A Mapei tiszta szilán hatóanyagú Planiseal WR termékeit a nedvesség távoltartására használják.
A beton a legnagyobb tömegben felhasznált építőanyag, ám nem örök. Számos hatás képes károsítani, mint például a fagyás, az olvadás, a koptatás vagy különböző károsító vegyületek. A vasbeton még érzékenyebb, ugyanis nemcsak a betont, hanem az acélt károsító tényezők is tönkre teszik, úgy, mint a víz (rozsdásodás) vagy a kloridok, melyek például az útszóró sózásból eredhetnek.
A számos károsító tényező közül soknak van köze a vízhez vagy maga a víz. A víz megfagyva károsít vagy az általa szállított vegyületekkel.
Ha tehát a vizet távol tudjuk tartani a betontól, akkor a beton és vasbeton szerkezetek tartósságát megnövelhetjük, járulékos hatásként pedig a szárazabb felületen az esztétikai hibákat okozó mohásodást és a penészfoltok kialakulását is csökkenthetjük.
A nedvesség távoltartására a felületi bevonatokon kívül a látszóbeton felületi megjelenését megőrző hidrofóbizáló anyagokat is használhatjuk. Ezen termékek nem képeznek egybefüggő filmet, hanem a betonpórusok felületét teszik víztaszítóvá, és biztosítják a beton páraáteresztő képességét is.
A hidrofóbizáló anyagok hatásossága több tényezőtől is függ. Ezek:
Hidrofóbizálásra a szilán és a sziloxon a két leggyakrabban használt vegyület. A szilán ezek közül a kisebb molekulájú, ezért lényegesen jobb behatoló képesség jellemzi, ami nagyon előnyös tulajdonság.
A jobb minőségű betonok szívóképessége a beton magas fokú tömörsége miatt kicsi. Ezeknél a betonoknál a hatóanyag koncentrációja sokat számít, a magasfokú behatoláshoz magas koncentrációra van szükség. Alacsony minőségű, magas pórustartalmú betonoknál ez a különbség kisebb. A beton magas nedvességtartalma is hátrányosan befolyásolja a hatóanyag beszívódását, ezért alapvetően
száraz betonokat lehet jól hidrofóbizálni.
A felhordott anyag mennyisége és az érintkezés időtartama is arányos a beszívódás mélységével: minél több anyagot hordanak fel, és az minél lassabban párolog, annál mélyebb lesz a beszívódás. A sűrű, gél állagú termékek mindkét szempontból jobban teljesítenek.
Az eltérő igények és körülmények eltérő megoldást kívánnak. Alacsony minőségű betonok esetében az alacsonyabb hatóanyag tartalmú, rövid érintkezési idejű (folyadék állagú) termékek is használhatók, míg magas minőségű, kis pórustartalmú betonoknál a magas koncentrációjú anyag kötelező.
Érdemes gél állagú, hosszú érintkezési idejű anyagot választani. A Mapei tiszta szilán hatóanyagú Planiseal WR termékei teljes választékot nyújtanak a felhasználóknak.
Planiseal WR 40
Tulajdonságok:
Alacsony viszkozitású folyadék -> Rövid-közepes érintkezési idő
Aktív anyag tartalom: 40%
Behatolási mélység: < 10 mm (I. osztály)
Kloridbehatolás elleni védelem: nem
Alkalmazás:
Ecsettel vagy alacsony nyomású permetezővel
Felhasználási terület:
Betonpadlók
Erkélyszélek, szegélyek
Előregyártott elemek
Általános kül- és beltéri vasbeton elemek
Planiseal WR 100
Tulajdonságok
Alacsony viszkozitású folyadék -> Közepes érintkezési idő
Aktív anyag tartalom: 100%
Behatolási mélység: < 10 mm (I. osztály)
Kloridbehatolás elleni védelem: igen
Alkalmazás
Ecsettel vagy alacsony nyomású permetezővel
Felhasználási terület:
Hidak és felüljárok pillérei, szegélyei
Betonpadlók
Erkélyszélek, szegélyek
Előregyártott elemek
Általános kül- és beltéri vasbeton elemek
Alaptestek
Előregyártott elemek
Planiseal WR 85 Gel
Tulajdonságok
Viszkózus gél -> Hosszú érintkezési idő
Aktív anyag tartalom: 85%
Behatolási mélység: ≥ 10 mm (II. osztály)
Kloridbehatolás elleni védelem: igen
Alkalmazás
Airless szórással vagy hengerrel
Felhasználási terület:
Hidak és felüljárok pillérei, szegélyei
Betonpadlók
Erkélyszélek, szegélyek
Előregyártott elemek
Általános kül- és beltéri vasbeton elemek
Alaptestek
Előregyártott elemek
A kloridok behatolására vonatkozó európai szinten elfogadott vizsgálati módszer nincs, azonban az észak-európai országok alkalmaznak egy minősítési módszert (NT Build 515). Ezen vizsgálat egy 0,45 V/C tényezőjű, 15%-os kloridtartalmú folyadékban vizsgálja a kloridok behatolását. A vizsgálat eredménye alapján
mind a Planiseal WR 100, mind a Planiseal WR85 Gel nagy mértékben csökkenti a kloridok behatolását a betonba, ezért ezen termékek sóterhelésnek kitett szerkezetek védelmére is alkalmasak, legyen az akár tengerparti környezet, akár útszóró sóknak kitett szerkezet.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.