Az építőanyag-gyártó 32 százalékkal növelte forgalmát az első félévben, azonban középtávon aggodalmukat fejezték ki a lakásáfa-kedvezmény megszűnése miatt.
Sikeresen használja ki az építőipari konjunktúrát a Mapei Kft., jelentős növekedést értek el eddig 2018-ban – derül ki az építőipari alapanyag-előállító sajtóközleményéből. A vállalat első féléves belföldi forgalma mintegy 7,47 milliárd forint volt, ami 32 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
„Sikerült kiaknáznunk az ágazat lendületét, amit a CSOK, a kedvezményes áfa, az állami és uniós beruházások egyaránt serkentettek. Szemben a korábbi óvatos tervezéssel, minden eddiginél magasabb belföldi forgalomnövekedésre számítunk idén” – mondta Markovich Béla, a Mapei ügyvezetője.
A vállalat optimizmusát az is erősíti, hogy augusztusra átadják cég a Market Építő Zrt. által kivitelezett új gyárát.
Mindemellett a Mapei sajtóközleményében kifejezi aggodalmát a lendületet fékező tényezőkkel kapcsolatban is. A szakemberképzést jelentősen támogató cég felhívja a figyelmet ennek a munkaerőpiacnak a kedvezőtlen helyzetére. Emellett megemlítik: a forint gyengülése megnehezíti az építőipari alapanyaggyártást, mivel elmondásuk szerint a hazai gyártók többsége importálja az ehhez szükséges termékeket.
Markovich Béla szerint ezzel együtt az új lakásokra vonatkozó 5 százalékos, kedvezményes áfaidőszak befejeztével kedvezőtlen hatásokra kell számítani. Elmondása szerint egyrészt csökkeni fog a lakossági építkezések száma, másrészről pedig növekedhet a szürke és fekete munka aránya. A cégvezető hangsúlyozta: ha nem hoznak olyan intézkedéseket, melyek ellensúlyozzák az áfakedvezmény végét, akkor az a lakásépítési konjektúra végét jelentheti.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.