századi vagy kortárs operák, kamarabalettek, kísérleti produkciók láthatók majd. A szünetet az aulában álló vonatszerelvénynél töltheti a közönség: egy legendás magyar gőzösnél, a 327-es megmaradt példányánál. Az Északi Járműjavító történetét külön kiállításon mutatják be, a parkban pedig lesz egy kis kézi hajtánypálya a gyerekeknek.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kőbányára költöztetéséről tavaly decemberben döntött a kormány. Vitézy Dávid elmondta, hogy jelenleg a beruházás mesterterve készül, majd ezt követően írják ki az építészeti tervpályázatot. A tervezési munkának 2019 végéig kell lezárulnia, a projekt időtartama így várhatóan négy-öt év lesz. A tervek szerint a mintegy 30 ezer négyzetméteres területen helyezik el a múzeum nagy járműveit és alakítják ki az új állandó kiállítást. A múzeum fő épülete a Dízelcsarnokban kap helyet. Az összesen 7 hektáros területen új restaurálási és raktározási központ, dokumentumtár és szabadtéri kiállítás is fogadja majd a látogatókat. Európa egyik első közlekedési múzeuma így nemzetközi színvonalú kiállítóhelyként, tudásközpontként és családbarát intézményként születik újjá.
A kulturális centrum a tervek szerint hamarosan új funkciókkal bővülhet, így néhány éven belül sokféle színvonalas kikapcsolódási lehetőség lesz elérhető az 1-es és a 28-as villamosok találkozásánál, a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút sarkán.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.