Az egy éves gyakorlati programra szeptember 5-ig lehet jelentkezni.
Idén folytatódik a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. tehetséggondozási programja. Az osztrák Swietelsky AG két magyarországi leányvállalata a 2022/2023-as felsőoktatási tanévben is meghirdeti ösztöndíj lehetőségét a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Építőmérnöki Karának hallgatói részére.
A több mint 30 éve Magyarországon jelenlévő Swietelsky-cégcsoport meghatározó szereplője a hazai építőiparnak. A társaság magyarországi leányvállalatai elkötelezettek az építőipar versenyképességének növelése, a technológiai újítások bevezetése és a megfelelő szakmai tudás biztosítása iránt. A cégcsoport elismertségét többek között
köszönheti.
A tehetséggondozási program elsődleges célja az elhivatott építőmérnök hallgatók célzott támogatása, szakmai fejlődésük elősegítése, hogy az egyetemi képzés mellett gyakorlati ismeretüket is bővítsék.
A Swietelsky küldetésének tekinti a fiatal mérnökök tanulmányainak és ismereteinek fejlesztését, a hazai mérnöki utánpótlás biztosítását. Erről korábban Vingelmann Szabolcs, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője is beszélt lapunknak adott interjújában.
A támogatott hallgatók számára szakmai vezetőt jelölnek ki a cégek, aki munkájában kíséri és segíti a fiatal mérnököt. A program időtartama alatt a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vagy a Swietelsky Magyarország Kft. hetente minimum 8 kontaktórát biztosít. Ezen felül az alábbiak illetik meg a kooperációban résztvevő mérnököket:
• havi bruttó 100.000,- Ft támogatási összeg;
• részvétel a Támogató és Támogatott által közösen választott építőipari szakmai rendezvényen;
• szakmai látogatási lehetőség a cégcsoport telephelyein, projektjein;
• nyáron (július/augusztus) teljes munkaidőben történő szakmai gyakorlat lehetősége.
Az 1 évre szóló támogatásra pályázatot kell benyújtani, melynek határideje július 15 - szeptember 5. A beérkező jelentkezéseket a Swietelsky képviselőiből és a BME Építőmérnöki Karának felkért oktatóiból álló Szakmai Bizottság bírálja el. Összesen 2+2 fő hallgató nyertes pályázatát hirdethet ki a testület.
A feltételekről és a leadás további részleteiről ebben a dokumentumban olvashatnak az érdeklődő hallgatók.
Lapunk folyamatosan beszámolt az első ízben tavaly meghirdetett ösztöndíj programról. Áprilisban hosszabb összeállítást közöltünk, amelyben a hallgatók számoltak be arról, hogy milyen tapasztalatokat szereztek, hogyan tudják a gyakorlatban alkalmazni az egyetemen szerzett tudást.
A program felelőse Erdélyi András, a Swietelsky Vasúttechnika vállalkozási igazgatója, aki lapunknak nemrég adott interjújában is kiemelte a program jelentőségét. Külön kitért arra, hogy az első évben a kutatásfejlesztés területén kézzel fogható eredmény is született: a kutatócsoport egy új, külföldön már alkalmazott technológiát dolgozott ki a magyarországi vasúti felsővezeték kivitelezés területén.
Zóka József, a Swietelsky Magyarország Kft. HR vezetője olyan hosszútávú együttműködésként értékelte a programot, amely a fiataloknak hasznos gyakorlati tapasztalat és elhelyezkedési lehetőség.
Lovas Tamás a BME Építőmérnöki Karának oktatási dékánhelyettese már korábban is hangsúlyozta: az egyetem mindent megtesz annak érdekében, hogy fiataljaik mielőbb partot érjenek, dolgozhassanak, elköteleződjenek.
„Az Építőmérnöki Kar érintett tanszékei a témaválasztásban (pl. TDK munka, projektfeladat téma, szakdolgozat/diplomamunka téma) segíthetik az ösztöndíjasokat úgy, hogy figyelembe veszik a Swietelsky igényeit, a témavezető oktatók együttműködnek a külső, Swietelsky konzulensekkel.”
A hallgatók hétköznapi terhelésének csökkentésére már az első ösztöndíj program során megoldást találtak:
„A szükséges változásokat a Swietelsky menet közben meghozta, így például a sok teljesítményértékeléssel terhelt tanulmányi időszakban engedélyezte az ösztöndíjasok munkaóráinak átcsoportosítását. A munkáltatói oldal rugalmassága nagyban segítette a program hatékonyságát.”
Lovas Tamás bízik abban, hogy az infrastruktúra-építőmérnöki ágazat, azon belül a közlekedési létesítmények specializáció is népszerűbbé válik hallgatóik körében. „Emellett hiszünk abban, hogy az ösztöndíjprogram anyagi támogatása biztosítja, hogy az ösztöndíjasok nem vállalnak egyéb ipari munkát tanulmányaik mellett, így a Swietelsky által támogatott ismeretszerzésre koncentrálhatnak” – tette hozzá a dékánhelyettes.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.