A hazai piacvezető, kitérőgyártással foglalkozó vállalat, a kátrányszármazékot tartalmazó talpfák helyett, új konstrukciós vasbeton aljakat szállít a népszerű kisvasúti vonal felújításához.
A vasúti kitérők, átszelések, vágánykapcsolatok és egyéb felépítményi szerkezetek tervezésével és gyártásával foglalkozó VAMAV Kft. kisvasúti szakterületen is nagy hagyományokkal rendelkezik. A vállalat az elkövetkező időszakban a gyöngyösi Mátravasút átépítésében és a Királyréti Erdei Vasút meghosszabbításában vesz részt.
Kitérőgyártás tekintetében a projektek érdekessége, hogy a környezetvédelmi szempontból veszélyes anyagnak számító − kátrányszármazék − kreozottal telített hagyományos talpfák helyett egy új, csökkentett keresztmetszetű vasbeton alj családot alkalmaznak, amely a kitérők számára stabilabb fekvésgeometriát, hosszabb élettartamot biztosít, és alacsonyabb fenntartási költségeket eredményez. Az új konstrukciós kialakítás hazánkban először a gyöngyösi Mátravasúton fog debütálni.
A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány szervezésében minden év februárjában megrendezik a Kárpát-medencei Kisvasutak Találkozóját. Az esemény a keskeny nyomtávolságú vasutakkal kapcsolatos tervezési, kivitelezési és üzemeltetési kérdések egyetlen szakmai fóruma, amelyen nemcsak a hazai kisvasutas társadalom, hanem a Kárpát-medencében fellelhető egyéb kisvasutak szakemberei és műkedvelői is rendszeresen képviseltetik magukat.
2018 februárjában, a XXIV. alkalommal megrendezett találkozón Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos fontos bejelentést tett, miszerint – a kisvasutak növekvő népszerűségére, valamint a fenntarthatósági, klímavédelmi, turisztikai, nemzetgazdasági és egészségügyi szempontokra tekintettel – a kormány támogatja a turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutakkal kapcsolatos infrastruktúra fejlesztését és a járműpark felújítását. A határozat szerint a munka során alkalmazott műszaki megoldásoknak összhangban kell lenniük a nemzeti energia- és klímastratégiával.
A döntés hazánkban nyolc turisztikai célú kisvasutat érint, ezek: a budapesti MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a Gyöngyösi Állami Erdei Vasút (Mátravasút), a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, a Királyréti Erdei Vasút, a Kemencei Erdei Múzeumvasút és a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút.
2018-ban feladatindító előadásában a VAMAV a kisvasúti kitérők új tervezési és fejlesztési irányelveit, illetve új generációs kisvasúti kitérőjét mutatta be. 2022-ben, a Kárpát-medencei Kisvasutak XXVII. Találkozóján már a megvalósult projektek eredményeiről számolhattak be a cég szakemberei.
2018 és 2022 között a vállalat összesen 60 felépítményi szerkezetet szállított különböző kisvasúti projektekhez, az alábbiak szerint:
A projektek során egyenes irányban 60 km/h sebességgel járható, 125 kN tengelyterhelésre alkalmas, innovatív rendszermegoldásokat tartalmazó kitérőket építettek be a 600 mm és 760 mm nyomtávolságú vasúti pályákba. A szerkezetek korszerű, érintőköríves geometriával, hosszú élettartamú rugalmas eltérítő csúcssínekkel és korrózióálló leerősítésekkel készültek. Alátámasztásuk a vevői igényeknek megfelelően fa-, szintetikus vagy vasbeton keresztalj.
A felépítményi szerkezetek szállítását túl a vállalat kiterjedt mérnöki tanácsadással segítette az általa gyártott szerkezetek beépítését és üzembe helyezését.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.