Olyan hálózati termelésre alkalmas erőművet építenek hazánkban, ami egy mikroorganizmus segítségével áramból képes fűtőgázt előállítani – adta hírül az nrgreport.com.
A portál az MVM-csoport közleményére hivatkozva számol be a világon egyedülálló, biológiai metánfehlesztésen alapuló power to gas (áramból gázt) technológia magyarországi alkalmazásáról. A projekt a teljes hazai energiarendszert lefedő MVM Csoport és a müncheni székhelyű, megújuló energiával foglalkozó startup vállalat, az Electrochaea együttműködésében születik meg. A nrgreport.com szerint ez lesz a világ első hálózati szintű power to gas erőműve.
A technológiát az Electrochaea fejlesztette ki, ennek alapját a Chicagói Tudományegyetem szakemberei fektették le. A szabadalmaztatott biokatalizátor a megújuló energiaforrásokból származó olcsó többletenergiát és a széndioxidot alakítja kereskedelmi minőségű, megújuló fűtőgázzá. A rendszer alapja egy mesterségesen kitenyésztett mikroorganizmus (methanogenic archaea).
A biokatalizátorokon alapuló power-to-gas költséghatékony megoldást kínál a szén-dioxid újrahasznosítására, egyúttal a többletenergiát felhasználva könnyen tárolható és felhasználható biometánt fejleszt. Utóbbi közvetlenül felhasználható a meglévő földgáz-hálózat segítségével.
Az Electrochaea 2016 áprilisa óta sikeresen működtet egy 1 megawatt fogyasztású erőművet Dániában, ami az első, ezen az elven működő, ipari szintű erőmű. A magyarországi hálózati szintű erőmű kapacitása akár a 10 megawattot is elérheti. További erőművek létesítése Svájcban és az Egyesült Államokban is folyamatban van. Az Elektrochaea célja az 1 gigawatt kapacitású erőművek létrehozása, ezzel együtt több nagy-teljesítményű, hálózati szintű erőmű kialakítása.
Az Electrochaea és az MVM Csoport startup-inkubációs cége, a Smart Future Lab (SFL) igazgatója hosszasan részletezte a fejlesztés jelentőségét. „Az Electrochaea megoldást talált a megújuló energia tárolásának problémájára, egyúttal a környezetet károsító szén-dioxid kibocsátás csökkentésére is” - nyilatkozta Bertalan Zsolt, aki forradalminak minősítette az új technológiát.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.