A Swietelsky, a HSP Hídépítő Speciál és a KÖTIVIÉP’B kivitelezésében elkészült árvízvédelmi rendszer a megyeszékhely történelmi belvárosát védi.
Ünnepélyes keretek között avatták fel Szegeden a belvárosi árvízvédelmi rendszer építőipari nívódíjáról megemlékező táblát. A városközpont azután kapott új, a magas vízállások okozta veszélyhelyzet elhárítására alkalmas fejlesztést, hogy egy 2006-os magas vízállás rámutatott a korábbi rendszer problémáira. Ezek felmérése után a modern fejlesztést 2014 eleje és 2015 márciusa között végezte el a Swietelsky Magyarország Kft. vezetésével, az Szeged S-H-K Konzorcium, melynek a Swietelsky-n kívül a HSP Hídépítő Speciál Kft. és a KÖTIVIÉP’B Kft. voltak a tagjai. A projekt terveit a Mélyépterv Komplex Zrt. készítette el.
A beruházásban vízzáró vasbeton falszerkezet épült résfalas technológiával, valamint új vasbeton köpenyfal létesítésével. Ez egyben lehetővé tette a történelmi városkép megőrzését is lehetővé tevő mobil falrendszer kialakítását is. Két oldalon is szívárgórendszer épült vízgyűjtőhálózattal és egy átemelővel.
A fejlesztésben ezen felül új járdarendszert, illetve sétányokat adtak át és a folyóhoz vezető lépcsőket is felújították. A beruházás különlegessége a rakparti köpenyfal látszóbeton-felülete, illetve ugyanitt a szegedi vonatkozású régészeti-mondai motívumok bemutatása egy nyers betonfelületen.
A projektben kialakított mobilgátrendszer tesztelésekor 8 óra alatt összesen 417 oszlopot, 1863 betétgerendát, 429 talajszigetelő elemet, 858 leszorító elemet és 1050 rögzítőcsavart építettek be. A szerkezet akár 11,30 méteres vízszint esetén is alkalmas a város véfelmére.
A projektet és nívódíjat ünneplő rendezvényen elhangzott: nagyon fontos a szegediek számára, hogy nem csupán árvízvédelmi, hanem esztétikai szempontból is jó megoldás készült el, mely lehetővé teszi a megfelelő térhasználatot is. Emellett Szeged városvezetésének képviselője megköszönte a tervezők és kivitelezők minőségi munkáját.
Székely Csaba, a Swietelsky ágazati igazgatója a beruházásról elmondta: 2100 méter hosszan történt meg a partfal rekonstrukciója, 1560 méter hosszan pedig rés-, illetve köpenyfalat építettek a védmű elé. Kifejtette:
büszkék arra, hogy egy alapvetően biztonsági célú fejlesztést az esztétikai szempontok figyelembevételéve tudták kialakítani.
Hozzátette: sokan kételkedtek az építkezés előtt abban, hogy a beruházás mellett található régi fasor nem fog-e tönkremenni, így
külön szakembert kértek fel arra, hogy a fasort meg tudják védeni a munkálatok közben, amit így sikeresen meg is óvtak a nagyszabású építkezés közben is.
Székely Csaba megköszönte kollégái és az alvállalkozók példamutató hozzáállását, a konzorcium résztvevőinek munkáját, az üzemeltető segítő együttműködését, valamint értékelte a tervezőcéggel való együttműködést is. Végül köszönetet mondott a nívódíjat adományozó Építőipari Mesterdíj Alapítványnak is
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.