A projekt jelentős segítséget nyújthat a munkaerőhiány okozta problémák kezelésében, valamint a mélyépítés nyugati országokhoz való felzárkóztatásához is.
Építőipari munka automatizálásának, digitalizációjának kutatására és fejlesztésére, valamint a projekt nyomon követésére nyert mintegy egymilliárd forint támogatást a Strabag Építőipari Kft. vezette konzorcium a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatására kiírt pályázatán. A konzorcium tagjai még a Duna Aszfalt Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME).
A pályázatra benyújtott projekt összköltsége 2,1 milliárd forint, amelyből a vissza nem térítendő támogatás 995,3 millió forint.
Az innovatív építési megoldásokat alkalmazó infrastrukturális projekt célja az építőipar megnövekedett igényeinek kiszolgálása, a munkaerőhiány leküzdése, a kivitelezés minőségének javítása, a költségek és a munkaidő csökkentése.
A projekt megvalósításával jobb minőségű lineáris létesítmények kivitelezése valósulhat meg, továbbá jelentős segítséget nyújthat a munkaerőhiány okozta problémák kezelésében.
A modern digitális technológiák alkalmazásával nemcsak munkaerőt spórolhatunk meg, hanem nagyobb erőforrásra tehetünk szert.
A korszerűsítést és a hatékonyság növelését támogató programmal a fiatalok számára is vonzóbbá tehető az építőipar, új jövőképet teremthet az ágazatnak. A projekt során létrejött eredménytermékek és tapasztalatok később az oktatásban is felhasználhatók.
Az innovatív építőipari folyamatok fejlesztése már több európai országban is elindult, ugyanakkor nem elégendő ezek teljes egészében való átvétele. Fontos az eddigi tapasztalatok átültetése a hazai építőipari viszonyokra, és szükséges a saját fejlesztési irányok kidolgozása is.
A projekt során használt és kifejlesztett technológiák mind a hazai építőipar sajátosságainak megfelelően, mind pedig az eddigi külföldi szakismeretek figyelembevételével kerülnek kialakításra.
A digitális adatcserén alapuló folyamatok európai szinten a magasépítésben már jóval elterjedtebbek, mint a mélyépítésben, azonban több tagország is célul tűzte ki, az infrastrukturális projektekre történő adaptálását is.
A projekt megvalósításával lehetőség nyílik arra, hogy hazai építőiparban is megkezdődhessen a nyugat-európai országokhoz hasonló (például német BIM-bevezetés) vizsgálati és kutatási mintaprojekteken alapuló, épületinformációs modellezés bevezetése.
A kifejlesztett prototípusok alkalmasak lesznek a hazai innovatív építőipar alapjainak megteremtésére, továbbá az elvégzett kutatásokkal és vizsgálatokkal lehetőség nyílik a projektben részt vevők speciális tudásának fejlesztésére.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.