Többek közt tetőpanelt, oszlopokat, hídelemeket is fog gyártani a biharkeresztesi Viastein Kft., mely a paksi bővítés partnerévé válhat.
A Bayer Construct Zrt. cégcsoportjához tartozó Viastein Kft. biharkeresztesi térkőgyártó üzemében tett látogatást Süli János, a paksi atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter - derült ki a haon.hu cikkéből. A politikus elmondta, az országot járva olyan cégeket keres fel, melyek a paksi bővítés beszállítói lehetnek majd.
Ahogy arról már többször beszámoltunk, a magyar tulajdonban levő Bayer Construct cégcsoportja az építőipar teljes vertikumának lefedésére törekszik, ennek keretében már eddig is több gyártóüzeme épült fel. A stratégia részeként Biharkeresztesen az európai színvonalat képviselő térkőgyár mellett épült fel egy betonelem előregyártó üzem, amelynek hamarosan elindulhat a próbaüzeme.
A fenti két üzem, illetve a 2019-ben Sóskúton átadott Bay-Iron vashajlító üzeme mellett a cégcsoport egy további üzemmel beruház a gyártás területén: szintén Biharkeresztesen épül a Viastein Kft. falazóelemgyár üzeme is.
A haon.hu cikkéből kiderül, a Viastein Kft. biharkeresztesi üzeme a város ipari parkjában, huszonhét hektáros területen működik. Bognár Zoltán, ügyvezető igazgató elmondta, 2016 októberében kezdték el a telephely kialakítását, a térkőgyár 2017 júliusában állt üzembe.
"A betonelemgyártó részlegünk a következő hónapban kezdi meg működését" - tette hozzá. "Különböző betonelemeket fogunk gyártani, többek közt tetőpanelt, oszlopokat, hídelemeket; mindazt, amit előregyártásban meg lehet csinálni. Minden feltételünk megvan hozzá, hogy akár a paksi üzem bővítésének is a beszállítói legyünk. Jelenleg 120 embert foglalkoztatunk; ha teljes kapacitással működünk majd, 350-380 dolgozónk lesz" – mondta el a lapnak Bognár Zoltán.
Süli János a térkőgyártó üzemben tett látogatásán elmondta, arról is tárgyaltak a cég vezetőivel, hogy milyen hosszú távú együttműködés valósulhat meg. "Alapvetően az orosz fél versenyeztet, s minden vállalkozót ő választ ki" - hangsúlyozta a miniszter. "Ugyanakkor szívesen ajánlunk neki lehetséges beszállítókat, akiket aztán maga is felkereshet. Így akár ez a biharkeresztesi cég is a paksi bővítés partnere lehet."
Hozzátette, azon dolgoznak, hogy a nagy amerikai, francia és német beszállítók mellett egyre nagyobb számban tudjanak hazai vállalkozások is bekapcsolódni a Paks II. projektbe. "Ráadásul a beruházás klímavédelmi szempontból is rendkívül fontos Magyarország számára, hiszen az Európai Unióban atomerőművek segítségével termelik meg a legtöbb tiszta villamos energiát" – tette hozzá.
A miniszter azt is megjegyezte, hogy Biharkeresztestől Paks csak látszólag van messze, autópályán könnyen elérhető a dunántúli település.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.