Összesen 11 projektet részesített Nívódíjban a Bíráló Bizottság, emellett 3 részére elismerő Oklevelet adott ki.
Átadták az Építőipari Nívódíjakat az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) ünnepi évzáró közgyűlésén pénteken. A felhívást idén tavasszal tizennyolcadik alkalommal hirdette meg az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma (ÉMA). A nyolc kategóriában kiírt pályázatra – a korábbi évekhez hasonlóan – minimálisan 100 millió forint nettó végszámla értékű, legalább egy évvel korábban használatbavételi engedélyt kapott létesítménnyel jelentkezhetett a megvalósító szervezetek bármelyike. A bírálat fő szempontjai nem változtak a tavalyi évhez képest.
Középület kategóriában
Meséskert Tagóvoda „16 csoportos passzívház óvoda”
Angyalföld dinamikusan fejlődő városrész. Az Önkormányzat a megnövekedett igények miatt a lakótelepi területen lévő 8 csoportos óvoda elbontását és helyén 16 csoportos óvoda építését határozta el. Az elbontott épület szerkezete és avult állapota miatt bővítésre nem volt alkalmas. A kerület a fenntarthatóság és az energiatakarékosság céljait kitűzve bátor és előremutató döntést hozott, így született meg a Meséskert, az országban az első passzívház óvoda. A passzívház megvalósítását az épület funkcionális követelményein, beépítési előírásain és esztétikai megjelenésén felül, már a tervezés során a hő-veszteség minimalizálása és a hő-nyereség maximalizálása alapkövetelménye vezérelte. A racionális tájolású zárt épülettömb tetőterasza játszókertként funkcionál, ahol a gyermekeket a kieséstől háló és biztonsági üvegezés védi. A belső öltöző és közlekedő tereket más-más formájú felülvilágítók teszik világossá, függőleges kapcsolatot teremtve a tetőterasszal, melynek áttört tetejét a kör, a négyzet és a háromszögformák faltartóként felnagyított változatai hordozzák. A homlokzati megjelenés korszerű, láthatóan a passzívháznak megfelelő funkcionális elemekkel, az egyedi kialakítású tetőterasz az épület „ötödik homlokzataként” működik a városias beépítésű közegben. A számos hazai és külföldi díjat nyert óvoda teljes kihasználtsággal működik, a gyerekek és a szülők nagyon megkedvelték.
Középület / Kereskedelmi és vendéglátó építmény kategóriában
Az épület eddigi változatos mozgalmas története során többszöri átalakításon esett át. Ez a varázslatos XIX. századi épület az Andrássy úton egyszerre hordoz magában historikus magyar elemeket és modern építészeti megoldásokat, ami kifejezetten csábító a turisták számára a kedvező lokáció mellett. Az épületet 1880 -1882 között báró Schossberger Henrik terveztette, a hazai eklektikus építészet kiemelkedő alakjával, Feszty Adolffal. Mai alakjában a 99 szobás, négycsillagos hotel tökéletes harmóniát alkot a történelem és a modernitás között. A belső udvar modern üvegtetővel került lefedésre, a bejáratnál és a lobbynál megőrizték a ház eredeti freskóit. Az art deco stílusú szobák izgalmas élményt nyújtanak a vendégek számára. A három utca által határolt telek szerencsés adottságainak köszönhetően praktikusan alakíthatták az alaprajzot: a szomszédos ház tűzfala mentén rendezték a kiszolgáló egységeket, míg a másik három utcára néző oldalon vendégszobákat tudtak kialakítani. A legfelső (tetőtéri) szinten helyezték el az elnöki lakosztályt, amelynek teraszáról a Bazilika kupolájára nyílik kilátás. A folyamatos átépítgetések ellenére az épület a ’90-es évek végére kívül-belül lepusztult, míg végül magyar befektetők 2016. március elsején megnyitották a szállodát és az a kezetektől gyakorlatilag teljes kihasználtsággal üzemel.
