2022.12.08, Csütörtök
A Mátravasúton debütálnak a VAMAV által szállított új, innovatív kialakítású betonaljak
Kitérő a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton Fotó: VAMAV

A Mátravasúton debütálnak a VAMAV által szállított új, innovatív kialakítású betonaljak

magyarepitok.hu

2022.11.15. 12:30 - Kolinek Nóra

A hazai piacvezető, kitérőgyártással foglalkozó vállalat, a kátrányszármazékot tartalmazó talpfák helyett, új konstrukciós vasbeton aljakat szállít a népszerű kisvasúti vonal felújításához.

Hirdetés

A vasúti kitérők, átszelések, vágánykapcsolatok és egyéb felépítményi szerkezetek tervezésével és gyártásával foglalkozó VAMAV Kft. kisvasúti szakterületen is nagy hagyományokkal rendelkezik. A vállalat az elkövetkező időszakban a gyöngyösi Mátravasút átépítésében és a Királyréti Erdei Vasút meghosszabbításában vesz részt.

Kitérőgyártás tekintetében a projektek érdekessége, hogy a környezetvédelmi szempontból veszélyes anyagnak számító − kátrányszármazék − kreozottal telített hagyományos talpfák helyett egy új, csökkentett keresztmetszetű vasbeton alj családot alkalmaznak, amely a kitérők számára stabilabb fekvésgeometriát, hosszabb élettartamot biztosít, és alacsonyabb fenntartási költségeket eredményez. Az új konstrukciós kialakítás hazánkban először a gyöngyösi Mátravasúton fog debütálni.

Kitérő a Lillafüredi Állami Erdei Vasúton
Fotó: VAMAV

A kisvasutak fejlesztését a fenntarthatósági és klímavédelmi célokkal összhangban kell végrehajtani

A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány szervezésében minden év februárjában megrendezik a Kárpát-medencei Kisvasutak Találkozóját. Az esemény a keskeny nyomtávolságú vasutakkal kapcsolatos tervezési, kivitelezési és üzemeltetési kérdések egyetlen szakmai fóruma, amelyen nemcsak a hazai kisvasutas társadalom, hanem a Kárpát-medencében fellelhető egyéb kisvasutak szakemberei és műkedvelői is rendszeresen képviseltetik magukat.

2018 februárjában, a XXIV. alkalommal megrendezett találkozón Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos fontos bejelentést tett, miszerint – a kisvasutak növekvő népszerűségére, valamint a fenntarthatósági, klímavédelmi, turisztikai, nemzetgazdasági és egészségügyi szempontokra tekintettel – a kormány támogatja a turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutakkal kapcsolatos infrastruktúra fejlesztését és a járműpark felújítását. A határozat szerint a munka során alkalmazott műszaki megoldásoknak összhangban kell lenniük a nemzeti energia- és klímastratégiával.

A döntés hazánkban nyolc turisztikai célú kisvasutat érint, ezek: a budapesti MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a Gyöngyösi Állami Erdei Vasút (Mátravasút), a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, a Királyréti Erdei Vasút, a Kemencei Erdei Múzeumvasút és a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút.

Csömödéri kisvasúti kitérő 
Fotó: VAMAV

Három év alatt, hat kisvasúti projektre közel 60 kitérőt szállítottak

2018-ban feladatindító előadásában a VAMAV a kisvasúti kitérők új tervezési és fejlesztési irányelveit, illetve új generációs kisvasúti kitérőjét mutatta be. 2022-ben, a Kárpát-medencei Kisvasutak XXVII. Találkozóján már a megvalósult projektek eredményeiről számolhattak be a cég szakemberei.

Kitérő a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton
Fotó: VAMAV

2018 és 2022 között a vállalat összesen 60 felépítményi szerkezetet szállított különböző kisvasúti projektekhez, az alábbiak szerint:

  • a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút számára 5 db kisvasúti kitérőt,
  • a MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasútjához 1 db zárszerkezetet,
  • a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúthoz 11 db kisvasúti kitérőt,
  • a Királyréti Erdei Vasúthoz 7 db kisvasúti kitérőt,
  • a Csömödér Állami Erdei Vasúthoz 5 db kisvasúti kitérőt,
  • míg a Lillafüredi Állami Erdei Vasút számára összesen 28 db különböző típusú kisvasúti kitérőt, 1 db egyenes-íves vágányátszelést és 2 db kisvasúti ütközőbakot.
Ütközőbak a Lillafüredi Állami Erdei Vasúton
Fotó: VAMAV

A projektek során egyenes irányban 60 km/h sebességgel járható, 125 kN tengelyterhelésre alkalmas, innovatív rendszermegoldásokat tartalmazó kitérőket építettek be a 600 mm és 760 mm nyomtávolságú vasúti pályákba. A szerkezetek korszerű, érintőköríves geometriával, hosszú élettartamú rugalmas eltérítő csúcssínekkel és korrózióálló leerősítésekkel készültek. Alátámasztásuk a vevői igényeknek megfelelően fa-, szintetikus vagy vasbeton keresztalj.

A felépítményi szerkezetek szállítását túl a vállalat kiterjedt mérnöki tanácsadással segítette az általa gyártott szerkezetek beépítését és üzembe helyezését.

Galéria

Kötött pályaVAMAV Kft.vasúti kitérőkitérőgyártásvasútfejlesztésGyöngyös

Hírlevél