Az építőanyagok keresletét a lakásépítések felfutása húzza, kiemelkedő növekedés van a betonadalékszer és az ipari padló termékvonalán.
Az év első kilenc hónapjában a Mapei Kft. exportbevételei meghaladták a 200 millió forintot, belföldi forgalma pedig 14,6 milliárd forint volt, 20 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - derült ki az építőipari segédanyagokat gyártó cég közleményéből.
Tavaly a társaság egész éves belföldi árbevétele volt 16,319 milliárd forint, amivel megdöntötte addigi rekordját. Mindezeket figyelembe véve minden bizonnyal újabb rekord következik a magyarországi Mapei történetében.
A vállalat minden termékvonal egyenletesen jó teljesítményt mutatott, kiemelkedő növekedés a betonadalékszer és ipari padló vonalakon volt.
A Maoei Kft. exportja a tavalyi gyártási kapacitáshiány miatti alacsony bázisnak közel nyolcszorosára nőtt. Mint ismert, a szerb, román, szlovén és horvát piacokra szállító társaság 2017-ben befagyasztotta az exportját a megnövekedett hazai igények zavartalan kielégítése érdekében.
A közleményben Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője így értékelt: "Sikerült eredményesen kiaknáznunk a gazdaság lendületét. Az ágazat teljesítménye tovább növekszik, jóval a tavalyi év szintje fölött van. Az iparágat az út- és vasútépítés, az állami magasépítési beruházások, valamint a cégek beruházásai húzzák."
Hozzátette, a szerkezeti építőanyagok szempontjából nagyon jelentős a hatása a lakásépítések felfutásának. Ugyan jelentkeznek lassulásra utaló jelek, de ezek még gyengék.
Markovich Béla szerint az építőipar aktuális problémája a munkaerőhiányból fakadó kapacitáshiány. A munkaerőhiány miatt a szakemberekre nagyobb teher hárul, már sok helyen mutatkoznak a túlterheltség jelei is.
További problémákat okoz, hogy a vállalkozók egy része nem tud a munkákra nemet mondani. Túlvállalják magukat, csúsznak a határidővel, és a munkák egymásra torlódnak.
"A társadalom lassan beletörődik, hogy ennyi szakemberünk van" – véli a Mapei Kft. ügyvezetője. "Hozzászokunk ahhoz, hogy ma már nem lehet leakasztani a szakembereket a szögről. Az építkezők egy kicsit jobban előkészítik az építkezést, jóval előbbre terveznek és kevésbé árérzékenyek."
A szakember szerint az euró magas árfolyama miatt az év végéig újabb áremelések várhatók, ugyanis sok hazai gyártású termék nyersanyaga származik külföldről. Ennek ellenére a cég várakozásai szerint az építőipar növekedési üteme, ha lassuló ütemben is, de biztosan kitart az év végéig.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.