A FŐMTERV Zrt. és a BME közös munkájával fejlesztett ITrafficTools névre keresztelt szoftvernek máris komoly nemzetközi visszhangja van.
A közúti forgalomtechnika tervezése az egyik legösszetettebb mérnöki feladat, amelyben minden közlekedő igényének, lehetőleg konfliktusmentes és hatékony kielégítése a tervezők és az üzemeltetők célja. Bár a ma elérhető technikai megoldások lehetőséget adnak újtípusú megközelítések gyors tesztelésére és a forgalmi helyzetek modellezésére, a rendszerek nem kellően összehangoltak és rugalmasak, így egy-egy csomópont tervezése, akár egy városrész forgalomtechnikai rendszerének kialakítása ma is igen időigényes feladat. Ezen kíván változtatni a FŐMTERV Zrt. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel konzorciumban:
új szoftvert fejlesztettek ki, amellyel nem kisebb feladatot tűztek ki célul, mint az adatalapú tervezés megújítását.
Élenjáró hálózati kutatási technológiák és big data elemzési lehetőségek beépítésével a forgalomtechnikai feladatok napi támogatására kínálnak a szektor minden résztvevője számára hasznos megoldást. Az adaptív, vagyis különböző pillanatnyi körülményekhez rugalmasan igazítható forgalomirányítási rendszerek számottevően képesek csökkenteni a közlekedési időigényt, a torlódásokat és ezáltal a közlekedés okozta környezeti terhelés mértékét is (ez a klímahatások mérséklésének egyik legnagyobb hatású, ún. „quick win” eleme).
A konzorciumi munka során a XXI. század technológiáit és egy a közlekedéstervezésben egyedülálló forgalmi modellt ötvöztek: kombinálták a forgalmi modelljeiket a WAZE applikáció állapotadataival, valós idejű forgalmi adatok fogadásával és hálózatkutatási eredményekkel.
Azért esett a WAZE által közölt adatokra a FŐMTERV munkatársainak választása, mert általa rengeteg felhasználó közlekedéssel kapcsolatos információit érhetik el, ezek alapján pedig sikeresen állíthatnak fel meghatározott minták alapján közlekedési modelleket.
Így jött létre az ITrafficTools névre keresztelt szoftver, amely a fenti elemeket sikeresen ötvöző tervezői programként képes adatalapú és adaptív segítséget nyújtani a tervezői munkához. Használatával naprakész információk birtokában dolgozhatnak a mérnökök.
Az ok-okozati összefüggéseket kiemelő ITrafficTools segítségével felismerhető mintázatok alapján nem csak megállapítható egy-egy beavatkozás eredménye, de prognosztizálható is: egy lámpás kereszteződés tervezésénél a programmal előre tudható, hogy az milyen közlekedési attitűdbeli változásokhoz vezet az adott szakaszon.
A projekt keretében a városokra egyedileg konfigurálható interaktív portál került kifejlesztésre, mely lehetővé tesz egyszerű vizualizációkat és komplex elemzéseket is. A portál az https://itraffictools.fomterv.hu/ oldalon keresztül érhető el egyelőre, hamarosan a nyilvánosság számára is elérhető lesz az ITrafficTools oldal.
Az ITrafficTools több szempontból segítséget nyújt a közlekedők számára, így például a FÖMTERV ZRT. által ellenőrzött és letesztelt döntések értékelésében, historikus elemzések készítésében, azonnal elérhető forgalmi modellekben is.
A szoftverfejlesztést alapos kutatómunka előzte meg, melynek eredményeképpen a Budapesti Műszaki Egyetem kutatói és a FŐMTERV munkatársai nemzetközileg és itthon is elismert, új kutatási eredményekhez jutottak. A BME kutatói, Dr. Tettamanti Tamás és Dr. Varga Balázs olyan eljárást fejlesztettek ki, amely alkalmas a torlódási adatokból forgalmi állapotjellemzők (forgalomnagyság, forgalomsűrűség) becslésére is. Külön említést érdemel a Dr. Kisgyörgy Lajos által kutatott zavarterjedési és előrejelzési modell kifejlesztése is; Bordás Renáta, a FŐMTERV kollégája pedig a változtatható jelzésképű táblákkal kapcsolatos kutatásaival a Friedrich List Díjat is kiérdemelte 2022-ben. Simon Dávid és Dr. Berki Zsolt továbbá kidolgozott egy közlekedésbiztonsági értékelési és minősítőrendszert, amely kiérdemelte az I. Közlekedésbiztonsági Konferencia legjobb idegen nyelvű publikációnak járó díját.
A BME kutatói által kifejlesztett hálózati elemző motor máig kilenc nemzetközi publikációt eredményezett. Ezen eredmények mind az új szoftvert erősítik.
A következő évek számos kihívást, lehetőséget és újdonságot hoznak majd. A FŐMTERV küldetésének tekinti, hogy a felhasználókkal együtt, átlátható módon, adatokat, szakmát és eszközöket összekapcsolva tervezzék a jövő közlekedését, amelynek kiváló példája a hamarosan széles közönség számára is elérhető, páratlan lehetőségeket kínáló tervezőszoftver.
A 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00330 számú projekt a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból biztosított támogatással, a Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.