Középület / Sport és szabadidős kategóriában
Pannonhalma, Kosárlabda Csarnok
„Men sana in corpore sano” - ez a római Pannonia szellemi öröksége. Pannonhalmán is ezt az elvet követték „ép testben ép lélek”. Az új sportcsarnok - elsősorban a FIBA minősítésű kosárlabda pályával - a gimnázium mellett, az ún. Hospodár kertben, Világörökségi területen valósult meg, részben a hegyoldalba süllyesztve. Megközelítés a második emeleti gyalogos hídon át fedett-nyitott előtéren keresztül, vagy kerti tereplépcsőkön a Hospodár felé, illetve földalatti közlekedőn át a gimnázium felé lehetséges. Az első szinten vannak az öltözők, valamint a felültöltős lelátó közlekedője. A legalsó szinten van a játéktér. Az épület maga vasbeton vázas, vasbeton födémgerendás szerkezet, zöldtetővel. A terület morfológiájából következik, hogy a tervezett épület bevágásban épült, majd a meglévő zöldfelület „ráfut” az új épület tetejére. A tető nem hasznosított, extenzív zöldtetőjével alapvetően a Hospodár része kíván maradni. Korszerű technikai berendezésekkel (sportpadló, osztott világítás, árnyékolás, részben gravitációs- részben gépi szellőztetés stb.) felszerelt. Homlokzata és belső felületképzése egységes: részben beton, illetve téglaburkolat. Az épületegyüttes a „pannonhalmi színvonal” újabb, példás megjelenítése. A kivitelező ezzel az épülettel – most már sokadszorra - rászolgált a bizalomra, az épület kiválóan illeszkedik az apátság kortárs építészeti alkotásainak sorába.
Középület / Oktatási létesítmény kategóriában
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar számára 600 férőhelyes Hallgatói kollégium
A kollégium az Orczy Kert tervezett főbejáratánál, az Orczy út és az Üllői út sarkán helyezkedik el. Az épület pozíciójánál fogva biztosítja az egyetemi Campus tér jelenleg hiányzó térfalát, így az Új Oktatási épülettel együtt határozott, elegáns bevezető tér jön létre. Az épület anyaghasználatában a kollégiumi „otthonok” kötetlenebb, melegebb hangulatát idézi. Hátteréül az Orczy kert szolgál, míg a Campus tér ünnepek alkalmával felvonulási/alakuló térként lehetőséget biztosít a reprezentatív ünnepségek megtartására. A felszíni parkoló-terek park felőli takarására enyhe hajlású napozódombot alakítottak ki, melyet a kerti tó irányára tájoltak és zöldtetőként is szolgál. A 600 férőhelyes hallgatói kollégiumban 2+2 ágyas apartmanok vannak saját vizes blokkal, szintenként teakonyhával és közösségi terekkel. A földszinten recepció, multifunkcionális termek és büfé, kapcsolódik hozzá út és kert, kerékpár tárolási lehetőség. Minden adott az épületben a hallgatók számára, ami a XXI. században elvárható.
Középület / Oktatási létesítmény kategóriában
CEU Közép-Európai Egyetem új épülete
A CEU, a Közép-Európai Egyetem, mely a város több helyén működött, egyesítette campusát korábbi központjában, a belvárosi Nádor utcában. A beruházás több ütemben, mintegy 35 000 m2-en valósul meg, melynek I. ütemét készítették el a pályázók. Az I. ütem építése két korábbi épületet érintett. A Nádor utca 13, Hild József által 1841-ben tervezett és többször átalakított klasszicista lakóházat, belülről teljesen átalakították és összekapcsolták a Nádor utca 15. alatt emelt új épülettel. Az ír építészek által elképzelt nagyszabású belső téralkotás, egyedi szerkezeti és belsőépítészeti kialakítás izgalmas, jól hasznosítható épületegyüttest hozott létre. A megvalósítás rendkívül szűk területen, műemléki, világörökségi környezetben, szinte felvonulási terület nélkül történt.
