Íme a debreceni komplex infrastruktúra-fejlesztés részletei.
Amint arról korábban hírt adtunk, Debrecen keleti városrészének infrastrukturális fejlesztése keretében szennyvíz-, és ivóvízhálózat mellett közúti, csapadékvíz-elvezetési, energiaellátási (többek között közvilágítási) és távközlési infrastruktúra-fejlesztések komplex tervezése indulhat el. A legalább 20-30 ezer embert érintő projekt tervezését a Cívis Komplex Mérnök Kft., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és az UTIBER Közúti Beruházó Kft. nyerte el.
E hatalmas projekt megváltoztathatja majd Debrecen keleti határvidékének arculatát és működését is, amelynek a közbeszerzési dokumentumokból több részlete is kiderül. Az alábbi főbb feladatok várnak a tervezőkre, amelyeknél többek között BIM építményinformációs módszertan alkalmazásával kell – egy rész kivételével – elvégezniük feladatukat:
E szakaszokon új nyomvonalú, egybefüggő, összesen minimum 30 kilométer hosszú szennyvíz főgyűjtővezeték, 27 darab átemelő és 1200 hektár településrészt kiszolgáló szennyvíz-elvezető gerinchálózat, valamint a mintegy 6,2 kilométer hosszú bánki szennyvízhálózat fejlesztéséről döntéselőkészítő dokumentáció, BIM alapú megvalósítási koncepció, teljeskörű engedélyezési és teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése szükséges.
Másrészt e szakaszon a meglévő és új nyomvonalú, egybefüggő, minimum 18 kilométer hosszú ivóvízvezeték és közel 1900 hektárt kiszolgáló ivóvíz gerinchálózat, valamint Bánk ivóvízhálózata tekintetében is teljeskörű engedélyezési és kiviteli tervdokumentáció elkészítése a tervezők feladata.
Minimum 11,5 kilométer hosszú, új nyomvonalon vezetett legalább 2x1 forgalmi sávos út tervezése is a nyertesekre vár, teljes hosszában csapadékvíz elvezetéssel és közvilágítás kiépítésével, hat új országos közúti csomópont (melyből egy közúti híd) és egy további új vasúti keresztezés teljeskörű tervezésével. A Lahner utca mentén útépítés és csapadékvíz-elvezetés tervezése is szükséges minimum 1,7 kilométeren. A Létai úton továbbá út-, kerékpárút és csapadékvíz-elvezetés kiépítésének tervezése a feladat minimum 2,245 kilométer hosszú meglévő és 0,9 kilométer jelenleg burkolatlan, kétsávos út teljes hosszában.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.