A Duna Aszfalt Zrt., a Market Zrt., a Mapei Kft., a VIV Zrt. és a FŐMTERV Zrt. vezetői többek között elárulták, mit kívánnak az ágazatnak a 2023-as esztendőre nézve.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 2022. december 8-án tartotta Évzáró Ünnepi Közgyűlését. A rendezvényen a Spakli’21 stábja megszólított néhány résztvevőt, hogy kiderítse, hogyan értékelik cégük szemszögéből a 2022-es évet, mit várnak az idei évtől, és mit kívánnak az építőipari szakmában dolgozóknak 2023-ra.
Bene János beszélgetőpartnerei voltak:
Elsőként Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagja került mikrofonvégre, aki elmondta, panaszra nincs okuk a 2022-es évet tekintve, ám az eredményességük elmarad a korábbi évekhez viszonyítva. Vállalásaikat ugyan 100 százalékban teljesítették az alapanyagárak emelkedése és a munkaerőhiány ellenére, jelentős kihívást jelentett az építési alapanyagok minőségben és határidőre történő beszerzése.
„A 2023-as évre áthúzódó munkák adnak biztatást arra, hogy idén is jó évet tudjunk zárni.”
Új kihívásként megemlítette Magyarország autópályaüzemeltetési koncessziójában való részvételüket, melynek keretében a Duna Aszfalt Zrt. műszaki támogatást nyújt. Az ősz folyamán többek között az M1-esen, az M7-esen és az M3-ason is jelentős munkákat végeztek állagmegőrzésben, illetve tavasszal az autópályák úgynevezett szintre hozási feladatait tervezik végrehajtani.
Varga Antal végezetül sok munkát, nyugvó energiaárakat, kiszámítható költségeket és jó egészséget kívánt az új évre.
Scheer Sándort, a Market Építő Zrt. vezérigazgatóját még azelőtt csípte el a Spakli’21 riportere, mielőtt a MOL Campus átadására sietett volna tovább.
„Az idei évünk bonyolult volt és hektikus, de üzleti szempontból sikeres. Szakmai céljainkat elértük, átadtuk minden épületünket, nagyon szép feladatokon dolgoztunk, köztük a MOL Campus-on, amelynek átadása méltó megkoronázása az évnek.”
A vállalat új támogatási stratégiába kezdett, melynek részeként templomromok felújításán dolgozik. A magyar építőipari cég által életre hívott ROM vándorprogram a magyar építészeti örökség felfedezését, megóvását és népszerűsítését célozza meg. A vándorprogramot tíz évesre tervezik, amelyben évi 2-3 templomromot tesznek rendbe.
Scheer Sándor szintén üzent a szakmabelieknek; alázatot kért az építőipar iránt. „Örülnék, ha mások is szem előtt tartanák azt, hogy nemcsak céget és épületeket építünk, hanem próbáljunk egy jó magyar építőipart is építeni. Örülnék, ha komplex gondolkodással vértezné föl magát mindenki. Etikus, korrekt üzletet remélek a jövő évre.”
Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója összességében mind árbevételben, mind a termékek vonalán tökéletesnek könyvelhette el a 2022-es évet, a Mapei stratégiájának és küldetésének köszönhetően. Legizgalmasabb projektként és nagy büszkeségként az Atlétikai Központnál végzett nagyvolumenű munkájukat emelte ki a cégvezető.
A nehézségekre kitérve kifejtette, a külső körülmények nem segítik az építőipart, elmúltak azok az idők, amikor dőltek be a vevők és a munkák az ajtón.
„Jelmondatunk: Hajolj le az összes morzsáért! Ennek szellemében minden egyes lehetőséget meg kell most ragadnunk. Gyártóként és kereskedőként sokat kommunikálunk a piaccal, hogy a Mapei egy szeretett és ismert brand legyen. A legkisebb dolgot is meg kell fogni, hogy túléljük ezt az időszakot.”
Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. elnök-vezérigazgatója a tervezői közösség szemszögéből vázolta fel a szakma helyzetét.
„A tervező mindig több évre le van kötve szerződés tekintetében, 2022-ben is több olyan szerződésünk volt, amelyek 2023-ban és még további években futottak volna ki. Ugyanakkor a kormányzati intézkedések mentén ezeket a szerződéseket felfüggesztették, ez komoly problémát jelent a 2023-as esztendőre nézve minden tervező cégnél.”
A 2023-as szerződésállomány lefeleződött már, így minden tervező cég igyekszik másképp és máshol lekötni kapacitásait. Azonban ez a patrióta gazdaságnak nem tesz jót, hiszen a mérnökök többsége azért itthon szeretne jövedelmező tevékenységet folytatni, itthon létrehozni valamit. „Nehéz döntés, hogy ezek fényében hogyan kalkuláljunk a kapacitásainkkal, mennyit kössünk le és hagyjunk szabadon, ha mégis elindulhatnak a most még kérdéses munkáink” – tette hozzá az elnök-vezérigazgató.
A teljes műsor az alábbi linkre kattintva meghallgatható:
https://open.spotify.com/episode/1e9fMclJyiZBbmbsYwVQxg?si=J1cHpHTCR-2tDGk7E-hnrQ
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.