Az immár többször díjnyertes projekt a Market és a Strabag kivitelezésében született meg, amelyben üvegtetőkkel kapcsolták össze az új épületet a meglévő részekkel.
A budapesti Nádor utcában álló Közép-Európai Egyetem (CEU) új épületét még 2016-ban adták át, amely a Market Építő Zrt. és a Strabag közös munkájával valósult meg. Tavaly tavasszal felkerült a létesítményre az Építőipari Nívódíjat tanúsító tábla, melyet az ÉVOSZ évzáró közgyűlésén ítéltek oda a kivitelezőknek.
Most egy újabb elismeréssel díjazták az épület értékeit, ugyanis a Nők az építészetben (Women in Architecture) díjat idén Sheila O’Donnell, az ír O’Donnell + Tuomey építésziroda vezetőtervezője kapta a CEU Nádor utcai campusának koncepciójáért - számolt be az octogon.hu.
A zsűri az indoklásában kiemelte O’Donnell szenvedélyét és elkötelezettségét, melynek eredményeként tervből valósággá vált a CEU új campusa. Az értékelésben arra is kitértek, hogy O’Donnel hitvallása és az építészetben betöltött szerepe az építészhallgatók - kiváltképp a fiatal nők - példaképévé emeli.
Sheila O’Donnell, John Tuomey és a Teampannon tervei alapján az előadótermekkel, könyvtárral, irodákkal és kávézókkal felszerelt új épületet kötötték össze a már meglévő struktúrával. Az építészek üvegtetőkkel kapcsolták össze a belsőudvarokat, mellyel a pesti bérházak belsőudvarainak hangulatát igyekeztek megidézni, ezzel egységbe foglalva a régit és az újat. Ennek megfelelően a projekt egyik fő célja az volt, hogy egyetlen tágas, egybefüggő campust alakítsanak ki a már meglévő két épület újragondolásával.
A modern létesítmény megvalósítása különös körültekintést igényelt, mivel a legforgalmasabb belvárosi környezetben, az UNESCO világörökség területén található. A kivitelezésnél fontos szempont volt a környezettudatosság is, emiatt nagy szerepet kapott a tetőn kialakított növényzet, amely hozzájárul az épület energiatakarékos működéséhez.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.