Szeged, Kaposvár és Szolnok után Győrben és Pécsen folytatja a munkát az Indotek. A bevásárlóközpontok ráncfelvarrása során fontosak a vezető trendek, de elsősorban a magyar viszonyokhoz és igényekhez igazodik a cégcsoport.
Az Indotek Group Magyarország egyik legjelentősebb befektetéskezelője, amely elsősorban ingatlanok és ingatlanokkal fedezett vállalati követelések megvásárlására fordítja a kezelt vagyont. A vállalatcsoport hitvallása az értékteremtés és az értékelvű gondolkodás. Lelkes Lászlóval, az Indotek Group Retail portfólió fejlesztési igazgatójával a cégcsoport plázafelújítási programjáról készült interjú.
Az Indotek Group évekkel ezelőtt indította el a vidéki plázafelújítási programját. Ez miről szól?
Az Indotek Group kereskedelmi portfóliójába számos olyan bevásárlóközpont tartozik, amely akár már két évtizeddel ezelőtt épült, de különböző okok miatt az elmúlt években nem volt lehetőség nagyobb volumenű felújítások megvalósítására.
Az Indotek által végzett faceliftek (az épületek „ráncfelvarrása”) keretében a bevásárlóközpontokat a meglévő adottságaik megtartása mellett nagymértékben átalakítjuk esztétikailag, melynek köszönhetően minden esetben egy megújult, modern épület várja a vásárlókat. A korszerűsítések folyamán célunk még, hogy olyan közösségi tereket alakítsunk ki az egyes plázákban, melyek találkozópontként szolgálnak a látogatóink számára.
Továbbá fontos számunkra, hogy mint az ország legnagyobb hazai kereskedelmi portfólióval rendelkező vállalata, folyamatosan lépést tartsunk a piaci és látogatói igényekkel, így a plázafelújítási programunk keretében ez is meghatározó szempont.
Milyen típusú korszerűsítéseket végeznek jellemzően a bevásárlóközpontokban?
A cégünk által végzett faceliftek során külső és belső átalakításokat végzünk a plázákban, továbbá olyan részleteken is dolgozunk, mint az enteriőr, a pláza színvilága és a különböző fényhatások. A közös belső területek átalakítása során jellemzően teljesen átalakítjuk a közösségi közlekedő tereket, például új padlóburkolatokat helyezünk le, hangulatossá tesszük a falakat és új világítási rendszert alakítunk ki. Emellett, ha szükséges, új közösségi tereket és pihenőtereket hozunk létre, újragondoljuk az ételudvar (food-court) pozícióját és minőségét, valamint korszerűsítjük a mosdókat, például újraburkoljuk a vizesblokkokat és modernizáljuk új tükrökkel, csaptelepekkel, egyéb dizájn elemekkel.
A külső átalakítások során a plázák homlokzatát is megváltoztatjuk, ugyanis a külső megjelenés nagyon fontos abban, hogy a város polgárainak, a vonzáskörzetben élő látogatóinknak és bérlőinknek azt a képet tükrözzük, hogy egy korszerű, modern, megújult „piactér” áll rendelkezésükre a hét minden napján. Ez magában foglalja a bérlői logók megjelenítésének hangsúlyosabbá tételét, a bejáratok átalakítását, esetenként áthelyezését, illetve a plázák külső burkolatának és világításának modernizálását.
Nemrég három vidéki pláza nagyszabású korszerűsítését is befejezték. Milyen átalakításokat végeztek ezekben a bevásárlóközpontokban?
Idén ősszel fejeztük be a Szeged Plaza, a Szolnok Plaza és a Kaposvár Plaza felújítását, mely plázáknál teljesen megújítottuk a külső homlokzatokat, továbbá a Szeged Plazában és a Kaposvár Plazában teljeskörű belső felújítást is végeztünk.
A Szeged Plaza egy, a város arculatához jobban illeszkedő, fiatalosabb és lendületesebb külsőt kapott, és egy merőben más, megújult színvilágot hoztunk létre. Megújítottuk a 400 férőhelyes mélygarázst is, melyben visszaköszön a homlokzat színessége. A pláza homlokzati dizájnjában nagyon látványos elem a 4 darab LED világítású élőkép, mely a fő homlokzaton kapott helyet. Ami a belső tereket illeti; a közösségi terek, a food-court és a mosdók kerültek átalakításra, és egy új belső arculati koncepciót vezettünk be.
A Kaposvár Plaza esetében is teljes körű átalakítást végeztünk, így új építészeti elemeket helyeztünk el a homlokzaton, új bejáratot alalítottunk ki, modernizáltuk az olyan belső tereket, mint a mosdók és közlekedő folyosók, valamint a világítási rendszer is átalakításra került. A Kaposvár Plaza jellegzetes, az északi és a déli bejáratánál található toronycsúcsai új, jóval magasabb minőségű burkolatot kaptak, továbbá a pláza főbejárata egy tölgyfa kerettel vált a ház egyik fő dizájnelemévé. A Szeged Plazához hasonlóan a Kaposvár Plazánál is teljes stílusváltás történt a színvilágában, így a barna és a szürke dominanciája érvényesül.
A Szolnok Plazában a vizesblokkok kerültek teljes átalakításra, továbbá a mozik közlekedő folyosóit is modernizáltuk, így egy kellemesebb hangulat várja mostantól a látogatókat. Itt teljesen más stratégiát követtünk a facelift során, mivel a lokációja merőben eltér az előző 2 plazáétól, illetve figyelembe kellett vennünk a pláza nagyon magas kihasználtságát is.
Más plázákat is terveznek a jövőben átalakítani? Esetleg van más folyamatban lévő felújítás?
Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több vidéki plázára kiterjesszük a fejlesztési programunkat, így a jövőben is várhatóak további korszerűsítések. Jelenleg a Győr Plaza és a Pécs Plaza kapcsán tudom azt mondani, hogy még az idei évben szeretnénk elkezdeni a munkát, segítségünkre van ebben, hogy a homlokzati átalakításhoz szükséges városi hozzájárulások már a rendelkezésünkre állnak.
Milyen tényezők alapján határozza meg az Indotek a fejlesztések sorrendjét, ütemezését egy ekkora portfólió esetében?
Mint azt sok ingatlanfelújítás kapcsán el lehet mondani, az Indotek is azokban a plázákban kezdte meg a korszerűsítéséket, amelyekben erre a legnagyobb szükség volt. Egyrészt azért, mert sok kihasználatlan lehetőséget láttunk egyes házakban, másrészt pedig azért, mert nagyon elhasználódtak már az épületek az évek során és szükség volt a modernizálásra, megújulásra. Emellett mindig figyelembe vesszük azt is, hogy az adott régió vagy város lakosságának vásárlásiigénye hogyan változott az utóbbi időben.
A bevásárlóközpontokat mindig külön-külön vizsgáljuk, így az adott ház állapotát, a bérlői tendenciákat és a piac elvárásait is ennek megfelelően tanulmányozzuk. Számunkra nagyon fontos, hogy magas
színvonalat biztosítsunk a látogatóinknak, ami a tudatos bérlői mixen túl természetesen kiterjed a hangulatos és dinamikus belső megjelenésre, a kulturált parkolásra, a tisztaságra és korszerűségre a mellékhelyiségeket illetően.
Hiszem, hogy úgy tudjuk a vásárlóinkat továbbra is megszólítani és lojálissá tenni, ha azon dolgozunk, hogy desztinációs célként tekintsenek az emberek a plázáinkra, ehhez pedig szükséges a megújulás.
Hogyan méri fel a társaság a vásárlói igényeket?
Az Indotek Group több mint húsz éve van az ingatlanpiacon, és ezen időszak alatt
nagyon sok tapasztalatot szereztünk arról, hogyan lehetséges hatékonyan felmérni a vásárlói igényeket. Több esetben végeztünk például különböző piackutatást és természetesen az adott vonzáskörzetet is rendszeresen monitorozzuk, hogy megértsük az igényeket. Nagyban támaszkodunk továbbá a helyben élő és dolgozó kollégáink véleményére, tapasztalatára.
Emellett folyamatosan figyeljük a világban zajló aktuális trendeket, illetve a konkurencia aktivitását, és ezen tényezőket figyelembe véve határozzuk meg a vásárlói igényeket. Azt azonban fontos hangsúlyozni, hogy más piaci szereplőkkel ellentétben, mi már meglévő, sokszor több évtizede működő bevásárlóközpontokat üzemeltetünk és azokat újítjuk fel, így egy meglévő kerethez kell igazodnunk, és ennek megfelelően maximálisan kihasználni az adott házban rejlő potenciált.
Mennyiben igényel más megközelítést a fejlesztés a sok esetben egyetlen bevásárlóközponttal rendelkező vidéki városokban, mint Budapesten?
Nem igazán lehet általános különbséget tenni Budapest és a vidéki városok között, ugyanis mindig a vonzáskörzetben élő emberek igénye határozza meg a kiindulópontot. Ezért van az, hogy a dizájn és a hangulati elemek a legtöbb esetben eltérőek. Sok esetben a vonzáskörzetben lévő konkurencia is hatással lehet a stratégiánkra.
A Szeged Plaza esetében például kiemelt célunk volt, hogy szélesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a látogatóinknak és valódi kiszolgálójává váljunk a lakosság igényeinek, így a bérlői mixünk jelentősen bővült - például fitnesz szolgáltatással -, a pláza megjelenése pedig a lendületet és a fiatalosságot sugározza. A Kaposvár Plaza esetében ehhez képest teljesen más koncepciót követtünk, figyelembe véve a meglévő konkurenciát, egy más típusú megjelenést és üzletszemléletet valósítottunk meg.
Éppen ezért nem érdemes összehasonlítani az egyes városokat, nincs egy egységes Indotek plázafelújítási irány. Minden plázát egyedileg, az adott város és régió igényeinek figyelembevételével újítunk fel.
Vannak olyan nemzetközi tendenciák, fejlesztési trendek, amelyeket iránymutatónak vél a társaság?
Mi is kiemelten figyeljük a nyugat-európai és amerikai trendeket. Az Indotek Group tagja a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének, így az általuk szervezett tanulmányutak segítségével rendszeresen megnézzük egy adott régió bevásárlóközpontjait, hogy lássuk, hogyan csinálják a külföldi cégek és náluk hogyan néznek ki az egyes plázák. Két évvel ezelőtt például a Balti országokban jártunk és egy rigai bevásárlóközpontban azt tapasztaltuk, hogy szinte ugyanazt a sémát követik, amit
mindenki más globális szinten. Számos olyan belsőépítészeti cég van ma már a piacon, akik kifejezetten a nemzetközi dizájnra specializálódtak, mint például a skandinávra vagy az angolra, és ezt a vonalat kínálják az ügyfeleiknek világszerte.
Fontosnak tartom, hogy figyeljük a vezető trendeket, de én személy szerint abban hiszek, hogy a magyar viszonyokhoz és igényekhez alkalmazkodva folyamatosan, apránként építsük be az egyes nyugati irányzatok elemeit.
Minden bevásárlóközpontnak megvan a maga hangulata így törekszünk arra, hogy ezt meg is tartsuk és egy olyan környezetet és légkört kínáljunk a látogatóinknak, ahová szívesen jönnek és ahol jól érzik magukat.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.