2021.08.04, Szerda

Hirdetés

Mi okozza a drasztikus áremelkedéseket az építőipari termékeknél?
illusztráció - Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Mi okozza a drasztikus áremelkedéseket az építőipari termékeknél?

magyarepitok.hu

2021.06.23. 15:12 - Hegedűs Gergely

Erre az egyre égetőbb kérdésre számos figyelemre méltó válasz érkezett az újHÁZ Centrum sajtóeseményén, amelyen az is kiderült, hogy a drágulás ellenére a magyarok körében komoly felújítási láz uralkodik.

Hirdetés

Az idei év egyik meghatározó motívumát a felújítások képezik az építőiparban – derült ki az újHÁZ Centrum szerdai sajtóeseményén. A magyar tulajdonban levő építőanyag-kereskedelmi hálózat - melynek az egyik legnagyobb tagja a Merkbau Zrt., nagyjából 9-10 százalékos forgalmi részaránnyal – a budapesti sajtótájékoztatón a hagyományos trendriportját tartotta meg, amelyből minden évben kettőt szokott megrendezni.

Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu


A lakásfejlesztési célok itthon és az unióban is jelentős felhajtó erővel bírnak

Az idei első trendriport témáját a felújítások képezték, az újHÁZ Centrum által elvégzett átfogó elemzés eredményeit Dr. Rázsóné Szórády Csilla, vezérigazgató ismertette a sajtóeseményen. Előadásában emlékeztetett, a magyar lakásállomány állagának megőrzéséhez a több mint 4 millió otthont 100 évente kellene megújítani, ami évi 40 ezer új lakást jelent – ettől azonban még messze vannak a hazai adatok.

Dr. Rázsóné Szórády Csilla


A magyar kormány elmúlt években hozott intézkedései egyértelműen támogatják a lakásfejlesztéseket, ami ugyanakkor az Európai Unióban is nagy hangsúlyt kap. Az EU-ban ugyanis kimondott cél a lakásfelújítások megduplázása, ami főleg energetikai fejlesztést jelent.

Utóbbi szempont hazánkban is jelen van, hiszen az új építésű épületekkel szemben az elvárás a közel nulla energiaigény – ennek akkor is jelentős felhajtó ereje van, ha ezt a követelményt másfél évvel elhalasztották, így végül csak 2022 június 30-án lép életbe.


Fa és acél: egyelőre azt sem látják, hogy egyáltalán mikor lesz anyag

A vezérigazgató beszédében számos egyéb olyan tényezőt felsorolt, amely erősíti a keresletet, ám ezzel együtt jelezte, az idén tapasztalható drasztikus áremelkedés az építőipari anyagok terén elsősorban nem ennek köszönhető. „Az egyik fontos tényező, hogy a folyamat nem általános, hanem bizonyos termékekre érvényesül. Továbbá rengeteg olyan tényező van a kereslet mellett, ami az árakat befolyásolja, elég csak az árfolyamokra gondolni.

Ugyanakkor, ami idén leginkább rányomta a tapasztalataink szerint bélyegét az árakra, az az alapanyaghiány.”

Az elemzésből kiderült, az ellátási láncon belüli nehézségeket, illetve megnövekedett szállítási időket eredményezett a BASF vegyiüzem leégése: a németországi gyárban egyes építőkémiai termékek alapanyagait állították elő egész Európának, de azon kívüli országoknak is. Hasonló gondot okozott az Evergiven hajó megfeneklése is a Szuezi-csatornában, ami a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalán okozott gondokat. A járványhelyzet hatására pedig a konténerbérlés, a tengeri szállítás költségei is növekedtek.

Mindezt fokozza, hogy az egyes nemzetek (pl. USA és Kanada, Kína és Ausztrália) közötti konfliktusok miatt megnőtt a fa és az acél ára. „A fa és acél árnövekedésének még csak a végét sem látjuk” - tette hozzá őszintén a vezető. „Egyelőre azt sem látjuk, hogy egyáltalán mikor lesz anyag.” Hangsúlyozta, ezek a folyamatok a szállítási időket is jelentősen növelik, amire minden szereplőnek számítania kell a tervezés során az építőiparban.


Az egyik termék drasztikusan drágul, a másik ára semmit nem változik

Dr. Rázsóné Szórády Csilla a kereskedelmi lánc forgalmi adataira is kitért, jelezve, hogy idén eddig egy jelentős élénkülést tapasztaltak, ami a tavalyi kivárás után előre látható volt, és aminek a legfőbb oka az igért otthonteremtési támogatások elindulása. A vásárlások irányultságát is bemutatta: az újHÁZ forgalmi adatai szerint fókuszba kerültek a tetőfelújítások, a másik slágert pedig a külső és födém szigetelések jelentik.

Szavaiból az is kiderült, az újHÁZ forgalma három és félszeresére nőtt az elmúlt tíz év alatt, mára a hálózata több mint 80 kereskedést foglal magába. A vállalat tavalyi árbevétele 71,263 milliárd forint volt. Ez a forgalom idén eddig 23 százalékkal tovább nőtt, ennek nagyobb része mennyiségi növekedés kisebb része pedig az áremelkedésnek köszönhető.

Utóbbival kapcsolatban újra hangsúlyozta, nem tudnak kiemelni egyetlen tényezőt, ami a drágulást okozza: „Komplex összefüggések és világméretű folyamatok állnak a hátterében.” Hozzátette, az általuk forgalmazott számos termékkörben nem volt markáns emelkedés, vagy egyáltalán nem is volt emelkedés.  


A leginkább népszerű cél a festés és tapétázás

Az előadás második felében az újHÁZ által elvégzett reprezentatív kutatás eredményeiről is beszámolt, amit több mint ezer vásárló megkérdezésével készítettek. Ennek egyik legfőbb eredménye, hogy Magyarországon a lakosság közel fele, 49 százaléka tervez lakás- vagy házfelújítást egy éven belül. A felújításra készülők között a leginkább népszerű cél a festés és tapétázás, a megkéredzettek több mint fele ezt tervezi. Emellett közel harmaduk burkolat- vagy nyílászárócserébe, valamint szigetelési munkálatokba is belevágna.

A renoválni vágyók átlagosan 2,4 millió forintos beruházással kalkulálnak, harmaduk pedig a finanszírozásához igénybe veszi majd az állami Otthonfelújítási Támogatást is.

Galéria

Iparági híreképítőiparépítőipari alapanyagokMerkbau Építőipari és Kereskedelmi Zrt.újHÁZ Centrum

Hirdetés

Hírlevél

Hirdetés