Az év utolsó hónapjaiban több tényező is jelentősen rontotta a vállalat eredményességét, amelyek áthúzódó hatásként 2023 első felében is érezhetők lesznek. A vállalat vezetése a középtávú kilátások kapcsán azonban továbbra is optimista, és fenntartja fejlesztési terveit.
Éves szinten a Masterplast árbevétele 5 százalékkal bővült és elérte a 201,8 millió eurót az építőipari szegmens erős, egészségipari termékeladások visszaesését is kompenzáló teljesítményének köszönhetően. 2022-ben a társaság EBITDA eredménye 10,1 százalékos hányad mellett 20,4 millió euró értéket ér el, míg az adózott eredmény 8 százalékos mérték mellett 15,6 millió euró összeget ért el, ami 3 százalékos elmaradást jelent a bázis év eredményéhez viszonyítva – derült ki a társaság közleményéből.
2022 utolsó hónapjaiban, a romló makrogazdasági környezet következtében hirtelen visszaeső kereslet jellemezte az építőanyag kereskedelmet. A szűkülő piacon a társaság árbevétele a negyedik negyedévben 17 százalékkal csökkent a bázishoz képest.
A csökkenő alapanyag- majd késztermékárak mellett a magasabb készletek hátrányt jelentettek. A piaci szereplők óvatosabbá váltak, a készletleépítési és árcsökkentési lépéseik tovább gyengítették a társaság termékei iránti keresletet, és az élénkülő verseny alacsonyabb marzsokat eredményezett – tudatták.
Emellett a megnövekedett gyártási – elsősorban energia – költségek és a társaság számára kedvezőtlen árfolyammozgások is rontották a negyedéves eredményt. Ezen hatások áthúzódása miatt alacsonyabb jövedelmezőségű működéssel számol a társaság 2023 első félévében is, amelyet az év második felében ellensúlyozhat a felfutó gyártási kapacitásokra alapozott nyugat-európai export bővülése és a kedvező bázishatás. A 2023-ban induló új gyártási beruházások új termékek bevezetését és új nagyobb európai partnerek megszólítását is lehetővé teszik.
A megváltozott piaci körülmények természetesen válaszintézkedésekre ösztönözték a vállalatot. A menedzsment fókuszába a készletszintek optimalizálása, a működési és gyártási hatékonyság növelése, valamint a tudatos energiamenedzsment került. A gyártás energiaellátása – újra egyre kedvezőbb - piaci feltételek mellett biztosított, miközben a társaság pályázik a Gyármentő Program energiahatékonysági fejlesztéseket és megújuló energiatermelést elősegítő forrásaira is.
2023 januárjában a társaság adásvételi szerződést kötött a PIMCO Kft. 100%-os üzletrészének megvásárlására. A PIMCO Kft. Szerencsen 4,3 hektáros gyárépítésre előkészített iparterülettel, valamint egy előrehaladott előkészítettségű 14,1 milliárd forint értékű üveggyapot gyártási beruházási projekttel rendelkezik, amely megvalósítására 40 százalékos, 5,645 milliárd forint összegű vissza nem térítendő állami támogatást biztosít a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség Nonprofit Zrt. A 11 500 négyzetméter nagyságú új üzem évente mintegy 20 ezer tonna üveggyapot hőszigetelőanyag gyártására lesz képes, amelyben a várakozások szerint 2024 végén megkezdődik a termelés.
„Az év utolsó negyedévében a negatív gazdasági és piaci hatások összeadódtak és jelentősen nehezítették a vállalat működését, ezért éves összesítésben a vártnál kisebb lett az árbevétel növekedése. 2021 kiemelkedő eredményeit jelentősen befolyásolta a nagyértékű covid védőruha értékesítés, amire 2022-ben már nem számíthattunk.
Ugyanakkor az alaptevékenységünkben, a stratégiai fontosságú hőszigetelő anyag értékesítésben szignifikáns növekedést értünk el, míg a jövő tekintetében további bővülésre adnak lehetőséget a felfutó gyártásaink és az idei évben induló három új műanyag hőszigetelő anyag gyártó üzemeink, amelyekre alapozva fokozhatjuk a nyugat-európai piaci jelenlétünket.
Jó ütemben halad az üveg- és kőzetgyapot gyártási projektünk, mely középtávon jelentős versenyelőnyt biztosít a Masterplast számára. Minden logika szerint az várható, hogy 2023-ban az év második fele lesz az erősebb, aminek egy európai épületenergetikai támogatási program megjelenése vagy egy tartós ukrajnai fegyvernyugvás további pozitív lökést adhat” – hangsúlyozta Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.
Az 1997-ben alapított Masterplast fő tevékenységi köre az építőipari szigetelőanyagok és szigetelő rendszerek, valamint egészségügyi textíliák és higiéniai termékek gyártása és értékesítése. A magyarországi központú nemzetközi cégcsoport 10 európai országban működtet saját tulajdonú leányvállalatot, ahol 7 telephelyen több különböző gyártóegységet üzemeltet.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.