2024.11.21, Csütörtök
A Hónap Mérnöke: Ilyen projektünk még sose volt!
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

A Hónap Mérnöke: Ilyen projektünk még sose volt!

magyarepitok.hu

2019.03.13. 17:33 - Hegedűs Gergely

A magyar útépítés történelmében talán soha nem készült el a határidőtől annyival korábban egy beruházás, mint 21-es főúton a HE-DO Kft. kivitelezésében. A projekt vezetője ráadásul korábban a cég salgótarjáni főépítősvezetőségének kiépítését is irányította, amit úgy kellett létrehozniuk, hogy közben teremtették meg a hozzá szükséges piacot. Reichardt Jenő készségesen válaszolt a sikerek titkát kutató kérdéseinkre.

Hirdetés

A februárban elindított Hónap Mérnöke Rovatunkban a magasépítés után a mélyépítésre fókuszálunk: márciusban a HE-DO Kft. főépítésvezetőjét, Reichardt Jenőt mutatjuk be. A nógrádi gyökerű cég mérnökével a vállalat salgótarjáni telephelyén beszélgettünk, melynek felépítését teljes mértékben ő irányította, akárcsak a 21-es főút rekordsebességgel négysávosított szakaszát Pásztó és Mátraszőlős között.

 

A 21-es úton elvégzett munkájával a HE-DO Kft. Építőipari Nívódíjat nyert


Nagy lélegzetvétel: állami cégtől multihoz

Bár már egészen korán tudta, hogy az építőiparban fog dolgozni, mosolyogva többszörös pályatévesztőként utal fiatalkori énjére:

„Egyrészt mindig is tervező szerettem volna lenni, másrészt a műszaki egyetemen szerkezetépítőként végeztem. Ehhez képest végül a mélyépítésben és a kivitelezésben váltam sikeressé.”
 

A rendszerváltás miatt az építőipar rendezetlen viszonyai megnehezítették a diploma utáni elhelyezkedést, ekkor módosult először az eltervezett pálya, és a magasépítés helyett a közútkezelőhöz került 1992-ben. „Ott tervező mérnökként, műszaki ellenőrként és hídmérnökként dolgoztam.” A közútkezelőnél töltött 13 év rengeteg tapasztalatot hozott számára, ugyanakkor másodállásban is végzett tervezői feladatokat. „Magánzóként volt rálátásom a vállalkozói területre, és egy nagy lélegzetvétellel 2005-ben elmentem a Strabaghoz.”


Mindig az előző lépcsőfok tudásából merített

A multinacionális cégnél töltött időszakot kemény tanulópénznek nevezi a mérnök. „Az első évek nem voltak egyszerűek a váltás után, de végig éreztem, hogy ifjúságom elképzelései ellenére fekszik nekem ez a terület.”

Addig a megrendelői oldalon a betartatással kellett foglalkoznia, a piaci viszonyok között viszont már határidőknek és szigorú műszaki követelményeknek kellett megfelelnie.

„További nagyon kemény tényező, amit ott kezdtem el gyakorolni, hogy egy-egy létesítmény kivitelezése megfelelő profittal végződjön.” Ugyanakkor előnyt jelentett számára, hogy tudott gondolkodni a megrendelő fejével a korábbi tapasztalatai miatt.

A Strabag munkatársaként 2008-ban kereste meg az akkoriban terjeszkedő HE-DO Kft., hogy tapasztalt szakemberként és salgótarjáni lakosként szerződtesse. „A feladatom a salgótarjáni főépítésvezetőség kiépítése lett.” Jelentős plusz feladatot hozott, hogy itt már nem csupán a kivitelezéssel, hanem a szervezet építésével, működésének finomításával is kellett foglalkoznia.

„A Strabag multi lévén egy kiforrott logisztikával, jól bevezetett vállalatirányítással adta a hátteret. Ez természetesen egy kialakulóban levő családi cégnél nem volt meg, de annál izgalmasabb feladat volt a Strabagnál szerzett tudást kamatoztatni a szervezetépítésnél.”


Pontosan olyan lett, ahogy elsőre lerajzolta

Amellett, hogy az egész HE-DO Kft.-nél folyt a szervezet fejlesztése ezekben az években, az új salgótarjáni egységet gyakorlatilag a nulláról kellett létrehozni. A feladat nehézségét az adta, hogy egyszerre kellett a megcélzott régióban a piacot kiépíteni és a bevállalt feladatokat kivitelezni, úgy hogy közben folyik az új központ kiépítése.

A salgótarjáni telephely - Fotó: HE-DO Kft.


„Eleinte csak egy bérelt salgótarjáni irodából láttuk el az irányítást, majd megvásároltunk egy használaton kívüli telephely területét. 2010-től kezdve ide épült fel a beton-, majd az aszfaltkeverő üzem, illetve az irodaépület. Közben folyamatosan fogtuk a piacot, és kezdtünk ismertté, sőt, elismertté válni a régióban.” Reichardt Jenő eredményként említi, hogy korábbi cége, a Strabag fokozatosan kiszorult erről a területről.

