2017 decemberében pedig még ennél is nagyobb mértékben, több mint egyharmadával haladta meg a 2016-os havi bázisértéket a termelési volumen – derül ki a KSH adataiból.
A 2017-ben határozott növekedést mutató építőipar a tavalyi év utolsó hónapjaiban folyamatosan gyorsult. 2017 decemberében a 2016-os havi adatokhoz képest 35 százalékkal nőtt az építőipar teljesítménye, a 2017-es novemberi adatokhoz képest pedig 3,9 százalékos növekedést ért el egy hónap alatt a szakma – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból.
A 2016-os és 2017-es teljes éveket lefedő adatokat összevetve 2017-ben az iparág termelése 29,6 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.
Tavaly decemberben a 2016-os adatokhoz képest eközben mind az épületek, mind az egyéb építmények termelési volumene emelkedett: az első mutató 28,9 százalékkal, a második pedig 45,3-mal.
A hó végére az iparágban megkötött új szerződések mértéke több mint megkétszereződött az egy évvel korábbi adatokhoz képest és 124,7 százalékos emelkedést mutatott. Hasonlóan a jó gazdasági teljesítményre utaló adat, hogy az építőipari vállalkozások hó végi szerződésállományának volumene december végén 129,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Mindeközben 2017 negyedik negyedévében az építőipar termelői árai 6,5 százalékkal nőttek meg az előző év azonos időszakához képest.
Scheer Sándor, a magasépítésben meghatározó Market Építő Zrt. vezérigazgatója lapunkhoz eljuttatott sajtóközleményében a téma kapcsán kiemelte: az iparág egyik legmeghatározóbb szegmensének az ipari létesítmények számítottak. Ezekről alapvetően kevés szó esik, ritkán említik az elemzésekben, annak ellenére, hogy rendkívül fontos fejlődési potenciált jelentenek – tette hozzá.
A vezető szerint az ipari és raktárépületek, sportlétesítmények és oktatási épületek kivitelezésének mutatói növekedése 2018-ban is meghatározó lesz.
„2017 legnagyobb értékének azt a szakmai összefogást és egyre dinamikusabb megoldáskeresést látom, mely az építőiparban kifejezetten javulni és fejlődni látszik” – fejtette ki Scheer Sándor, majd hozzátette: a fejlesztőknek, beruházóknak figyelnie kell arra, hogy releváns és valós szakmai háttérrel rendelkező kivitelezőket válasszanak.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.