Az ágazat egyik legfontosabb éves eseményére külföldi előadók is ellátogattak.
Idén huszadik alkalommal gyűlt össze a hazai útépítő szakma a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) Nemzetközi Konferenciáján. A jubileumi rendezvényről az aszfaltipari vállalatokat összefogó egyesület Környezetvédelmi Munkacsoportjának vezetőjével, Lehel Zoltánnal beszélgettünk.
A szakember - aki egyben a HAPA-val azonos célterületű, de inkább a szabályozásban jeleskedő mérnöki szemléletű MAÚT közúti alelnöke, illetve a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke is - a Siófokban megtartott konferencián kedden tartott előadást.
Elmondta: nagy örömükre szolgált, hogy a HAPA rendezvényén az idén 25 éves MAÚT (a mozaikszó a Magyar Út- és Vasútügyi Társaságot takarja) bemutatkozhatott. A kollégák ismertették, hogy a társaság milyen komoly feladatot hajt végre: 2017-ben a szervezet közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződése értelmében megkezdte útügyi műszaki előírások (ÚME-k) megújítását. A szakma által legjobban várt három ÚME készítése már be is fejeződött. A régóta várt dokumentációk az aszfaltrétegekkel és az -alapanyagokkal, illetve a geodéziai ügyekkel kapcsolatosak, valamint több másik területen is folyamatban van a munka - fejtette ki.
A konferencián bemutatkozhattak még a HAPA éves Fiatal Mérnökök Fórumán díjazott szakmabeliek is. A 35 év alatti mérnökök így megtapasztalhatták, hogy milyen több száz ember előtt beszélni (a konferenciára rekordszámú, 330 résztvevő jelentkezett és ment el) és ezzel lehetőséget kaptak arra, hogy szakma vérkeringésébe is belekerülhessenek – fejtette ki Lehel Zoltán.
A témakörnél maradva rámutatott arra is, hogy a Magyar Közlekedési Konferencia mellett a HAPA rendezvénye a magyar útépítők legfontosabb találkozási helye. Itt a szakemberek minden évben megvitathatják a szakmai kérdéseket, illetve megerősíthetik a baráti kapcsolataikat is.
Siófokon a MAÚT szekciójában (melynek levezető elnöke Nyíri Szabolcs volt, aki egyben a MAÚT elnöke is) Lehel Zoltán mellett felszólalt még
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.