Lassul a magyar szakemberek kivándorlásának üteme és egyre többen költöznek haza, de ennél több kell a szakemberhiány enyhítésére.
Rekordszintű növekedésről számolt a Mapei Kft., az építőipari segédanyagokat gyártó vállalat belföldi árbevétele 16,319 milliárd forint volt 2018-ban. Ez 30,18 százalékos növekedés a 2017-es forgalomhoz képest. Egy évvel ezelőtt a növekedés 27,8 százalékos volt, ami szintén rekordnak számított.
„Az eredményben nagy szerepe van az építőipar lendületének, melyet sikeresen aknáztunk ki, köszönhetően az elmúlt évek hatékonyságjavító és piacépítő munkájának” – idézte Markovich Bélát, a Mapei Kft. ügyvezetője a cég közleménye.
A szakember szerint az építőipar dinamizmusa 2019-ben is ki fog tartani Magyarországon. Ezen belül a szakipar még erőteljesebb növekedést produkálhat. Mindez kedvező környezetet teremt, így 2019-ben is számottevő, kétszámjegyű erősödésre számít a vállalat.
A tervezett növekedés egyik fő forrása várhatóan az export lesz, melyet múlt év novemberében indított újra a vállalat, miután 2017-ben a megnövekedett belföldi kereslet miatt leállításra került. A kivitel újraindítását a vállalat gyártókapacitásának bővítése tette lehetővé. A 2,8 milliárd forintból Sóskúton épült új gyártósor jelenleg próbaüzemben működik.
Markovich Béla negatív trendként kiemelte a szakemberhiányt, amely továbbra is komoly fékező hatással bír. A szakember szerint nem számíthatunk javulásra 2019-ben, bár már látszanak kedvező tendenciák. „A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a bérnövekedés hatására lassul a szakemberek kivándorlásának üteme és egyre többen költöznek haza, de ez még nem elég a problémák enyhítésére” – mutatott rá a vezető. „Rövid távú megoldásként a nagyobb kivitelező cégek megpróbálják a munkaerőhiányt keletről, vagy akár a távolabbi országokból hozott vendégmunkásokkal pótolni.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.