A hallgatók az M44-es Tiszán épülő különleges ekhósszekér alakú hídjához és a Pápát a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő 83-as út építkezésére is ellátogattak, az estéket pedig sör- és borkóstolók zárták.
Miután a Duna Group Szabadegyetem már tavaly is hangsúlyos sikerrel zárult, a vezető magyar infrastruktúra-fejlesztő cégcsoport a folytatás mellett döntött. Így múlt hét csütörtöktől szombat estig három napon át vehettek részt a hallgatók változatos elméleti és gyakorlati szakmai programokon, illetve kapcsolódhattak ki közösen egy-egy nap végén emelkedett hangulatban. Mivel az ország összes építőmérnök-képzéséről, így:
is részt vettek az infrastruktúraépítő szakma iránt érdeklődő hallgatók az eseményen, sokan itt ismerhették meg egymást és azt a kört, melyben karrierjüket töltik majd el.
Az első nap a fővárosi Kármán Tódor Kollégiumban indult, ahol a 70 résztvevőt a szakma legfrissebb trendjeit bemutató szakmai előadások előtt a Duna Group tulajdonosa, Szíjj László köszöntötte.
Szíjj László külön megköszönte a diákoknak, hogy elfogadták a meghívást, és kifejtette: örömmel fogadja az élénk érdeklődést, ami az építőipari szabadegyetemet övezi.
A hallgatók kérdéseire válaszolva a Duna Aszfalt három évtizedes történetéről és a fejlődéshez szükséges alapértékekről is beszélt.
Az esemény főszervezője, Kincses Péter felszólalásában már előrevetítette, hogy a digitális építőiparon lesz az esemény hangsúlya, melyben az infrastruktúra építés területét tekintve a Duna Csoport élen jár.
Ezt követően az előadásokon az európai szinten is egyedülálló zalai tesztpályáról, a 83-as út projektjéről és a Duna Csoport által végzett hídépítésekről is szó esett. (A cégcsoport jelenleg az M4-es és az M44-es Tisza-hídjain, a budapesti Déli összekötő vasúti híd rekonstrukcióján és a Kalocsa-Paks Duna-híd építkezésén is dolgozik.)
A második napon a Duna Group (és egyben Magyarország) egyik legkorszerűbb aszfaltkeverőtelepére látogattak el Tét mellé, mely a szomszédos 83-as, Győr-Pápa gyorsforgalmi út építkezését is ki fogja szolgálni. Itt a hallgatók részletesen megismerkedhettek a munkafolyamatokkal, megtudhatták mennyi lépésen kell végigmenni a tökéletes aszfaltig, és a labor feladataiba is betekintést kaptak.
Ezt követően az úttörő jelentőségű digitális építkezési technológiát, az InfraBIM-et alkalmazó 83-as útépítésre látogattak el, ahol a Duna Aszfalt építi a 2x2 sávos pálya Pápa és Tét közötti részét.
Itt a hallgatók beülhettek a gépekbe és megtapasztalhatták azt is, hogy milyen az útépítés terepen.
A 30 fokos nap zárásaként a szabadegyetem csapata az etyeki Hernyák Birtokon lazított egy hűvös pincelátogatással és egy hangulatfokozó borkóstolóval, majd kifejezetten emelkedett hangulatban tértek vissza Budapestre, ahol folytatódott a kikapcsolódás.
Másnap a lelkes esti szórakozás ellenére is jó hangulatban jelentkeztek a hallgatók reggel fél 8-kor az induláshoz: ekkor az M44-es látványos, ekhós kialakítású, szinte már teljesen elkészült tiszaugi hídjára mehettek fel, illetve a közeli lakiteleki aszfaltkeverőtelep laborjában ismerkedtek meg a Duna Group innovációjának újabb spektrumaival. A szakmai programok végével délután háromkor már a Kecskeméti Sörmanufaktúrába indultak, megtanulhattak helyesen sört kóstolni és a folyékony kenyér elkészítésének módjába is betekintést nyerhettek. Ezt követően pedig egyre felfokozottabb hangulatban vehették át a szabadegyetem elvégzését igazoló okleveleiket.