A telephely felépítése után a főépítésvezető átállt a nagy projektek irányítására. Ugyanakkor bevallja, a mai napig a magáénak érzi ezt a beruházást.

„2010 áprilisában, amikor a telephelyet megvásárolta, a tulajdonos kért tőlem egy skiccet arról, hogyan képzelem az elrendezését. Pár évvel ezelőtt aztán felhívta rá a figyelmemet, hogy végül pontosan így jött létre a telephely az iroda-, műhelyépülettel, a keverőkkel és az összes többi részletével.”

Ezt az alaprajzot a mai napig őrzi az irodájában, a telephely egészét érintő kérdések felmerülésekor pedig a még mindig kikérik a véleményét.

Hogy mennyire fontos egy mérnöknek a projektek kimenetele, azt Reichardt Jenő irodájának felépítése is tükrözi. A falakon ugyanis az általa vezetett projektekben épült létesítmények láthatóak.

„Mint a vadászok a trófeákat, ki szoktam tenni a munkáimat; és nem csupán a HE-DO-nál, hanem a korábbi munkahelyeken kivitelezett építményeket is.”


Ez hozta el a dimenzióváltást

A salgótarjáni központ befejezésével a vállalat a lehető legjobbkor vált alkalmassá nagy kapacitású aszfalt- és betontermelésre. Ekkoriban hirdették meg ugyanis a 21-es út déli szakaszainak négysávosítását. A HE-DO Kft. Heves megyében és Nógrádban is tudott nyerni egy-egy kivitelezést, amit mérföldkőként ír le a főépítésvezető. „Szakmai tudásunk, szerzett referenciáink és természetesen üzleti lobbijaink által is elértünk egy olyan pontra, hogy nagyobb értékű közbeszerzéseken is meg tudtunk felelni.”

A 21-es út fejlesztése meghatározó a cég történetében


Az egyik szakaszt a Swietelsky Magyarország Kft.-vel közösen építették, a másiknál pedig alvállalkozóként dolgoztak. A két projekt értéke összesen 4,3 milliárd forintot tett ki.

„Ezzel a referenciánkkal léptünk be a nagy projektek kivitelezőinek klubjába.”

Szavait alátámasztja, hogy 2015-ben a Pásztó és Mátraszőlős közötti szakasz közbeszerzésén (Nógrád III.) már nem konzorciális viszonyban, hanem önállóan indultak, és nyertek is. „Ez egy újabb mérföldkő, és még nagyobb kihívás, hiszen egy konzorciumban a két fél az erőforrásokat és a finanszírozást jobban tudja összpontosítani. Ugyanakkor itt elértük azt a fejlettségi szintet, amelyen már egyedül is képesek voltunk ezeknek a megoldására.”

A finanszírozás külön kihívást jelentett, hiszen egy 6,4 milliárd forintos beruházást kellett kivitelezniük a 3,7 kilométeres szakaszon. „A korábbi költségeink és árbevételeink nem ebben a dimenzióban forogtak, most viszont a 25 hónapos kivitelezés havi finanszírozására a megszokottnál jóval nagyobb összegeket kellett megmozgatnunk.”


Számos jó döntés kellett a gyorsasághoz

A magyar tulajdonú cég ezt a szintet is sikerrel ugrotta meg, sőt komoly sajtóvisszhangot kiváltva hét hónappal a határidő előtt átadta az útszakaszt.

„A júniusi határidőt meghaladva már novemberben lezártuk a műszaki átadás-átvételt, sőt, karácsonyra a környékbeliek már az új úton tudtak hazautazni.”

A páratlan gyorsaságot több tényező is segítette. „Többek közt jó döntésnek bizonyult az is, hogy a cég talajstabilizáló gépláncát bevetve a talajcsere helyett stabilizáltuk az altalajt. Ezzel az egyébként sok esetben lápos mocsaras területen egy kevésbé vízérzékeny fogadófelületet kaptunk a töltésépítéshez. Ezáltal egy megfelelő teherbírást tudtunk nagyon gyorsan, termelékenyen kialakítani.”

A gyors és rugalmas munkavégzést segítette a HE-DO Kft. salgótarjáni keverőtelepének közelsége, és az is, hogy mivel ezúttal konzorcium helyett önállóan dolgoztak, számos fontos döntést gyorsabban tudtak meghozni. Ilyen stratégiai lépés volt, hogy a projekthez közeli Zsunypusztán található andezitbánya által gyártott anyagok használata a töltésépítéshez

„Ez szokatlan döntés volt, hiszen a mai útépítésben ez nem jellemző, de nagyon bevált.

Azokat a kötelező műszaki paramétereket, amiket a Műszaki Előírások alapján be kell tartani, a zúzottköves töltésanyag sokkal magabiztosabban hozza, nem vízérzékeny és hosszútávon valószínűsíthetően tartósabb is. A bánya közelsége pedig logisztikai előnyt hozott.” Tovább növelte a rugalmasságot, hogy a HE-DO Kft.-nek hagyományosan nagy arányú saját erőforrásai vannak, így alvállalkozók mellett döntően a saját kapacitását is ezen a projekten mozgósította.


