A fokozódó munkaerőhiány és a minimálbér emelése megtette a hatását: egy betanított munkás 22 százalékkal kap többet, mint egy éve. Eközben a középvezetők bére az inflációt követte.
Az év eleje óta 7,6 százalékkal, egy éves időtávban pedig 14,5 százalékkal nőtt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére. A BDO Magyarország és a Trenkwalder közös közleményéból az is kiderült, a növekedés a betanított munkát végzők esetében jelentősebb volt, éves szinten csaknem elérte a 22 százalékot.
A két munkaerőpiaci szakértő cég adatai szerint a betanított munkát végző dolgozók a tavalyi első negyedévi 701 forint átlag órabére 21,8 százalékkal 854 forintra emelkedett.
Az órabérek között jelentős eltérés van régiók szerint, míg a Dél-Dunántúlon és az Észak-Alföldön 770-800 forint közötti átlagos órabérre számíthat egy fizikai dolgozó, ez az érték a Nyugat-Dunántúlon 910, míg Közép-Magyarországon 960 forint körül alakul.
Hujber Tibor, a Trenkwalder ügyvezető igazgatója a közleményben kiemelte: a fizikai órabérek növekedése csak részben köszönhető a minimálbér 15 százalékos idei emelésének. Egyre szélesebb körben jelent problémát a munkaerőhiány, ezért a munkáltatóknak a jobb munkalehetőségekkel rendelkező régiókban csak akkor van esélyük megszerezni, megtartani a fizikai dolgozókat, ha beszállnak a bérversenybe.
Különösen a legalacsonyabb végzettségűekért folyik most a küzdelem, amit az is mutat, hogy a betanított munkakörök átlagos órabére az egy évvel korábbi 14 százalék helyett már csak kevesebb mint 10 százalékkal marad el a szakmunkásokétól.
A középvezetők béradatait vizsgálva ugyanakkor 2016 első negyedévéhez képest átlagosan 3,7 százalék, az év elejéhez viszonyítva 1,2 százalékos növekedés mutatkozott. A középvezetői szinten dolgozó szellemi alkalmazottak fizetésemelési üteme az elmúlt évben jelentősen elmaradt az alacsonyabb besorolású fizikai munkavállalókétól, gyakorlatilag az inflációkövetésre szorítkozott.
Az ÉPI saját gridflex födémzsalu rendszerét használja az építkezés során.
Az országhatárig tartó, kulcsfontosságú vasúti vonalszakasz fejlesztésében a V-Híd Építő Zrt. is részt vesz.