A hallgatók is lelkesek voltak az eseményen: Kovács Áron, az Óbudai Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karról többek között a helyszíni gyakorlat jelentőségét emelte ki. Szavaiból kiderült:
a program azért remek lehetőség az építőmérnök hallgatók számára, mert közvetlenül a terepen tudtak tapasztalatot szerezni arról, hogy a munkájuk során hogyan fognak dolgozni, amire az egyetemen nem mindig van lehetőség.
Többen hangsúlyozták a szakmán belüli ismerkedés szerepét is: Csatári Bernadett (szintén Ybl) említette, hogy lehetősége volt jövendőbeli lehetséges kollégáival találkozni, mivel a többi egyetem infrastruktúra mérnök hallgatói is eljöttek.
Selinger Tamás (NKE Víztudományi Kar) kifejtette pedig többek között, hogy annak örült talán a legjobban, hogy az útépítés Európában is magasnak számító színvonalával találkozhatott Magyarországon.
„Az volt a nagyon nagy plusz nekem, hogy saját szememmel láthattam, hogy a magyarországi útépítés és technológia egy olyan színvonalat képvisel, amit még én se gondoltam volna” – fejtette ki, illetve hozzátette: itt olyan magas színvonalú projekteket látott, amikről az átlagember nem gondolná, hogy hazánkban zajlanak.
A szakmán kívül a szórakozás is szóba került, bár a hallgatók végül nem tudták eldönteni, hogy a sör-, vagy a borkóstolót élvezték-e jobban.
Kincses Péter főszervező a rendezvény végén a magyarepitok.hu-nak elmondta: „a Szabadegyetem fő céljait határozottan úgy látom, hogy elértük. Sikerült bemutatnunk, hogy az infrastruktúraépítés a Duna Csoportnál mennyi izgalmas projektet jelent, illetve létrehoztunk egy olyan rendezvényt,
ami egyedülálló az országban és a szemünk előtt válik hagyománnyá, a jövő építőmérnökeinek közös értékévé.”
Kincses Péter szerint „a felnövő infrastruktúramérnök generáció már egy egészen új vonalat képvisel, számukra a digitális megoldások már a hétköznapok részei, számukra könnyen érthetőek az innovatív megoldások, melyek a jövő kulcsai a magyar cégek fejlődése szempontjából.”
A hosszú hétvége lebonyolítása után nyilatkozó, de ennek ellenére lelkes szakember külön hangsúlyozta azt, hogy szeretné kiemelni a Duna Csoport munkavállalóinak a rendezvénybe feketetett energiáit.
„Mindenki rendkívül felkészült volt, méltón mutatták be, hogy egy olyan, több mint 1700 főnyi munkavállaló mellett is családias hangulatú vállalkozás látta vendégül a fiatalokat, amely abszolút vonzó lehet számukra is.”
Végül Kincses Péter emlékeztetett: a tavalyi Szabadegyetem után létrehozták a Duna Group Tehetséggondozást is, melyet már az elindulásnál nagy érdeklődés kísért. „Az idei szabadegyetem után egyértelműen úgy gondolom, hogy még nagyobb lesz az érdeklődés a tehetséggondozási program iránt is” – fejtette ki.
Az eseményt a magyarepitok.hu kiadója, a Regon Média Zrt. szervezte meg a Duna Group megbízásából.
Egy 2,5 köbméteres kényszer-keverővel, továbbá négy, egyenként 100 tonnás cementsilóval bővült a gyártási kapacitás.
Az MVM Hálózat több mint 200 kilométeres szakaszon fejleszti áramhálózatát, ennek a projektsorozatnak a részeként feszítették ki a Szentes közelében a Tisza felett 50 méteres magasságban átívelő távvezetéket is.