A vállalat által tervezett és gyártott ütközőbak családot az egyszerű kialakítás mellett maximális funkcionalitás és megbízhatóság jellemzi.
A gyöngyösi székhelyű, vasúti felépítményi szerkezetek gyártásával foglalkozó VAMAV Kft. 2022. második félévében több mint 2 milliárd forint értékben szállított kitérőket, váltódiagnosztikai rendszereket, ütközőbakokat és egyéb vasúti felépítményi szerkezeteket a leendő BMW gyár vasúti megközelítését szolgáló projekthez.
A 108-as, Debrecen−Füzesabony vasútvonalon zajló fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg több mint nettó 65 milliárd forint értékben. A munka során – többek között – a meglévő 11,6 kilométeres nyomvonal felújítása mellett elvégzik a szükséges korrekciókat közel 3,6 kilométer hosszan. Debrecen és Tócóvölgy állomások között a meglévő mellé egy második vágányt is építenek. A projekt eredményeképp lehetségessé válik a 80-100 km/h sebesség és a 22,5 tonna tengelyterhelés.
Felépítmény szerkezeti szempontból a projekt érdekessége, hogy ez az egyik első olyan helyszín, ahol már a VAMAV Kft. által közelmúltban fejlesztett fix ütközőbak család elemeit építették be.
Az ütközőbak elsődleges feladata a vágányok végének lezárása, végső esetben a szabálytalanul közlekedő járművek vagy járműcsoportok biztonságos megállítása.
Az új konstrukciós kialakítást a korábban gyártott ütközőbak típusokhoz felhasznált alapanyagok és egyéb szerkezeti elemek beszerzési nehézségei, az elavult konstrukciós megoldások és a körülményes gyártástechnológia tették szükségessé.
Az új típusú fix ütközőbakok főbb jellemzői az egyszerű kialakítás − így a költséghatékonyság−, a megfelelő alapanyag választásból adódó letisztult gyártástechnológia, továbbá a szerkezeti megbízhatóság és maximális funkcionalitás.
A VAMAV Kft. szakemberei a tervezés során a kizárólag gyártásközpontú megközelítés helyett rendszerszemléletben gondolkodtak. A komplex megközelítésnek köszönhetően az ütközőbakok olyan modulokból épülnek fel, amelyek kevés alkatrésztípus megfelelő kombinálásával lefedik a vasúti pályaüzemeltetés területén felmerülő összes igényt.
Az ütközőbakok többféle módon telepíthetők az országos közforgalmú (MÁV, GYSEV) és a helyi közforgalmú vasutakon, illetve a különböző ipartelepek vagy éppen a keskeny nyomtávolságú vasutak vágányhálózatán.
A tervezés során a kivitelezés és az azt követő üzemeltetés követelményeit is figyelembe vették. Az új generációs ütközőbakok bármilyen rendszerű vasúti pályára egyszerűen telepíthetők, csökkentve ezzel a vágányzári munkák időszükségletét.
A vállalat szakemberei a gyorsabb beépítés és üzembe helyezés érdekében helyszíni műszaki és szerelési támogatást is nyújtanak. Az ütközőbak család nem igényel különösebb fenntartást, csereszabatos alkatrészekből áll, ami azt jelenti, hogy a sérült, de forgalmi vagy üzemviteli szempontból frekventált helyen lévő ütközőbak a helyszínen könnyen helyreállítható egy másik hasonló szerkezet elemeinek felhasználásával.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.