Különálló divíziókba szervezve, saját cégeivel képes lefedni a teljes ingatlanfejlesztési-építőipari értékláncot az alapanyag-gyártástól, az ingatlanfejlesztésen és kivitelezésen át az értékesítésig és üzemeltetésig a Bayer Construct Zrt.
A Magyar Mérnöki Kamara Bányászati Konferenciáján Koprás Márton, a Bayer Construct Zrt. beruházási igazgatója mutatta be a Magyarországon egyedülálló üzleti modell felépítésének mérföldköveit. A száz százalékig magyar tulajdonban lévő vállalat két fő tevékenységi területe: Magyarország és Erdély. Az egykori szerkezetépítő profilú cégből lépésről-lépésre fejlődött a Bayer Construct odáig, hogy napjainkra a kavicsbányái kiszolgálják a cég betongyárait, amelyek alapanyagot biztosítanak az előregyártó üzemeinek, ahonnan a termékeket a projektek helyszínére szállítják.
Az ingatlanfejlesztési folyamatok cégen belül tartása lehetővé teszi szükség esetén az erőforrások átcsoportosítását, a kivitelezések ütemtervének betartását, a hatékony házon belüli kommunikációt és a Bayer Construct által képviselt magas minőség biztosítását.
A Sóskúton rendezett konferencián az igazgató kifejtette: a cégnél az előregyártott építkezésben hisznek, ezzel a technológiával a töredékére csökkenthető a helyszíni munka igénye a magas minőség megtartása mellett. A betonból gyártott falak, födémek, gerendák gyártásához a cégcsoport bányáiból kinyert alapanyagot használják fel. Az új irány pedig az, hogy a szerkezetépítéssel egyidőben már komplett, bebútorozott fürdőszobákat is beépítenek a lakásokba.
Az építőipar növekvő betonigénye arra ösztönözte a cégcsoportot, hogy betongyárai alapanyagellátásához a bányászatba is belemélyüljön és felépítse ezt az üzletágat is. A Bayer Construct két magyarországi telephelyén működő betongyárait, a leányvállalatként működő kiskunlacházi és az ártándi kavicsbányákból látják el alapanyaggal. Koprás Márton elmondta: 2021-ben teljesen az alapoktól indulva, szántóföldek helyén építették ki az új bányákat.
A két bányában alkalmazott technológiáról az igazgató elmondta: Ártándon a szívókotró hajó 25-26 méteres mélységben dolgozik, a kiemelt anyagot egy víztelenítő keréken átforgatva szalagpályákon juttatják a partra, ahol mosás és osztályozás után az alig öt kilométerre lévő gyárakban kerül felhasználásra.
Kiskunlacházán a vékonyabb kavicsréteg miatt, a kotróknak nem kell húsz méteres mélységnél mélyebben dolgozniuk. Ennek az üzemnek az egyik büszkesége, a Németországban speciálisan ehhez a bányához gyártott Fiebig szívókotró hajó. A munkagép szinte teljesen automatizált és elektromos árammal működik.
A hajóra szerelt víztelenítő kerékből a földnedves anyag a rázóasztalra, majd a vízi szállítószalagra kerül. A kitermelt ásvány víztelenítve éri el a partot, ahol ugyancsak elektromos meghajtású szalag juttatja el a nyersanyagot a depóig.
A víz mélyéről károsanyag kibocsátása nélkül jut el a kavics az osztályozóig, ahol átmosás után, különböző frakciókba szitálja a gép. A bányatermékek felhasználása széles körű: a betongyártás alapanyagaként éppúgy hasznosítják, mint út- és közműépítésekhez, kert- és parképítéshez.
A bányászkonferencia résztvevőinek bányalátogatást is szerveztek a sóskúti egységbe. Demeter Tamás a Kvarchomok Kft. ügyvezetője mutatta be a bánya történetét és az utóbbi időszakban végrehajtott technológiai fejlesztéseket.
A sóskúti bánya ásványvagyona a pannon kori (23,03 – 5,333 millió évvel ezelőtti miocén korszak egy szakasza) folyó deltájában képződött és lerakódott 0,1-1,0 milliméteres szemcseméretű homok. A nagy tisztaságú, szerves üledéket nem tartalmazó, lekerekített szemcséjű ásványkincset az 1920-as években fedezték fel, egykor földalatti vágatokban bányászták. Az 1970-es évektől ipari mennyiségben hasznosítják a külszíni kitermeléssel kinyert ásványi vagyont. A Kvarchomok Kft.-t a 2020-as évek elején vásárolta meg a Bayer Construct Zrt., miután korábbi tulajdonosaik nyugdíjba vonultak.
A készlet - árulta el Demeter Tamás - több millió tonna, amelyből évente 50-60 ezer tonnát értékesítenek. A Kvarchomok Kft. ügyvezetője hozzátette, 12 hektáron folyik kitermelés egy lánctalpas kotró segítségével. A jelenleg kitermelt éves mennyiséggel kb. húsz éven át biztosítja a bánya a homokot az építőipar számára, a terület pedig még nagyjából további 50 hektárral bővíthető.
A homok kitermelését a kavicsleválasztás folyamata követi, majd a homokmosó üzemrészben, a homokból - ellenáramú lebegtető - vizes mosással elválasztják a bentonit agyagásványt. A mosott homok a földgázüzemű szárítódobba kerül, majd szitákkal osztályozzák és értékesítésig zárt silókban tárolják. Az értékesítés ömlesztve illetve 25 kg-os vagy 1 tonnás Big-Bag zsákokban történik.
A Kvarchomok Kft. új homokmosó üzemrészt épített, amellyel tízszeres kapacitásnövekedést és magasabb minőségű mosott homok előállítást ért el. Utóbbi tényező a piacbővítés lehetőségét is magában rejti. A beruházással a korábbi három műszakos termelés helyett, elegendővé válhat a napi nyolc órás munkavégzés, így csökkentették a bánya élőmunka igényét is.
A bányában megvalósított fejlesztéseknél lényeges szempont volt a környezeti terhelés csökkentése, ezért a teherautós homokszállításról áttértek a szállító hevederes (gumiszalag) szállításra.
A sóskúti homok finomsága, és előállítási költsége miatt, hagyományos betontermékekbe nem használható. Az évente kitermelt 80-100 ezer tonna kvarchomok csemperagasztók és fugázók, valamint aljzatkiegyenlítők gyártásának alapanyaga.
A homok lekerekített szemcséit ivó- és iparivíz szűréséhez és uszodatechnikai berendezéseknél is használják. A közlekedésben a sínen futó járművek fékezését is segíti a sóskúti homok.
Az eddig a kelet-magyarországi vármegyeszékhelyre érkezett és a még megvalósulásra váró fejlesztések értéke meghaladja az 1000 milliárd forintot. Többek között ennek részleteiről beszélt, valamint országszerte 10 nagy forgalmú pályaudvar magántőke bevonásával megvalósuló fejlesztési tervét is bejelentette az építési és közlekedési miniszter.
Lezárult az építészeti ötletpályázat, kihirdették az eredményt.