„Nagyon akartuk, hogy jól és gyorsan készüljön el!”

További kedvező tényező volt, hogy a körülmények szerencsés alakulása miatt a projekt előtt volt idejük a felkészülésre: „Ennek köszönhetően rendkívül tudatosan tudtunk elindulni, és azonnal a kezünkben tartottuk a gyeplőt. Én már ekkor éreztem, hogy jelentős előteljesítésre leszünk képesek.” Más szempontból is különleges projektként élte meg a 21-esnek ezt a szakaszát.

„Mindenki úgy emlékszik rá, hogy rengeteg munkával és konfrontációval járt, de végig volt benne valami különleges érzés. Valahogy úgy összeállt minden, hogy végig egyfajta flow állapotban, rendkívüli módon élveztük ezt a munkát. Azt éreztük, hogy ilyen projektünk még sose volt!”

Vajon mennyire számított az a tényező, hogy a cég nógrádi kötődésű és az emberei teljesen tisztában voltak az út jelentőségével? „Úgy gondolom, hogy tudatosan vagy legalább a tudat alatt mindenkiben ott volt ez a plusz. Szerencsésen állt össze a projekt teamje, a kezdetektől egy rendkívül jó hozzáállást és nagyfokú tudatosságot érzékeltem a kollégáknál. Nagyon akartuk, hogy jól és gyorsan készüljön el!” Hozzáteszi, amiatt, hogy sok helyi ember dolgozott az úton, egy komoly szintű kapcsolati tőke és helyismeret is segítette a munkákat.


Közel húsz éve elindult beruházás válik végre teljessé

A 21-es út fejlesztésének célja, hogy az eddig csak nagyon nehezen elérhető nógrádi régiót bekapcsolja az M3-ashoz, ezzel közelebb hozza a fővároshoz, és bekösse az ország vérkeringésébe. A projekt jelentősége, valamint profi és gyors kivitelezése egy komoly külső elismerést is eredményezett: a közlekedési létesítmények kategóriában Építőipari Nívódíjat nyert.

„A HE-DO Kft. történetében először nyertük el ezt az díjat, ami természetesen óriási siker mindenkinek, aki részt vett a lebonyolításában.”

Reichardt Jenő egy másik elismerést is elnyert a hazai útépítésben kiemelkedően gyors, ugyanakkor színvonalas kivitelezéssel: a Magyar Mérnöki Kamara az Alkotói Díjjal jutalmazta meg.

A főépítésvezető arra is kitér, a 21-es út befejező szakaszait jelenleg is építik, a HE-DO Kft. a hátralévő mindkettő szakasz kivitelezésében benne van. „Idén nyár végére teljessé válik a Salgótarján és Hatvan közötti 53 kilométer négysávosítása, ezzel egy 19 éve elindult beruházás válik végre teljessé, hiszen a 21-es út első szakaszait még 2000-ben kezdték el bővíteni és felújítani.” Hozzáteszi, információi szerint a fejlesztés hatása már most is érződik. „A 21-es mentén kisebb vállalatok jelentek meg, és egy üzemanyagkút is szeretne települni az egyik szakaszra. Ugyanakkor a bátonyterenyei és a salgótarjáni ipari parkba is vannak jelentkezők.


Hónap Mérnöke díj: mint a magasugrónak a léc

Amikor az elismerések szerepéről kérdeztük az életében, a főépítésvezető rendkívüli megtisztelőnek nevezte, hogy a Hónap Mérnökeként adhat interjút lapunknak. „Egy ilyen populáris újságban megjelenő interjú nyilván növeli az ember ismertségét, viszont nehéz is viselni ezt a címet. Ez ugyanis olyan, mint a magasugrónak a léc, amit most pár centivel megint magasabbra helyeztek.

Ugyanakkor nagyon büszke vagyok az általam képviselt cégre is, hiszen a tőle kapott lehetőségek és bizalom nélkül nem tudott volna ez a teljesítmény létrejönni.”
 

A szakember az elől a kérdés elől sem tért ki, ami azt firtatta, hogy mi lehetett a kulcsa az eddigi pályáján elért sikereknek.  „A problémamegoldásra való törekvést emelném ki, de fontos, hogy ezt kellő tisztelettel és alázattal tegyük. Arra törekedve, hogy minden résztvevő partner úgy jöjjön ki egy helyzetből, hogy ne legyen benne sértődöttség. Úgy gondolom, hogy a projektjeimnél ezt sikerült tartanom, általában mindenki mosolyogva áll fel a munka végén.

Őszintén remélem, hogy ha a megrendelői oldalon valaki azt látja, hogy ezt a projektet Reichardt Jenő vezeti, akkor az egyfajta megnyugvást jelent.”

Hegedűs Gergely

Aktuálisútépítésútfelújításinterjú21-es főútHE-DOSalgótarjánHónap Mérnöke

Hírlevél

Hirdetés