A Bayer Construct szakemberei az Oktogon melletti 142 éves műemléképület újjáépítésén dolgoznak, a mostani lépéshez több hónapos előkészítés és rendkívül koncentrált, összehangolt munka kellett.
Látványos munkákkal folytatódott szombaton Budapesten az Andrássy út 47. szám alatti műemléképület felújítása, amit a Bayer Construct Zrt. kivitelez. Ahogy azt korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, a 19. században épült eklektikus ház a világörökség része, mégis hosszú évek óta romos állapotban van. A magyar tulajdonú cégcsoport most saját beruházásban teszi rendbe, és hoz létre benne prémium kategóriás lakásokat.
A februárban indult kivitelezés szombaton fontos fázishoz érkezett, megérkeztek az építkezéshez szükséges toronydaru elemei – értesült lapunk a kivitelező Bayer Construct szakembereitől. A műveletben a Liszt Ferenc tér felől egy Liebherr 85 EC-B5 Fr.Tronic toronydarut telepítettek a munkaterületre, 75 tonna talpsúllyal, a munkát egy 300 tonnás kategóriájú Liebherr 1300 autódaru támogatta.
Ez a lépés komoly kihívást jelentett az Oktogon közelében fekvő terület szűkössége miatt. A toronydaru elemeit beemelő gépeket ugyanis egy szűk helyre kellett bejuttatni, és ott csak úgy lehetett ezeket pozícionálni, hogy a gépkezelők semmit nem láttak a munkafolyamatból.
Így kizárólag rádión keresztül tudták irányítani a toronydaru elemek beemelését. További kihívás, hogy a daru összeszereléséhez is rendkívül szűk munkaterület áll rendelkezésre.
Szintén fogas kérdés volt a statikai követelmények kezelése, miután a projekthez szükséges autódaru súlya meghaladta a környéken megszokott tengelyterhelést. Emiatt rengeteg utánajárás, statikai szakvélemény, BKK és BKV-engedélyek kellettek ahhoz, hogy a munka megvalósuljon. Az engedélyezés közel három hónapig tartott, és végül nagyon szigorú feltételek mellett érkezett engedély a munkavégzésre.
Szintén kezelendő körülmény volt, hogy az autóforgalom az 1-es metró födémén halad az Andrássy úton, továbbá az érintett ingatlan alatt szervizutak is húzódnak.
Emiatt hosszas mérésekkel olyan pozíciót kellett keresni, amelynél a metró födémtől, és a szervízalagutak födémétől, távközlési és közmű aknáktól is egyaránt biztonságos távolságban talpalják le az autódarut, egyikben sem kárt okozva.
Mindezek mellett fontos volt, hogy az autódarut 5 km/órás sebességgel szállítsák be, a metró födémet legkevésbé érintve, nehogy a rezgésekkel kárt tegyen.
A Bayer Construct beszámolója hangsúlyozza: a nehéz körülmények között is kiemelt szempont volt, hogy a lehető legkisebb forgalmi fennakadást okozzák, illetve a ház melletti parkot, járdát és az úttestet a legkisebb sérüléstől is megóvják.
Ehhez a forgalomtechnikával foglalkozó kollégák, az autódarus kollégák, a szállítással foglalkozó kollégák, a statikusok és a szerelő személyzet rendkívül koncentrált, összehangolt munkájára volt szükség.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.