Idén a Vasúttörténeti Parkban ünnepelte a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság 25. jubileumi évében a családok napját, közös eseményen a hetedik alkalommal megrendezett Hidak és Hídépítők Napjával.
Budapesten a hétvégén megtartották a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT) valamint a Hídépítők Egyesülete által közösen szervezett családi napot. A Vasúttörténeti Parkban egyszerre ünnepelték a MAÚT 25 éves jubileumát, illetve a hagyományok szerint évente megrendezett Hidak és Hídépítők Napját.
Az egész napos eseményen jelentős hangsúlyt fektettek a szakmák összes generációjának bevonására a közös ünnepbe. A MAÚT megalapításának 25. évfordulóját a Duna Aszfalt Kft. főtámogatásával hosszabb rendezvénysorozattal ünneplő szervezet elnöke, Nyiri Szabolcs beszédjében elmondta: az esemény különlegesen jó hangúlatú, már csak a jelenlevők számából kiindulva is.
„Azt szeretnénk, ha a szakmánkhoz kapcsolódó minden ember, gyerek nem csak azt látná, hogy a szülei reggel elmennek dolgozni és este visszajönnek, hanem észrevennék a szakmában rejlő szépségeket is” – emelte ki a szakember. Kifejtette: bízik abban,
hogy minden korosztályból sok embert tudnak megszólítani, megéreztetni velük, hogy érdemes tovább vinni a szüleik, nagyszüleik szakmáját.
Az apáról-fiúra, anyáról-lányra szálló szakmaszeretet nagyon fontos az összegyűlt nagy utas, vasutas, hidas családnak – tette hozzá.
Nyíri Szabolcs lapunknak korábban adott interjújában kifejtette: 2019 az útügy éve. Ennek kapcsán
A közös eseményen Nyiri Szabolcsot követve Dombóvári Éva megnyitotta a hetedik Hidak és Hídépítők Napját (melyről tavaly és 2017-ben is beszámolt lapunk). A Hídépítők Egyesületének főtitkára beszélt a szakmai hídépítő versenyről is, mely fontos szerepet játszott az eseményen: hangsúlyozta a vetélkedő több éves múltját és azt is, hogy a teljes szakma részt vesz benne. Az A-Híd Zrt. főtámogatásával megvalósuló hídépítő-nap szponzorai között többek között a speciális mélyépítéssel foglalkozó HBM Kft. is, akik VR-szemüveges programjukat is bemutatták.
A MAÚT 25 családi nap fővédnöke, Fónagy János államtitkár elmondta: a Vasúttörténeti Parknál jobb helyszínt egy ilyen szakmai családi napra aligha találhattak volna. Nincs annál jobb, mint kollégákkal együtt ünnepelni – mutatott rá.
Az államtitkár visszaemlékezett a MAÚT megalapításának körülményeire és a szervezet szerepére az útépítési munkák szerződéseinek szabványosításában. Az egyesület nemzetközi színvonalú munkája mellett, a történelmére és beágyazottságára is méltán büszke lehet – mutatott rá, illetve kiemelte az egyesületen belül zajló vasúttal kapcsolatos munka jelentőségét is.
A MAÚT az 1990 után alapított szervezetek közül az egyik legkomolyabb szakmai bázissal bír
– fejtette ki.
Ezt követően Nyúl Zoltán, a BKK stratégiai igazgatója méltatta a Hidak és Hídépítők Napját, Tarlós István főpolgármester nevében. Elmondta: számos fontos munka zajlik csak Budapesten a szakma szempontjából: külön kiemelte a Lánchíd felújítását is.
Sal László, a Hídépítők Napja főtámogatójaként jelen levő A-Híd Zrt. vezérigazgatója felszólalásában rátért Nepomuki Szent János napjának jelentőségére is. A hidak és hídépítők védőszentjének tiszteletére a vállalat minden évben restauráltat egy Szent János-szobrot, (idén május 12-én, Csömörön avatták fel a felújított műalkotást, melyet most jelképesen újból átadtak). Rámutatott a hagyománnyá vált szoborfelújítás múltjára és arra is, hogy tavaly az államhatárt átlépve, a Felvidéken adtak át egy restaurált szobrot.
„Minden szenvedélybeteg terápiájában szerepel az a kifejezés, hogy jöttem, hogy kapjak, maradok, hogy adjak” – mondta el válaszként egyéni hasonlattal élve Bokros Levente csömöri plébános. Akik adnak, azok azt jelenti, hogy kapnak is és meg kell köszönni mindenkinek, aki felvállalta, hogy így segít – emelte ki.
A teljes napos családi rendezvényen ezt követően többek között íjászatra, tészta- és deszkahidak építésére, valamint betonmixerek és úthengerek kipróbálására is lehetőségük volt a résztvevőknek.
A látványos hídépítő-versenyt követően a gyönki Harmónia Rend-Band is lépett fel. Lehel Zoltán, a MAÚT közúti alelnöke és az Duna Aszfalt innovációs főmérnöke elmondta: a vállalat 2013 óta folytat jelentős társadalmi felelősségvállalási programot, melynek alappillérei közé tartozik a tehetségek, a gyermekek és az egészséges életmód támogatása is, melyeknek a kórus teljes mértékben megfelel. A Harmónia Rend-Bandet a Duna Aszfalt a 2018-as Mérnökbálon ismerte meg és nem sokkal utána bele is vonta CSR-programjába..
A vállalat azóta fel is újította a gyermekek próbaterméül szolgáló gyönki iskola tornatermét, melyet tavaly szeptemberben adtak át.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.