Középület / Egyházi létesítménykategóriában
Mátraverebély - Szentkút Nemzeti Kegyhely komplex, részben műemléki rekonstrukciója
Magyarország ferencesek által működtetett, leglátogatottabb római katolikus nemzeti kegyhelye, Szentkút közel 800 éve fogadja a zarándokokat hazánkból és a környező országokból egyaránt, évente mintegy háromszázezer embert. A nagyszabású zarándokturisztikai- és fejlesztési Zarándokközpont tervezésénél és kialakításánál az elsőszámú szempont az volt, hogy egy olyan épületegyüttes jöjjön létre, ahol az új épületek nem konkurálnak a XVIII. századi műemlék templommal és rendházzal és tájba simuló, a természettel harmonizáló elemei legyenek a nem mindennapi helyszínnek. Sor került a barokk kegytemplom és rendház rekonstrukciójára és átépítésére, az új szabadtéri liturgikus tér és a szent kút környékének teljes megújítására, a harmincas években épült zarándokház teljes, külső és belső felújítására. A hegy lábánál végighúzódó zöldtetős új épületszárnyban nyert elhelyezést a zarándokszállás. Teljesen új a fogadóépület, a völgy felé lábakon áll és szépen tagolt, a fogadási oldalon a nagy íves homlokzat mintegy várja az érkezőket. Az új épületrészek a szakrális részektől távolabb épültek és nem zavarják a szerzeteseket, illetve a csendesebb, elmélyültebb zarándokokat. Az egész épületegyüttes nagy alázattal és szakmai bravúrral került megtervezésre, amelyet a vállalkozók lelkiismeretes munkája és a résztvevők kiváló együttműködése emelt kiemelkedő színvonalúvá.
Műemlék-helyreállítás, építmény rehabilitáció kategóriában
Szombathely, Püspöki Palota lebombázott épületrész helyreállítása, homlokzat-és tetőhéjazat felújítása
A szombathelyi Püspöki Palota több évszázados egyedi műemlékvédelem alatt álló barokképületének északi szárnya 1945 –ben a világháború alatt bombatalálatot kapott. Az elpusztult épületrész újjáépítésére napjainkban nyílt lehetőség. A Püspökség célul tűzte ki, hogy a Palota felújításával egyidejűleg az eddig is állandóan látogatható földszinti kiállító terein túl további reprezentatív tereket is megnyit az érdeklődők előtt. Így a lebombázott szárny helyreállított épületrészében látogatóközpont kapott helyet. Miközben felújították a tetőt, a homlokzatot és nyílászárókat, az eredeti állapotnak teljes mértékben megfelelően a legnagyobb gondossággal visszaépítették a hiányzó épületrészt, úgy, hogy értékes római kori épületmaradványt is feltártak. A látogató szinte észre sem veszi meddig tart az új és hol kezdődik a régi. A rekonstrukció után Szombathelyen a Püspöki Palota a mellette lévő barokk székesegyházzal és a római kori romkerttel együtt egyedülálló történelmi – építészeti együttest alkot.
Műemlék-helyreállítás, építmény rehabilitáció kategóriában
Gyulai Almásy kastély, látogatóközpont
A Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély Gyula történelmi belvárosában, a hajdanvolt Szigeterőd Huszárvárnak nevezett területén, a Vár közvetlen közelében áll. 1945 után a magyarországi kastélyok hányatott sorsára jutott, fél évszázadon át csecsemőotthonként működött, majd 2000-től üresen állt. A felújítás tervezése 2011-ben, a kivitelezés 2014-ben kezdődött el, mindenek előtt a mocsaras területre épült kastély süllyedésének megállításával. A barokk stílusú épületegyüttes az átfogó régészeti- és rekonstrukciós munkálatokat követően a 18-19. századi nemesség és cselédség mindennapjait és ünnepeit – interaktív módon – bemutató kiállítótérként született újjá. A kiállítás legapróbb részletekre is kiterjedő igényességgel, egységes arculattal, a legkorszerűbb installációs technikákkal a műemlékekhez való friss szemléletű hozzáállást tükröz. A felújítás ICOMOS Díjat kapott. Az Almásy kastély a Várral, a Várfürdővel ma Gyula büszkesége és turisztikai vonzereje. A Látogatóközpont megnyitása óta már közel 100 ezer érdeklődőt fogadott.
