A világ egyik első dinamikus forgalomirányítási rendszerét hozta létre a Főmterv és a BME. A tavaly bemutatott ITrafficTools pedig a tervezést is forradalmasíthatja: Pécs elkerülőjénél debütált, nagy sikerrel.
Négy évnyi munka után, 2024 márciusában zárta le a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a közlekedéstervezést forradalmasító IT megoldásuk fejlesztését. Amint arról mi is beszámoltunk,
valós idejű adatokra épülő közlekedési modellt, illetve szoftvert hoztak létre, amelynek segítségével a forgalomirányítási-beavatkozási stratégiákat kiemelt pontosságú ok-okozati összefüggések mentén lehet előre tervezni.
Az igazi újdonság abban rejlik, hogy a forgalom folyamatos monitoringjával, közúti hálózati zavarterjedés-elemzés alapján az ITrafficTools képes az adatok real-time kiértékelésére és a beavatkozási stratégiák dinamikus változtatására.
Pécs tervezett új elkerülőjének célja a 6-os főút belvárosi szakaszának tehermentesítése. Ennek tervezésénél alkalmazták először élesben az új szoftvert, amivel a mai állapot mellett a 2048-as forgalmi viszonyokat és helyzeteket is szimuláltak – ezzel pedig olyan részletességgel voltak képesek az út és a városi forgalmi környezet várható terhelését kalkulálni, ahogy korábban soha.
Az ÉKM által megrendelt pécsi projektben a Főmterv feladata a tanulmányterv és környezetvédelmi hatástanulmány készítése, valamint a környezetvédelmi engedély megszerzése volt (a további folytatásról egyelőre nincs információ). Kádi Ottó projektvezető, a FŐMTERV irodavezető-helyettese elmondta:
az új tehermentesítő út megépítésével a lakó- és iparterületek célirányos, valamint átmenő forgalma egymástól elkülönülhet, a jelenlegi 6-os főút pedig városi kezelésbe kerülhetne, ami így már a településen belüli közösségi és egyéni közlekedés tengelyeként szolgálhatná a lakosságot.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. energetikai és technológiai fejlesztéseivel a fenntartható aszfaltgyártásban is élen jár. A vállalat főtechnológus-energetikusával arról beszélgettünk, hogyan csökkentik az aszfaltkeverők energiafelhasználását és a CO₂-kibocsátást, valamint milyen irányban fejlesztik a gyártási technológiát.
Derczó István zempléni lokálpatriótaként nem csupán saját cégét, hanem az egész vármegye jövőjét építi.