Hazánkban nem ismeretlen a stúdiószemléletű képzés a műszaki egyetemeken, de a Szent István Egyetem Ybl Miklós Kara ezen belül is gyökeres átalakítást hajtott végre. A tapasztalatokról a kar dékánját, Dr. Markó Balázst és Dr. Kiss Gyula dékánhelyettest, a szak felelősét kérdeztük.
A komplex szemléletre, folyamatos kommunikációra és az építés minden területének együttes megismerésérére koncentrálnak az Ybl Miklós Építéstudományi Kar közelmúltban elindult új típusú alap és mesterszintű építészképzésében – derült ki a nagy hagyományú oktatási intézmény dékánjával és a szakfelelős dékánhelyettessel folytatott beszélgetés elején.
„Az építés alapvetései változatlanok, de folyamatosan új paradigmák jelennek meg” – fejtette ki Markó Balázs dékán. A szakma képviselőinek olyan új fogalmakat kell hozzákapcsolniuk az építéshez, melyek korábban nem léteztek annak fogalomrendszerében – tette hozzá. Az elmúlt évtizedek olyan eredményeiről van szó, mint az energiatudatosság, az ökológia, az informatika, az intelligens épületek, a parametrikus építészet, vagy az építésinformatika – sorolta fel.
„Új utak nyílnak és új módszerek születnek nap mint nap annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló erőforrásainkat etikusan használva teremtsünk értékeket.”
Kiss Gyula dékánhelyettes ehhez hozzátette: a mai digitális világban felnőtt új nemzedéket máshogy kell megszólítani, mint az előző generációkat. Már az új építészképzés akkreditációjánál is előtérbe került a hallgatók szemszöge is – emelte ki. „A műhelyalapú építészképzésben a hallgatóink partnerként vannak jelen, kicsit úgy, mint a korábbi évszázadok mesterlegényei” – fejtette ki a szakfelelős, aki egyben visszautalt a kar névadója, Ybl Miklós szerepvállalására a korabeli építészeti közéletben.
Markó Balázs dékán a múlt értékeire építő jövőkép kapcsán hangsúlyozta, hogy egy nagy hagyományokkal rendelkező, 140 éves iskolának időről-időre fontos a megújulás.
„Olyan ez a folyamat, mint amikor egy öreg tölgy új hajtásokat hoz. A régmúltban kapaszkodó gyökerek táplálják az új ágakat, a fejlődés folyamatos és töretlen. A Kar hosszú utat járt be a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskola megalapításától napjainkig. Az iskola ezért a hagyományait idézve új képzési formáját műhelyoktatásnak nevezte el.”
– foglalta össze az iskolavezető.
A műhelyképzés abban tér el legjobban a tradicionális oktatási módszerektől, hogy nem kronologikus a tudásmennyiség elsajátítása, hanem tematikus. Nem egy pontból kiindulva folyik egy témakör megismerése, hanem egy-egy területhez vissza-visszatérve egyre bővül az oktatott ismeretanyag, miközben a megszerzett tudást azonnal felhasználják a hallgatók – foglalta össze Markó Balázs. „Olyan ez, mint a valós építési folyamatokban, nem csak egy dologra kell figyelni a tervezőnek és építőnek, hanem ez egészet kell mindig egyben látni” – tette hozzá.
Az olyan alaptantárgyakat, mint a matematikát, a tartószerkezeteket, vagy az építészettörténetet természetesen megtanulják a hallgatók, ezekben a stúdiumokban is törekedve az új, gyakorlatiasabb megközelítésre – mutatott rá a dékán, majd példaként felhozta: a tartószerkezetek oktatásában a szerkezeti makett készítése egy-egy probléma megértésében kiemelten szerepel.
A képzés során a műhelyben folyik az összes tantárgy oktatása a műhelyvezető és három-négy másik tanár folyamatos kontrollja mellett – írta le a folyamatot. „Így rögtön kiderül, ha esetleg valamelyik hallgatónak elmaradása van egy témakörben, és azonnal támogatást kaphat. Az oktatási programmal párhuzamosan egy mentorprogram is segíti a felkészülést, így nem véletlen az, hogy nincs lemorzsolódás.”
„Nem a félév végén derülnek ki a hiányosságok, hanem már a tanulási folyamat során, melyben a hallgatókat egy speciális tantárgy, a tanulásmódszertan is segíti”
- fejtette ki.
Ezzel a megközelítéssel nem is meglepő, hogy a műszaki felsőoktatásban megszokott, átlagosan 30 százalékos lemorzsolódásra itt nincsen példa. Egy-két kivételtől eltekintve a hallgatók minden tantárgyból befejezik a félévet – mutatott rá a dékán. Az Ybl-ön az építészképzésben felvételi pontokat folyamatosan emelve a minőségre kívánnak koncentrálni, ezt a tendenciát a jövőben az építőmérnöki képzésre is ki szeretnék terjeszteni – derült ki szavaiból.
Kiss Gyula dékánhelyettes az új rendszerrel kapcsolatban megjegyezte, hogy az egyes tanártársak kezdeti kritikus megjegyzései mára helyeslő, segítő hozzáállássá alakultak.
„Azt látjuk, hogy gyakran azok tanárok lettek a legambiciózusabb támogatói a projektnek, akik tavaly leginkább meghökkentek a feladattól. Most már ők mondják azt, hogy úgy tűnik: a kísérlet sikerül.”
Szabó Ákos
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.