A visegrádi országok iparági piaca 9 százalékkal fog bővülni jövőre szemben az 1,5 százalékos nyugat-európai növekedéssel – közölték a Euroconstruct konferencián.
A 2017-es rekordértékű 4,1 százalékos építőipari piacnövekedés után idén 2,8 százalékkal várható a mutató emelkedése 19 uniós tagország adatai alapján – derült ki az idén 86. alkalommal megrendezett Euroconstruct kongresszuson.
A Buildecon által összefoglalt adatok szerint ezt követően 2021-ig a 19 országban átlagosan 1,6 százalákra lassul a növekedés, azonban jelentős eltérések várhatóak a V4-ek és a nyugat-európai országok piacai között. Ennek megfelelően Magyarországon 2019-ben is több, mint 10 százalékos növekedésre számítanak az európai kutatók (igaz 2020-ban csak 1,7 százalékra, 2021-ben viszont már újra 5,6-ra). Mivel Lengyelország, Csehország és Szlovákia is várhatóan hasonlóan teljesít, így a következő három évben a 19 vizsgált ország jelenleg 5 százalékát kitevő
V4-ek adhatják a kontinens fejlett területei teljes építőipari növekedésének 30 százalékát.
A Buildecon összefoglalója szerint az összeurópai lakáspiacon várhatóan 2019-ben megelőzik a felújítások az új lakásépítéseket és 2021-re a társasházak is előtérbe kerülnek a családi házakkal szemben. A Brexit várható hatásai miatt Németországban és Nagy-Britanniában is megtorpan majd az iroda- és középület-építés, viszont a mélyépítés átlagosan 2,5-5 százalékos éves növekedési ütemmel felveheti a kontinens építőipari motorjának szerepét.
Ezt a növekedést segíti majd a kedvező gazdasági környezet, illetve az Európai Bizottság infrastruktúrális programjai, az EU-s alapok és a nemzeti szintű programok is. Különösen az utak és vasutak felújítása húzza majd előre az ágazatot.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.