Közlekedési létesítmény kategóriában
Békéscsaba vasútállomás felvételi épület rekonstrukció
A korábbi indóházat 1858-ban adták át. A ma ismert és használatos fő utasforgalmi épület Goszleth Béla egykori MÁV főmérnök tervei alapján készült el, átadására 1933-ban került sor. Az új épület hasonlatos a korabeli, XIX-XX. századfordulóján Pfaff Ferenc MÁV főépítész által építtetett vidéki pályaudvari típusépületek felépítéséhez, „pavilonos” tagolású, a középső fő épülettömegre, s az abban elhelyezkedő központi utascsarnok tengelyének szimmetriájára erősen támaszkodó épület. Két azonos értékű főhomlokzattal rendelkezik ez is, mind a vágányok, mind a város felé, a teljes földszinti, s részleges emeleti beépítéssel megépült, neobarokk jegyeket is magán viselő historizáló stílusban. Azonban a látványt is uraló homlokzati üvegfala, a fő utasforgalmi csarnok nagyfesztávú felnyitása már a modern építészet egyértelmű megjelenése. Az országos műemléki védettségű épület a projekt során megújult, a régi és az új felvételi épület és az állomás előtti tér is új arculatot kapott. Az állomás területén lévő vágányok részleges elbontásával, korrekciójával két új szigetperon alakult ki, amelyek aluljáróval lettek a felvételi épülettel összekötve. Az aluljáró a felvételi épület alatt az utascsarnok tengelyében áthaladva csatlakozik a buszpályaudvari meglévő aluljáróhoz. A felújított vasútállomás európai színvonalú, korszerű, kulturált körülményeket biztosít az utasoknak.
Komplex infrastrukturális létesítmény kategóriában
Kelenföldi pályaudvar térsége, Nyugati kijárat, M1-M7 autópálya bevezetés módosított csomópontjának megvalósítása
Az M1-M7 autópálya bevezető szakaszának összekötése a Kelenföldi pályaudvarral és a 4 számú METRO végállomással valódi mérnöki bravúr. Magyarország legterheltebb útszakaszának - melyen több mint 100.000 egységjármű halad át naponta - átépítése a forgalom 2x3 sávon történő fenntartása mellett másfél év alatt több mint 50 ideiglenes forgalomterelési fázisban volt megvalósítható. A területen található nagyszámú közművek átépítése (távhő, víz, csatorna, gáz, elektromos és hírközlési hálózatok) és a nem szokványos közlekedés fenntartási és műszaki problémáink megoldása az idő szorításában rendkívüli szervezettséggel, kreativitással és újszerű mérnöki megoldásokkal volt lehetséges. A végeredmény, a közúti, a vasúti és a tömegközlekedési hálózatok összekapcsolása egy intermodális csomópontba világvárosi színvonalon született meg.
Környezetvédelmi és Vízügyi létesítmény kategóriában
Szeged belvárosi árvízvédelmi rendszer fejlesztése
Szeged történelmi belvárosában, a Tisza jobb partján a 2006. évi tavaszi árvíz szintje közel 40 cm-rel haladta meg az akkor érvényes MÁSZ értékét, s csak rendkívüli erőfeszítésekkel sikerült a veszélyt elhárítani. Az árvízvédelmi rendszer fejlesztésének célja a hiányosságok kiküszöbölése volt, s ennek érdekében vízzáró vasbeton falszerkezet épült résfalas technológiával, valamint a támfal rendszer megerősítését is biztosító új vasbeton köpenyfal létesítésével, mely egyben megteremtette a magassági hiányok felszámolását biztosító mobil falrendszer szerelhetőségének feltételeit is. A vízzáró szerkezetek mentett oldalán két szivárgó rendszer épült megfelelő gyűjtőhálózattal és egy – egy szivárgó víz átemelővel. A fejlesztés keretében új járdarendszer és – Klinikák, Stefánia és Felső Tisza-part – sétányok valósult meg, valamint a folyóhoz levezető lépcsők is megújultak. A korábbi Tisza parti szobrokat visszahelyezték, a vízmérce újjáépült. A rakparti támfal új köpenyfalának különlegessége a látszóbeton felület és a szegedi vonatkozású régészeti-mondai motívumok láttatása a nyers betonfelületen, melyekhez a Dél-Alföld új-kőkori földművelő közösségeitől származó 5-6 ezer éves régészeti leletek jellegzetes ábráit használták fel. A mellvédfal érdekessége Juhász Gyula „a Tisza” c. verséből néhány sor „begravírozása” a fejgerenda vízoldali falába.
