Az új épületnél nagy szerepet kapnak a műemléki szempontok, a fenntarthatóság, a közösségi terek kialakítása, valamint illeszkedése a városképbe. Várhatóan 350 ezer látogatót vonz majd évente.
A korábbi várakozásoknak megfelelően eredményt hirdettek a Közlekedési Múzeum új épületének tervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, melyet a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda nyert el. A projekt keretében megszülető új épület Budapest X. kerületében, a kőbányai Magyar Államvasutak egykori Északi Járműjavító területén kap majd helyet. Ez a nagyszabású kulturális fejlesztésre kiírt pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki, összesen 13 építésziroda nyújtott be pályaművet.
A pályázatok elbírálása során olyan értékelési szempontokat vettek figyelembe, mint például:
Az 1899 óta fennálló Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Európa egyik legrégebbi közlekedési múzeuma volt, amely évente mintegy 150-200 ezer látogatót vonzott. Városligeti épülete azonban nem volt alkalmas a kiállítás mellett a folyamatosan gyarapodó gyűjtemények és archívumok, a restaurátorműhelyek és a korszerű múzeumi infrastruktúra elhelyezésére.
Az új helyszín környezetében több város rehabilitációs beruházás zajlik, amelyek közül legjelentősebb a Magyar Állami Operaház Műhelyházának kialakítása, valamint a Népliget – Budapest legnagyobb területű, de kevéssé látogatott városi parkjának – megújítása. Az így létrejövő kulturális-rekreációs negyed egyik fókuszpontja az új Közlekedési Múzeum lehet.
Az új épületben lehetőség nyílik a kiállítóterek kialakítása mellett raktárak és restaurátorműhelyek elhelyezésére, miközben konferencia- és rendezvényhelyszínként is szolgál majd. Az éves látogatószám pedig várhatóan megduplázódik, tehát mintegy 350 000 fővel számolnak.
A fővárosi és agglomerációs közlekedésnek nagy előrelépést jelentő projektet a BFK és a NIF közösen valósítja meg. Most nem csupán a látványterveket tették közzé, hanem a tervezőket is megnevezték.
Olyan értékek miatt találtak egymásra a Bayer Constructtal, melyeknek köszönhetően a hazai piacon egyedülálló tervező vállalatot építettek fel. A LIMA Design központi szerepet szán a szárnyaló fiataloknak, és a tulajdonosa minden munkavállalót üzlettársának tekint. Madosfalvi Zoltánnal beszélgetve azt is megtudtuk, két ember hogyan tudott a semmiből indulva 20 év alatt olyan 110 fős építőipari céget építeni, mely a nemzetközi piacon is megállja a helyét.
Bár a Párisi Udvar saját bevallása szerint is az eddigi legszebb projektje volt, az azóta eltelt másfél évben sem csökkent a lendülete Bajnok Sándornak, aki 2020-ban elnyerte a Magyar Építész Kamara díját. A Market szakembere a mostani projektjeiről és a sikerek titkáról is mesélt a lapunknak.