Összesen nyolc épület kap teljeskörű felújítást a kampuszban, amihez a kivitelezőknek többek közt 15 ezer négyzetméternyi hőszigetelést kell felragasztani, míg a gyártónak 50 tonnányi színezővakolatot és 140 tonna ragasztótapaszt kell legyártania és szállítania.
A helyi VEMÉV-SZER Kft., a fővárosi székhelyű Fodor Kft.-vel közösen végzi a veszprémi Pannon Egyetem ingatlanjainak az épületenergetikai felújítását. A nagyszabású fejlesztésről lapunk a munkálatokhoz számos terméket beszállító Cemix Hungary Kft. segítségével tájékozódott.
A beruházásban a Pannon Egyetem alsó kampuszának csaknem összes épülete érintett, ami az Egyetem utca délkeleti oldalán található épületegyüttest jelenti. Ennek megfelelően a projekt keretein belül megújul az egyetem főépületeként szolgáló Aula épület, valamint a műszaki (I), a gazdaságtudományi (A), és a mérnöki kar épülete (B), továbbá a C épület, a Tornacsarnok, illetve a D és J épületek. Az energetikai korszerűsítés részét képezi továbbá az egyetem fűtési rendszerének megújulása.
Szintén a Pannon Egyetemet érintő jelentős beruházás volt az intézmény külső fejlesztése, amelyet a WEST HUNGÁRIA BAU Kft. és a VEMÉV-SZER Kft. kivitelezett. Az október 5-én átadott projektben megépült egy mélygarázs, továbbá felszíni parkolók, egy új multifunkcionális sportpálya, zöld- és közösségi területek, valamint közlekedő utak létesültek.
A most szóban forgó épületenergetikai projektről Grósz Gergő, a Cemix regionális projektvezetője elmondta, javarészt a homlokzati hőszigetelő rendszereikkel segítették a beruházást, ugyanakkor a pincék belső felújításához a szárító vakolatrendszert is ők szolgáltatták. „Volumenét tekintve a hőszigetelési munka jóval nagyobb arányú volt. A különböző épületek esetében többféle szigetelési vastagsággal és anyaggal dolgoztunk, ásványgyapotos és polisztirolos rendszert egyaránt alkalmazunk” – ismertette a projektvezető.
A nyolc érinett épület közül kiemelte az I épület munkáit, amely 50 méter fölé nyúlva a legmagasabb építménye a campusnak. „Ennek a felülete 3500 és 4000 négyzetméter között van, itt már befejezték a munkákat, a tűzvédelmi előírások miatt teljes egészében ásványgyapottal készült az új rendszer. Itt mind a ragasztáshoz, mind a háló beágyazáshoz a Styrokleber extra ragasztónkat használták, továbbá hőhídmentes fém csavaros dübelek biztosítják a kiegészítő mechanikai rögzítést. Ezt követően került felhordásra a vakolatalapozó, majd a SiliconOLA nevű vakolat.”
Szavaiból kiderült, erre a vakolatra azért esett a választás, mert a Cemixnek ez a terméke időtálló, öntisztuló és jobb algagátló tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy normál műgyantás vakolat.
Egy másik szempontot is figyelembe kellett venni az I épület hőszigetelésénél, azon belül a mechanikai rögzítésnél.
„Egy ilyen épületmagasságnál, ilyen nagy felületeknél komoly szélterheléssel kell számolni, továbbá figyelembe kellett venni, hogy a fogadófelület vasbeton. Ezért a mechanikai rögzítésnél a hőszigetelő táblák rögzítését süllyeszthető, hőhídmentes dübelezéssel alakítottuk ki.”
Hozzátette, ez egy fémcsavaros dübel alkalmazását jelenti. „A sarkokon extra megerősítést kellett alkalmaznunk a dübelezésben, sűrítve a rögzítési pontokat. Ezt a megoldást a dübeleket beszállító cégünkkel közösen dolgoztuk ki, ennek érdekében dübelkihúzási próbákat is végeztünk az épületen több helyen.”
Számos más épület esetében ugyanakkor a polisztirol volt a választott szigetelő anyag. „Itt használtak grafitos hőszigetelő rendszert, szintén a Styrokleber extra ragasztóval dolgozva. Ugyanakkor itt a StrukturOLA Dekor nevű műgyantás színező vakolat alkalmazták a vakolatalapozás után.” Hozzátette, a vakolatalapozó mindegyik esetben a Putzgrund nevű termék volt.
A dübelezés beállítása mellett a színkiválasztáshoz és a struktúra kiválasztásához is tartottak helyszíni egyeztetéseket. „Az ügyfeleink 80 százaléka a kapart 1,5-ös struktúrát választja, de itt a nagy felületeket és az időjárás hatásait figyelembe véve a kapart 2-es struktúra mellett döntött a kivitelező.”
Érdekességéként elmondta, közel ezer négyzetméternyi felületet gépi szórással munkáltak meg. „Ez egy úttörő jellegű, innovatív megoldás volt a kivitelező részéről, amit azért tudtunk támogatni, mert minden vödrös vakolatunk géppel szórható, de maga a ragasztó tapasz is.”
Ennek jelentőségét azzal érzékeltette, hogy egy ezer négyzetméteres felületet négy-hat ember be tud színezni néhány nap alatt. „Ezzel a géppel 8-10 szintnyi magasságba fel lehet juttatni a vakolatot, így az anyagot nem kellett felvinni 50 méteres magasságig, hanem elég volt csak 30 méterig.
A munka nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a teljes energetikai felújítás befejezését követően közel 15 ezer négyzetméternyi új hőszigetelést helyeztek fel, valamint 899 darab új nyílászárót építettek be a projekt során. Ehhez kapcsolódva színvakolatból 50 tonnát, míg ragasztótapaszból 140 tonnát használtak fel.
„A rendkívüli mennyiségeket az is jól jelzi, hogy a Cemix részéről nem egy gyártásból kerültek ki az anyagok, fizikálisan nem is tudnánk egyszerre ennyi vakolatot legyártani. Többek közt a laborunk számára is komoly kihívás volt, hogy minden egyes kihívásnál pontosan ugyanazt a színt produkáljuk”
– zárta az összegzést a projektvezető.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.