Négy éves munkával hozta létre a Főmterv és a BME a világ egyik első dinamikus forgalomirányítási rendszerét.
2020. április 1-jén kezdődött az ITrafficTools fejlesztése, amelyet 2024. március 29-én, sikeresen lezárt a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – ismertették közleményükben. Mint arról már mi is beszámoltunk, munkájukkal egy valós idejű adatokra épülő közlekedési modellt, illetve szoftvert hoztak létre, amelynek segítségével a forgalomirányítási-beavatkozási stratégiákat eddig soha nem látott pontossággal lehet előre tervezni.
Statikus módszereket használnak a jelenleg létező, forgalmi modell alapú forgalomirányítási rendszerek, amelyeknél a beavatkozási stratégiákat manuálisan kell megadni, de az alkalmazott forgalmi modellek is egyszerűsített dinamikát alkalmaznak.
A Főmterv és a BME projektjének újdonsága, hogy a forgalom folyamatos monitoringjával, a közúti hálózati zavarterjedés-elemzése alapján az adatok real-time kiértékelésével a beavatkozási stratégiákat a szoftver dinamikusan képes kezelni.
A projekt konkrét eredménye egy, a digitálisan összekapcsolt adatrendszereken alapuló szolgáltatás kifejlesztése lett, amely a forgalomirányító központok üzemeltetői és a szakpolitikai, illetve társadalmi döntéshozók számára segít új szemléletű beavatkozási stratégiákat alkotni, valamint azok alkalmazásainak várható hatását előre jelezni.
Az ITrafficTools tehát képes a valós idejű forgalomirányításhoz kötődő beavatkozási stratégia megalkotására és modellezésére.
Prototípusig jutott el a fejlesztés állami pályázat segítségével, amelyet ITrafficTools néven mutattak be hazai és nemzetközi fórumokon. Ennek piaci potenciálját a különböző közútkezelők és önkormányzatok jelentik, Magyarországon és nemzetközi szinten is.
A FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. (konzorciumvezető) és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (konzorciumi tag) konzorciumának keretében támogatási kérelmet nyújtott be a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett 2019-1.1.1-PIACI KFI kódszámú, „Piac vezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása” című pályázati felhívásra.
A „Digitálisan összekapcsolt adatforrásokra alapozott, dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer szolgáltatások és beavatkozási, értékelési közlekedéspolitikai eszköztár kifejlesztése” című, 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00330 azonosító számú támogatási kérelmet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásra érdemesnek minősítette. A projekt összköltsége 1.078.951.327 Ft, melyből a vissza nem térítendő támogatás összege 577.443.132 Ft volt.
2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest az építési beruházás tárgyú szerződések mind darabszámban, mind értékben emelkedtek, előbbi 13,1 százalékkal, utóbbi 11,9 százalékkal.
Fiatal mérnökként került a Paksi Atomerőműbe Szarvas Krisztián. A kezdetek óta a Paks II. projektért dolgozik, négy éve műszaki igazgatóként. Bár a legnagyobb létszámú szervezetet irányítja, ajtaja minden munkatársa előtt nyitva áll. Kulcsfontosságúnak tartja, hogy sikerüljön megnyerni és megtartani a fiatal generációt az új atomerőmű számára.