A hazai építőipar meghatározó részét képviselő mélyépítők szakmai érdekképviseletük vezetőjének Varga Antalt, a Duna Aszfalt vezérigazgatóját és igazgatósági tagját választották meg.
Megalakult szeptember 13-án az ÉVOSZ (Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége) időrendben 15., gazdasági súlya szempontjából azonban az első három helyre rögtön bekerülő új tagozata. A mélyépítési ágazat meghatározó képviselői gyűltek össze az ÉVOSZ-székházában, hogy megtartsák az alapító ülést és létrehozzák legfelsőbb hazai érdekképviseleti szervüket és szakmai fórumukat.
Minden alágazat meghatározó cégeinek képviselői részt vesznek az új tagozat működésében, a tagozat elnökének pedig egyhangúlag Varga Antalt, a Duna Aszfalt Zrt. vezérigazgatóját és igazgatósági tagját választották meg. Varga Antal ezt követően Koji László ÉVOSZ-elnökkel közösen felkérte az elnökség tagjainak és egyben munkacsoport vezetőknek
Az eseményen elsőként Koji László szólalt fel, aki emlékeztetett: az építőipar helyzete Magyarországon nehéz, csak az idei első félévben az ágazat egészének 7 százalékkal kisebb a teljesítménye a tavalyihoz képest, a mélyépítést pedig ez a helyzet az átlagnál jobban érinti. A mélyépítési ágazatnak csak júniusban 24%-kal kisebb volt a termelése, mint a múlt év júniusában és a múlt év közepétől összességében hónapról hónapra kisebb teljesítést mutatnak a számok – mutatott rá.
Szavaiból kiderült: az építőipart jellemző ciklikus megrendelői igény különösen erős Magyarországon, miközben az elmúlt években átlagosan 15%-os bővülést kellett a nemzetgazdaság kielégítésére végrehajtania a vállalatoknak, ami gépparkbővítést és a szakmai műhelyek kialakítását is jelentette. Most ezzel szemben vannak olyan vállalkozások, melyeknek egyik évről a másikra 15-20-30 százalékkal kevesebbet kellene produkálnia – mutatott rá. Hangsúlyozta: a következő időszakban a megrendelési állomány alapján ez még nehezebb lesz.
Kifejtette, az építőipari minisztérium az ágazati törvények és döntések kapcsán az ÉVOSZ-szal egyeztet, kikéri az elnök és az alelnökök véleményét és rámutatott, a túlnyomó többségben állami megrendelések alapján dolgozó mélyépítőknek 2024 lesz a legnehezebb év, „ezért most kifejezetten nagy szükség van arra, hogy egy erőteljes érdekképviselet legyen ebben a témában - amely jelzi, hogy a szakma mit bír ki és mit nem.”
Varga Antal felszólalásában elsőként visszatekintett arra az öt évre, amely alatt az ÉVOSZ mélyépítést képviselő alelnökeként töltött el. Szavaiból kiderült: az elmúlt időszakban kifejtett munkának köszönhetően bátran mondható, hogy az ÉVOSZ, mint az ágazat érdekképviseleti szerve a kormány szemszögéből is a szakpolitika társadalmi véleményformálójaként működik.
Elmondta: ha az ÉVOSZ tagsága, illetve vezetősége igényt tart rá, olyan napi aktuális kérdésekkel kapcsolatban is meghallgatja őket a kormány, mint a munkáltatói jogok, a külföldi munkaerő, vagy az építési törvény. Beszédében hangsúlyozta az ÉVOSZ folyamatos kiegyensúlyozott, szakmai és céltudatos érdekképviseletét, illetve azt is, hogy a szervezet működésének fontos része, hogy amikor kritizál, akkor a kritikához egyben vagy a megoldást, vagy a megoldási javaslatot is hozzáteszi.
Varga Antal rámutatott: az ÉVOSZ mélyépítési tagozatát mintegy egy év előzetes tervezés és egyeztetés alapján hozták létre, kifejezett figyelmet fordítva arra, hogy az útépítés, a vasútépítés, a híd- és alagútépítés, valamint a közmű- és egyéb építmények, illetve a zöldépítészet képviselői is jelen legyenek az alapuló ülésen.
Kiemelte, Koji László ÉVOSZ-elnökkel együtt közvetlenül az építési és közlekedési miniszterrel is egyeztettek többek között a jelenleg is zajló törvényalkotási folyamatokról. Ennek eredményeképpen döntöttek arról, hogy az egyre inkább növekvő szerepkörű zöld építőipar is saját munkacsoporttal képviseltesse magát a mélyépítési tagozaton belül.
A Duna Aszfalt Zrt. vezérigazgatója a következő másfél-két évről beszélve elmondta: úgy látja az ágazat legnagyobb problémája a munka és megbízások hiánya, ez utóbbi pedig a jövő hiányát is jelenti.
Varga Antal mindemellett két témát külön is kiemelt: egyrészt azt, hogy hogyan élik túl az ágazati cégek a következő, várhatóan legkorábban 2024 végén enyhülő időszakot, de még ennél is sokkal fontosabbnak tartotta, hogy az egybegyűltek arra találjanak megoldást, hogy azoknak a konstruktív kollégáknak, akik a munkához és az egész napos építő tevékenységhez vannak szokva, tudjanak majd foglalkozni a lelkiállapotával akkor is, ha ez éppen nem lesz biztosítható. „Ez egy feladat, amin el kell gondolkozni, és ez legalább ugyanolyan fontos kérdés, mint a vállalatoknak a túlélése” – mutatott rá.
Ez utóbbiról is kifejtette gondolatait, melyekből kiderült: az elmúlt pozitív gazdasági időszak után az építőipari cégek a tartalékaikra is építhetnek, ha a gazdasági, illetve stratégiai cégirányítás előrelátóan működött és működik.
A vezérigazgató a számos további témát is érintő felszólalásában többek között beszélt még az útépítési beruházások átalakításáról is, és elmondta, hogy ugyan a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt. átalakítása ideiglenes fennakadást jelentett a rendszerben, magát az átalakulást támogatja, és az átszervezés tényével is egyetért, hiszen véleménye szerint ezt már régen meg kellett volna lépnie az államnak. Ezen túl szintén részletesen sorolta fel a jelenleg is zajló autópályaépítkezéseket és kitért a konncessziós autópálya-fejlesztésekre is.
Beszédében Varga Antal zárásképpen bemutatta az elnökségi tagokat, majd a vezetők ezt követően előadásban foglalták össze az ágazatuk helyzetét, kihívásait, illetve a terveiket, majd megállapodtak a várható közös munkarendben.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.