A hallgatók az M44-es Tiszán épülő különleges ekhósszekér alakú hídjához és a Pápát a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő 83-as út építkezésére is ellátogattak, az estéket pedig sör- és borkóstolók zárták.
Miután a Duna Group Szabadegyetem már tavaly is hangsúlyos sikerrel zárult, a vezető magyar infrastruktúra-fejlesztő cégcsoport a folytatás mellett döntött. Így múlt hét csütörtöktől szombat estig három napon át vehettek részt a hallgatók változatos elméleti és gyakorlati szakmai programokon, illetve kapcsolódhattak ki közösen egy-egy nap végén emelkedett hangulatban. Mivel az ország összes építőmérnök-képzéséről, így:
is részt vettek az infrastruktúraépítő szakma iránt érdeklődő hallgatók az eseményen, sokan itt ismerhették meg egymást és azt a kört, melyben karrierjüket töltik majd el.
Az első nap a fővárosi Kármán Tódor Kollégiumban indult, ahol a 70 résztvevőt a szakma legfrissebb trendjeit bemutató szakmai előadások előtt a Duna Group tulajdonosa, Szíjj László köszöntötte.
Szíjj László külön megköszönte a diákoknak, hogy elfogadták a meghívást, és kifejtette: örömmel fogadja az élénk érdeklődést, ami az építőipari szabadegyetemet övezi.
A hallgatók kérdéseire válaszolva a Duna Aszfalt három évtizedes történetéről és a fejlődéshez szükséges alapértékekről is beszélt.
Az esemény főszervezője, Kincses Péter felszólalásában már előrevetítette, hogy a digitális építőiparon lesz az esemény hangsúlya, melyben az infrastruktúra építés területét tekintve a Duna Csoport élen jár.
Ezt követően az előadásokon az európai szinten is egyedülálló zalai tesztpályáról, a 83-as út projektjéről és a Duna Csoport által végzett hídépítésekről is szó esett. (A cégcsoport jelenleg az M4-es és az M44-es Tisza-hídjain, a budapesti Déli összekötő vasúti híd rekonstrukcióján és a Kalocsa-Paks Duna-híd építkezésén is dolgozik.)
A második napon a Duna Group (és egyben Magyarország) egyik legkorszerűbb aszfaltkeverőtelepére látogattak el Tét mellé, mely a szomszédos 83-as, Győr-Pápa gyorsforgalmi út építkezését is ki fogja szolgálni. Itt a hallgatók részletesen megismerkedhettek a munkafolyamatokkal, megtudhatták mennyi lépésen kell végigmenni a tökéletes aszfaltig, és a labor feladataiba is betekintést kaptak.
Ezt követően az úttörő jelentőségű digitális építkezési technológiát, az InfraBIM-et alkalmazó 83-as útépítésre látogattak el, ahol a Duna Aszfalt építi a 2x2 sávos pálya Pápa és Tét közötti részét.
Itt a hallgatók beülhettek a gépekbe és megtapasztalhatták azt is, hogy milyen az útépítés terepen.
A 30 fokos nap zárásaként a szabadegyetem csapata az etyeki Hernyák Birtokon lazított egy hűvös pincelátogatással és egy hangulatfokozó borkóstolóval, majd kifejezetten emelkedett hangulatban tértek vissza Budapestre, ahol folytatódott a kikapcsolódás.
Másnap a lelkes esti szórakozás ellenére is jó hangulatban jelentkeztek a hallgatók reggel fél 8-kor az induláshoz: ekkor az M44-es látványos, ekhós kialakítású, szinte már teljesen elkészült tiszaugi hídjára mehettek fel, illetve a közeli lakiteleki aszfaltkeverőtelep laborjában ismerkedtek meg a Duna Group innovációjának újabb spektrumaival. A szakmai programok végével délután háromkor már a Kecskeméti Sörmanufaktúrába indultak, megtanulhattak helyesen sört kóstolni és a folyékony kenyér elkészítésének módjába is betekintést nyerhettek. Ezt követően pedig egyre felfokozottabb hangulatban vehették át a szabadegyetem elvégzését igazoló okleveleiket.