Elismerő oklevélben részesültek
Középület kategóriában
Kőbányai Rece-fice Óvoda és Manóvár Bölcsőde
A kőbányai óvoda és bölcsőde megérett a felújításra. A szerkezetet kivéve minden külső belső felújításra szorult. Így az épület alaprajzát tekintve nem változott, de szinte mindent kicseréltek vagy felújítottak. Új a tetőszigetelés, kicserélték a nyílászárókat, korszerűsítették a villamos és gépészeti hálózatot, új konyhatechnológiát építettek be. A homlokzatok kialakításánál olyan rendszert választottak, amely a régi vázszerkezet alakváltozásait kompenzálni tudta. Az új homlokzat az egész létesítményt megjelenésében korszerűvé, építészetileg értékessé tette. A legfontosabb szempont az volt, hogy a különböző korosztályú gyerekek számára játékos, otthonos, esztétikus, érdekes és ingergazdag környezetet biztosítsanak. A színes és változatos kialakítás a külső és belső területeken egyaránt visszaköszön. Az udvarokon is izgalmas eszközök várják a gyerekeket, még műfüves kis focipálya is van. Az udvart hangvédő kerítéssel védik a Vaspálya utca zajhatásaitól. A rekonstrukció összességében kihat a közvetlen környezetre, a közeli 7-8 emeletes épületekből kinézve a lakók jó érzéssel tekinthetnek le a megújult létesítményre.
Középület / Egyházi létesítmény kategóriában
Szentlélek Templom, Veresegyház
A Szentlélekről elnevezett római katolikus templom a korábbi Szent Erzsébet templom mellett, annak vonzáskörzetében, régészetileg nyilvántartott területen épült. Nagy részben Veresegyház városa finanszírozásában rekordidő alatt valósult meg, az építő cégek konzorciuma szűk egy év alatt készült el a pünkösdre meghirdetett felszentelés időpontjára. Az építőmesteri munkákkal párhuzamosan készültek el a képzőművészeti alkotások a belső berendezés is. Az épülő templomot a város lakossága mindvégig nagy figyelemmel kísérte, nagy esemény volt a harang beemelése. A tervezéssel helyi építészt bíztak meg, akinek szándékai szerint küldetését tekintve nyitott, világos, befogadó hívó templom valósult meg, ahol az épület a szakrális funkciókon kívül igazi közösségépítő szerepet is betölt a városban.
Környezetvédelmi és Vízügyi létesítmény kategóriában
Komárom, Almásfüzitő Árvízvédelmi Öblözet Árvízvédelmi Biztonságának Javítása
A Komárom-Almásfüzitői árvízvédelmi fővédvonal fejlesztés a Széchenyi Terv keretében valósult meg, mely 14,3 km hosszú, 30 km2 nagyságrendű területet foglal magába Komárom, Almásfüzitő, Dunaalmás, Mocsa, Naszály közigazgatási területére kiterjedően. A fejlesztés előtt elöntéssel fenyegetett volt Komárom belterületének jelentős része valamint Almásfüzitő belterületének teljes egésze összesen 28 282 lakossal. A korábbi árvizek tapasztalatai egyértelműen bebizonyították a projekt szükségességét, melyet a 2013-as rendkívüli árvíz is megerősített. Az árvízvédelmi fővonalon adekvát műszaki megoldásokat sikerült alkalmazni. A projekt legnagyobb eredménye, hogy 4 km hosszon kiváltja a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal pályaszakaszát, ami eddig az árvízvédelmi vonal része volt. Összességében a várható árvíz védekezési költségek a korábbiak töredékére csökkennek, miközben biztosították a felszínre került római kori Brigetio építészet emlékeinek régészeti feltárását és a leletek mentését valamint figyelmet fordítottak az ökoszisztémára, a vizes élőhely rehabilitációjára is. És ami a legfontosabb, a lakosság árvízvédelmi biztonsága jelentősen megnőtt.
Az Építőipari Nívódíjat Tanúsítvány és a létesítményen elhelyezett, az alkotók megnevezésével ellátott bronztábla testesíti meg. A táblák ünnepélyes felavatására 2018 tavaszán kerülhet sor.
Az ÉMA alapítói az ÉVOSZ és az Építéstudományi Egyesület (ÉTE), akikhez a Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ), a Magyar Mérnöki Kamara Építési Tagozata (MMKÉT), a Magyar Építész Kamara (MÉK), a Magyar Épületgépészeti Koordinációs Szövetség (MÉgKSZ), a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE), az MTF Közműtechnológiákért Egyesület (HSTT) és a Magyar Művészeti Akadémia Építőművészeti Tagozata is csatlakozott.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.