2024.03.19, Kedd
Befellegzett a túlsúlyos szlovén kamionoknak

Befellegzett a túlsúlyos szlovén kamionoknak

2016.04.12. 17:22 - Hegedűs Gergely

A közútfejlesztő olyan szűrőállomást létesített az M7-esen, amilyen eddig még nem volt a magyar autópályákon. A túlsúlyos járművek pár százalékos visszaszorítása 15-30 százalékkal mérsékelheti az utak rongálását.

Hirdetés

A Magyar Közút Zrt. a honlapján számolt be arról, hogy az M7-es autópálya Zalakomár pihenőjénél új mérőállomást létesített, mely a gépjárművek tengelysúlyát és össztömegét is megállapítja. A Colas Zrt. által kivitelezett 886 millió forintos beruházás tavaly áprilisában kezdődött, és mára megtörtént a műszaki átadás-átvétel, a várható forgalomba helyezés májusban lesz.

A közútkezelő közleményéből kiderült, a térségben eddig a letenyei horvát-magyar határátkelőnél működött mérőállomás, ezzel azonban a Szlovéniából az M7-esre az M70-esen át érkező teherautókat nem tudták ellenőrizni, ami jelentős mértékű ellenőrizetlen forgalmat jelentett. Az új helyszínnel a szlovén tranzitforgalmat is ellenőrzés alá vonja a Magyar Közút, amely a transzeurópai közlekedési hálózat fő eleme. A zalakomári mérőállomás üzembe helyezésével a letenyei megszűnik, ellenőrei az új helyre kerülnek át.

A zalakomári pihenőnél dupla állomás létesült, az út mindkét oldalán szűrve a járműveket. A sajtóanyag szerint ez lesz az első olyan mérőállomás Magyarországon, amely a teljes autópálya keresztmetszet ellenőrzését biztosítja.

Az új állomáshoz előszűrő is épült, amivel kiszűrik a kritikus súlyú járműveket, ezeket terelik le a pályáról rendszám alapján mérésre. A beruházásban az úgynevezett HSWIM rendszert építették ki, ami képes nagy sebességgel haladó járművek tengelyterhelését mérni, és a forgalmat is számolja. Ehhez rendszámleolvasó kamerák és üzemi hírközlő rendszer kapcsolódik. A járművek kitereléséhez jelzőrendszer épült: változtatható jelzésképű táblák tartószerkezetekkel és hírközlő rendszerrel.

A közútkezelő egy korábbi híréből kiderült, a túlsúlyos járművek arányának pár százalékos csökkenése 15-30 százalékkal mérsékelheti az utak rongálását. Ha pedig egyetlen ilyen jármű sem közlekedne, a közúthálózat igénybevétele a felére csökkenne.

A túlsúlyos járművek közlekedésének az utak rongálása mellett további káros hatásai vannak:

  • látványosan növeli a fékutat a jármű túlterhelése és rontja a kanyarstabilitást, ami balesetveszélyes és a közlekedés vétlen résztvevőit is veszélybe sodorhatja,
  • a túlsúlyosan közlekedő járművek versenyelőnyhöz jutnak a jogkövető magatartást tanúsító fuvarosokkal szemben.

(magyarepitok.hu)

Mi épül?autópályaMagyar Közút Nonprofit Zrt.M7-es autópálya

Hírlevél

Hirdetés