A hallgatók is lelkesek voltak az eseményen: Kovács Áron, az Óbudai Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karról többek között a helyszíni gyakorlat jelentőségét emelte ki. Szavaiból kiderült:
a program azért remek lehetőség az építőmérnök hallgatók számára, mert közvetlenül a terepen tudtak tapasztalatot szerezni arról, hogy a munkájuk során hogyan fognak dolgozni, amire az egyetemen nem mindig van lehetőség.
Többen hangsúlyozták a szakmán belüli ismerkedés szerepét is: Csatári Bernadett (szintén Ybl) említette, hogy lehetősége volt jövendőbeli lehetséges kollégáival találkozni, mivel a többi egyetem infrastruktúra mérnök hallgatói is eljöttek.
Selinger Tamás (NKE Víztudományi Kar) kifejtette pedig többek között, hogy annak örült talán a legjobban, hogy az útépítés Európában is magasnak számító színvonalával találkozhatott Magyarországon.
„Az volt a nagyon nagy plusz nekem, hogy saját szememmel láthattam, hogy a magyarországi útépítés és technológia egy olyan színvonalat képvisel, amit még én se gondoltam volna” – fejtette ki, illetve hozzátette: itt olyan magas színvonalú projekteket látott, amikről az átlagember nem gondolná, hogy hazánkban zajlanak.
A szakmán kívül a szórakozás is szóba került, bár a hallgatók végül nem tudták eldönteni, hogy a sör-, vagy a borkóstolót élvezték-e jobban.
Kincses Péter főszervező a rendezvény végén a magyarepitok.hu-nak elmondta: „a Szabadegyetem fő céljait határozottan úgy látom, hogy elértük. Sikerült bemutatnunk, hogy az infrastruktúraépítés a Duna Csoportnál mennyi izgalmas projektet jelent, illetve létrehoztunk egy olyan rendezvényt,
ami egyedülálló az országban és a szemünk előtt válik hagyománnyá, a jövő építőmérnökeinek közös értékévé.”
Kincses Péter szerint „a felnövő infrastruktúramérnök generáció már egy egészen új vonalat képvisel, számukra a digitális megoldások már a hétköznapok részei, számukra könnyen érthetőek az innovatív megoldások, melyek a jövő kulcsai a magyar cégek fejlődése szempontjából.”
A hosszú hétvége lebonyolítása után nyilatkozó, de ennek ellenére lelkes szakember külön hangsúlyozta azt, hogy szeretné kiemelni a Duna Csoport munkavállalóinak a rendezvénybe feketetett energiáit.
„Mindenki rendkívül felkészült volt, méltón mutatták be, hogy egy olyan, több mint 1700 főnyi munkavállaló mellett is családias hangulatú vállalkozás látta vendégül a fiatalokat, amely abszolút vonzó lehet számukra is.”
Végül Kincses Péter emlékeztetett: a tavalyi Szabadegyetem után létrehozták a Duna Group Tehetséggondozást is, melyet már az elindulásnál nagy érdeklődés kísért. „Az idei szabadegyetem után egyértelműen úgy gondolom, hogy még nagyobb lesz az érdeklődés a tehetséggondozási program iránt is” – fejtette ki.
Az eseményt a magyarepitok.hu kiadója, a Regon Média Zrt. szervezte meg a Duna Group megbízásából.
2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest az építési beruházás tárgyú szerződések mind darabszámban, mind értékben emelkedtek, előbbi 13,1 százalékkal, utóbbi 11,9 százalékkal.
Fiatal mérnökként került a Paksi Atomerőműbe Szarvas Krisztián. A kezdetek óta a Paks II. projektért dolgozik, négy éve műszaki igazgatóként. Bár a legnagyobb létszámú szervezetet irányítja, ajtaja minden munkatársa előtt nyitva áll. Kulcsfontosságúnak tartja, hogy sikerüljön megnyerni és megtartani a fiatal generációt az új atomerőmű számára.