A látványos kiemelést 15 darab egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd el a KÉSZ Csoportba tartozó Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei.
November végén beszámoltunk róla, hogy sikeresen partra vontatta az elsüllyedt magyar gőzhajót a KÉSZ Csoportba tartozó Ma-Hard Vízépítő Kft. Most a legfrissebb sajtóközleményből kiderült, hogy hamarosan ki is emelik a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajót, a Szőke Tiszát.
A több hónapos technikai felkészülés befejeződött, a hajótest kiemelését heteken belül elkezdi a vállalat. A szakemberek tavaly októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása. A kiemelést óriási ballonok segítségével fogják megoldani.
Jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. A földmunkák mostanra elkészültek, jelenleg a bekötési pontok kialakítása zajlik a hajótestben és a parton – derül ki a közleményből.
A látványos kiemelést 15 darab egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra helyezést.
„A ballonokat külön erre a célra gyártattuk, hiszen a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültségeket igényel” - mondta el Heizler Tamás, a Ma-Hard Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.
„A közel 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe. Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük a munkát” – mondta el az ügyvezető.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.
Az alapítvány bízta meg a Ma-Hard Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. 2019 októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlanak.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.