Megújuló energia, egyedi épülettájolás, speciális biztonságtechnikai megoldások és egyedülálló restaurátori műhelyek jellemzik többek közt a Strabag által kivitelezett, műtárgyak raktározására és restaurálására specializálódott épületegyüttest. Stábunkat a projektről tartott sajtótájékoztatón Sághi Attila, a Liget Budapest műszaki igazgatója tájékoztatta.
A Liget Budapest Projekt keretében, annak egyik mérföldköveként a közelmúltban átadták az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) épületegyüttesét a Városliget melletti Szabolcs utcában, az egykori kórház területén. A 21 milliárd forint értékű barnamezős beruházást a Strabag-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft. kivitelezte.
A projekt az Ybl díjas Vasáros Zsolt vezette Narmer Építészeti Stúdió európai rangú tervei alapján készült, úgy megtervezve az épületegyüttest, hogy a régi és új épületek összhangjára törekedtek.
A 37 ezer négyzetméteres épületegyüttesben világszínvonalú restaurátor-műhelyek, raktárak, kutatószobák és irodák mellett itt működik majd a Közép-Európiai Művészettörténeti Kutatóintézet is. Mindezek mellett a területen egy korábban meglévő, műemléki épület rekonstrukciójával egy látogatóközpontot is kialakítottak, valamint egy látványraktár is elérhető lesz a későbbiekben – elsősorban a szakmai közönség számára.
A telek két értékes, Freund Vilmos által terezett régi épületét örökségvédelmi szempontok figyelembevételével újították fel. Az új épület tagoltságával és anyaghasználatával illeszkedik a 19. századi, kisebb volumenű kórházi pavilonépületekhez.
Az öt épületből álló komplexum legnagyobb létesítménye a raktáraknak és restaurátor-műhelyeknek otthont adó, 30 ezer négyzetméteres központi épület, amely a Szépművészeti Múzeum, a Néprajzi Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria mintegy 315 ezer műtárgyának biztosít majd korszerű körülményeket.
Ezt a mennyiségű műtárgyat a Budapest-szerte meglévő hét raktárból mintegy két év alatt költöztetik át az új helyre.
A különféle műtárgyak eltérő tárolási formákat igényelnek, melyekről a muzeológusok és restaurátorok pontos leírást adtak a tervezőknek. Egyes tárgyakat egymásba téve lehet elhelyezni, másokat felfüggesztve kell tárolni, valamelyeket rácsfalra kell erősíteni, vagy épp gördülő rendszerben tárolni vagy sűrű polcra tenni.
A korszerű raktártechnológia 37 ezer polcfolyóméternyi, vagyis 37 kilométernyi rakodófelületet és 25 ezer négyzetméter képrács-felületek biztosít az ide kerülő műtárgyak számára.
A központi épület a térszínt alatt négy, a felett pedig háromszintes területen biztosít elhelyezést a műtárgyak számára. A térszint feletti három szinten korszerű restaurátorműhelyek és műtárgydiagnosztikai laborhelyiségek kapnak helyet.
A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galériához tartozó épületrészben kialakításra került egy üveg- és finomkerámia restaurátorműhely, valamint
létrejön a várhatóan nagy mennyiségben gyarapodó kortárs és média-alapú műtárgyak konzerválására specializálódott restaurátorműhely is.
Külön műhelyeket hoznak létre a fémtárgyak, a festett fa, a festmények és a grafikai műtárgyak (rajz, metszet, akvarell) restaurálására is. Ezen kívül bőrt, textilt és papírt is tudnak majd az intézményben restaurálni.
Az épületegyüttes és a benne lévő műtárgyak biztonságát speciális biztonságtechnikai megoldásokkal biztosítják – egy esetleges tűzeset kialakulásakor a nitrogéngázzal működő rendszer az oxigén kiszorításával megakadályozza a tűz terjedését és meg is szüntetni azt.
Az is kiderült a sajtótájékoztatón, hogy az épület tájolása és ezzel együtt rajta elhelyezkedő nyílászárók úgy lettek kialakítva, hogy a műtárgyak ne kapjanak közvetlen fényt, kizárólag szűrt és indirekt fényt, megvédve ezáltal őket a közvetlen sugárzástól.
A központ kialakításánál fontos szempont volt a megújuló energia használata is – az épületek teljes hűtési és fűtési energiáját 160 talajszondás és egy levegős hőszivattyú segítségével biztosítják, ami egyenlő 200 háztartás energiaellátásával.
A tetőkön elhelyezett napelemek pedig a villamosenergia-felhasználás egy jelentős részét is fedezik.
A Liget Projekt műszaki igazgatója azt is megjegyezte, hogy a 21 milliárdos kivitelezés értéke – bár nagy volumenű – a benne elhelyezett műtárgyak értéke ennek sokszorosa lesz.
A beruházás keretében a területen kialakítottak egy 13 ezer négyzetméteres parkot, amely nyitvatartási időben látogatható majd és hozzájárul a környéken lakók és dolgozók munkakörnyezetének javításához.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.