A hazai piac kiszolgálására koncentráló építőipari gyártó 27,8 százalékkal növelte árbevételét az elmúlt évben.
2017-ben érte el eddigi fennállásának legnagyobb árbevételét a Mapei Kft. Az olasz tulajdonú hazai építőipari gyártó 2017-ben fordulatos év után ért el 12,53 milliárd forintnyi összforgalmat. A vállalat árbevétele 27,8 százalékkal növekedett – derül ki a cég közleményéből.
„Bíztunk benne, hogy az ágazat korábbi mélypontja után növekedés várható 2017-ben, azt azonban senki sem gondolta, hogy ez a növekedés ilyen mértékű lesz” – fejtette ki Markovich Béla, a Mapei ügyvezetője.
A több területen piacvezető vállalat idén a megemelkedett hazai kereslet miatt befagyasztotta az exportját, csak a magyarországi építkezésekhez ad el alapanyagot. Ezt addig fent is tartják, amíg sóskúti gyáruk tavasszal megkezdett bővítése be nem fejeződik. A 2,4 milliárd forintos fejlesztés a Market kivitelezésében valósul meg.
A Mapei piacértékelése szerint az áfacsökkentés és a kedvező hitelkonstrukciók egyaránt kedvezően befolyásolták az építési kedvet. A vállalat országos kereskedőhálózatának visszajelzései alapján egyre jobban érezhető a CSOK kedvező hatása is.
Markovich Béla szerint 2017-ben tetőzött a szakemberhiány, ugyanis a megnövekedett kereslet, illetve a munkaerő nehéz elérhetősége felhajtotta a munkadíjakat, melyek 30-40 százalékkal emelkedtek a múlt évben. „Mindez lassíthatja a szakemberek elvándorlását és idővel megindíthatja a külföldön dolgozó szakemberek hazatérését: egyre többen látják, hogy itthon is lehet jól keresni és nem kell a családjuktól elszakadniuk” – fejtette ki a vállalati vezető.
Az 5 százalékos lakásáfa továbbra is kedvezően befolyásolhatja az építési kedvet, 2018-ban és 2019-ben sorra épülnek majd az új lakások – mutat rá a sajtóközlemény. Ugyan számolni kell szakemberhiány, a magas építési költségek és az építőanyaghiány kedvezőtlen hatásaival, a vállalat optimizmusa töretlen, 10 százalék körüli növekedésre számítanak.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.