Nemzetközi tudományos szimpóziumot rendezett a magyar szakmákat tömörítő nagymúltú társaság.
Idén 25 éves a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT), a jubileum kapcsán már eddig is több fontos eseményt tartottak az ünnepi évben – februárban a Budai Várban került sor a szervezet báljára, májusban ünnepi közgyűlésen találkoztak a szakemberek, majd a szakmával együtt a családokat ünnepelték a Vasúttörténeti Parkban. A szintén a jubileum kapcsán megszervezett nemzetközi tudományos szimpóziumot szeptember 17-18-án tartják meg, számos neves külföldi szakértő részvételével. A rendezvény főtámogatója a Duna Aszfalt Kft.
A kétnapos tudományos találkozó iránt vártnál is nagyobb volt az érdeklődés: 109 főt hívtak meg és még 117 regisztrálót fogadtak be, így összesen 226 részvevővel indult az esemény (többen is jöttek volna, de már beteltek a helyek). A rendezvényt dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár nyitotta meg, aki hangsúlyozta a szakmai szervezet súlyát és munkájának jelentőségét. Az államtitkár beszélt a kormány következő évekre tervezett fejlesztéseiről is, melynek során szavaiból kiderült: konzisztens szintű finanszírozásra számíthat az útépítés és a vasútépítés is.
Nyiri Szabolcs, a MAÚT elnöke ünnepi beszédjében elmondta: örömteli hír a résztvevők magas száma. Kifejtette: büszke a MAÚT által elvégzett negyedszázados munkára és arra is, hogy a szervezet jubileumára a szakma nemzetközi elitje is eljött.
„A világ legjelentősebb szaktekintélyei tartanak előadásokat arról, hogy hol tart ma a közlekedési szakma, milyen kérdések és milyen válaszok mozgatják jelenleg a világ szakembereit” – mutatott rá.
Lapunknak a helyszínen Rétháti András, a MAÚT irodavezetője azt hangsúlyozta: a szervezet a közlekedés műszaki és jogi oldalát segít összehangolni munkájával, melyet immár 25 éve végez.
A főként műszaki megközelítésű MAÚT munkájának eredményességét pontosan az is bizonyítja, hogy hosszú idő óta vesz részt sikeresen a szabványok előkészítésében – derült ki szavaiból. „Szakmai háttértámogatást nyújtunk, hogy a műszaki feltételrendszer és a jogi szabályok minél harmonikusabban együtt tudjanak élni” – fejtette ki a szakember.
„Örömteli meglepetés volt számunkra a konferenciára jelentkezők száma, de ha végignézzük az előadók sorát, szerénytelenség nélkül mondhatjuk azt, hogy világhírű professzorokat és gyakorló szakembereket tudtunk elhívni előadást tartani – mutatott rá. Később jelezte: a szervezetnek fontosak a nemzetközi kapcsolatok és a hasonló színvonalas konferenciák jövőbeli megrendezése is.
„A mérnöki tevékenység nemzetközi tevékenység” – mutatott rá, majd elmondta: jó lehetőség a különböző szakterületek képviselőinek az, hogy minőségi előadásokat hallgathatnak meg rokonterületek témáiban is. Mind az útépítő, mind a vasúti, mind pedig a hidászmérnökök jól járhatnak így – derült ki a beszélgetésből.
A konferencia első napját záró gálaesten a szakma kiválóságai kaptak díjat: Dr. Köllő Gábor munkásságát Milliarium Aureum, vagyis Aranymérföldkő plakettel jutalmazta a szakma, Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója pedig a MAÚT Vásárhelyi Boldizsár díját vehette át. A nemzetközi vendégek közül a francia Dr. Michel Virlogeux-t szintén elismerésben részesítették az esten: Clark Ádám díjat kapott.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.